VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolskydd  (läst 10304 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micke

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Holm, Halmstad
  • Antal inlägg: 117
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ovanmarkspool från J&F Fritid med trädäck runt.
    • Visa profil
    • Mitt Poolbygge...
Poolskydd
« skrivet: juli 16, 2005, 23:14:08:08 »
Var ska man ha för poolskydd?
Jag har en ovanmarkspool med trädäck. Tanken var att det även skulle fungera som vintertäckning. Går det?
Ska det släppa igenom vatten eller vara tätt?
Släpper det igenom vatten så kommer vatten-nivån att höjas till plastdelarna och då fryser de ju sönder...

Tacksam för tips och ideer!

Micke
/Micke i Halmstad

Poolgiganten

Utloggad Fia

Re:Poolskydd
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2005, 23:30:48:48 »
Vi har ett så kallat standardskydd med stroppar. Det är vattentätt och kan användas som vintertäckning. Skyddet vilar på vattenytan därför gör det inget att snö och is ligger på, vattnet i poolen håller emot.
Värmen behålls mycket bra iomed att det är tätt och kemikalie förbrukningen minskar, inte mycket till avdunstning.
Det negativa är att det är bökigt att hantera. Man bör vara två. Vi har ett special arrangemang för att jag ska kunna hantera det själv. Nu funkar det bra! Vi regn så samlas det en hel del vatten på skyddet så det tar vi bort genom att montera en liten pump på borrmaskinen. Vid mycket regn tar vi den dränkbara. Jag vill inte ha ner regnvattnet i poolen. Skyddet är mycket bra med tanke på att man kan ha det till både sommar och vintertäckning.

Till vår pool 3,5x7 kostar ett standard skydd runt 4 500:-.
De halv mekaniska med utväxling är lättare att hantera, är täta och barnsäkra men kan inte användas till vinterskydd, de är betydligt dyrare också,runt 20 000:-25 000:-.

Jag måste nog säga att jag skulle nog vilja ha ett sådant och skaffa vinterplåtar istället för att få det smidigare vid bad sommartid. Kolla på dessa hos Maimi pool eller Sv. poolfab. skyddet löper i metall skenor utmed sargen, vevas in med upprullare och dras på med ett långt snöre.fäst i kortsidan Då behöver man inte krypa runt och fästa alla stroppar, det är jag nämligen trött på.

Mitt första inlägg handlade om just poolskyddet och mina problem med det. Du kan läsa om det under "markpooler- sidan 3 - poolskydd"
Ha det!
« Senast ändrad: juli 16, 2005, 23:55:01:01 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fia

Re:Poolskydd
« Svar #2 skrivet: juli 17, 2005, 09:47:31:31 »
Har du tittat på det skyddet som finns hos J&F? Det är barnsäkert, släpper igenom regnvatten men tyvärr inte användbart vintertid. Kostar 4 300:- inkl. stropp och däck ankare.En upprullningsanordning förenklar användningen väldigt mycket.
Svenska Poolfab. verkar ha det bästa priset för standard skyddet.
« Senast ändrad: juli 17, 2005, 09:51:49:49 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad micke

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Holm, Halmstad
  • Antal inlägg: 117
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ovanmarkspool från J&F Fritid med trädäck runt.
    • Visa profil
    • Mitt Poolbygge...
Re:Poolskydd
« Svar #3 skrivet: juli 17, 2005, 16:46:27:27 »
Jag kollade på Jof´s men vill kombinera vinterskydd med ett vanligt poolskydd...går det?
Sv. poolfabriken har ett som släpper igenom vatten som man antagligen kan ha på vintern oxå...

Micke
/Micke i Halmstad

Utloggad Fia

Re:Poolskydd
« Svar #4 skrivet: juli 17, 2005, 17:09:28:28 »
Titta hellre på deras (Sv. Poolf.) standard skydd med stroppar. det kan du ha vintertid. Det är garanterat ett bra skydd om än lite bökigt att hantera. Då har du både sommar och vinter skydd till ett bra pris. Det är det skyddet jag använder. Jag kolla runt lite på priser och de ligger lägst på den typen av skydd. (Har kollat de större). De som släpper igenom vatten är för tunna att använda vintertid, de går sönder.
« Senast ändrad: juli 17, 2005, 17:10:51:51 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad micke

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Holm, Halmstad
  • Antal inlägg: 117
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ovanmarkspool från J&F Fritid med trädäck runt.
    • Visa profil
    • Mitt Poolbygge...
Re:Poolskydd
« Svar #5 skrivet: juli 17, 2005, 21:25:42:42 »
Ok, men hur går det med allt vatten och ev is på vintern?
Håller det?
Jag måste ju tappa ut ca 30cm vatten för att det inte ska frysa i plastdetaljerna...är det normalt?

Micke
/Micke i Halmstad

Utloggad Fia

Re:Poolskydd
« Svar #6 skrivet: juli 17, 2005, 21:34:29:29 »
Vi tappar inte ut vatten till vintern, vi fick med vinterplugg till inloppen och frysflaska som skruvas rakt ner i brädavloppet sen tömmer vi slangarna och filtret. Sen lägger vi i 25% fyllda plastdunkar med grus så att isen trycker ihop dessa istället för att pressa ut ramen.
Vet inte om du kan göra samma sak med kolla det med försäljaren. Våra plast detaljer höll i vinter, med ibland kan man ha otur med sönderfrysning.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan