VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byggprojekt 5*5m pool Skalblock  (läst 12545 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skalman

SV: Byggprojekt 5*5m pool Skalblock eventuellt formade betongväggar
« Svar #10 skrivet: maj 06, 2016, 10:18:29:29 »
Uppdatering hur bygget skrider fram.

Poolgiganten

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Byggprojekt 5*5m pool Skalblock eventuellt formade betongväggar
« Svar #11 skrivet: maj 06, 2016, 21:06:26:26 »
Tack för dina tips MTQ.

Jag har ju bara 12 cm i kanten. Jag hade hoppats att någon skulle säga att jag slapp att gjuta med uppstick.

Vad är det för  hur fungerar det?

Att trycka i armering i efterhand är ingen bra ide?

Hej, vilken höjd blir det på väggen? Har nog missat det.
[Edit], 1,5 stod det ju. Glöm frågan.

Enligt Finnas konstruktionsritning så är det önskvärt att sätta första raden i våt betong. För mig var detta helt enkelt inte möjligt då jag var ensam och yttermåtten på min pool med maskinrum är 12,75 * 4,5. Blir en väldig massa block som skall sättas rakt och träs över bockade järn i precis rätt ögonblick. För dig så kanske detta går. Får du hjälp eller kan hinna själv, välj denna metod. Du sparar in en del pill med att få första lagret i våg då.

Jag kan inte råda dig till att sticka ner järn. Jag har inte tillräckliga kunskaper om hållfasthet i betongkonstruktioner för att rekommendera något. Däremot kan jag gissa att om du vet exakt var du skall sätta järnen innan du har satt dit stenarna så kan det säkert gå. Betänk dock att det är svårt att träffa rätt. Om betongen är tillräckligt stabil för att sätta stenarna i vått och därefter tillräckligt mjuk för att sticka ner järnen så skulle det säkert kunna vara en lösning. Som sagt, en kvalificerad gissning baserad på hur många poolbyggen har gjorts här på forumet med olika konstruktioner. Du kommer i så fall ha en utmaning med tajmingen i det genomförandet.

Bifogar en bild som visar på utmaningen i att järn som skall sitta med en önskvärd precision på +- ett par centimeter för att hamna ut mot kanten i varje hålighet i stenen. Kan räcka med två järn i varje hål mot mina tre, men det förenklar bara lite. Dessutom skall du sätta alla stenarna rakt så att det inte skevar.

Med en bra jigg/bräda och massor av mätande och dubbelkollande och inte ha för bråttom så går det att få alla uppstick raka och precis där de skall vara om du gjuter i dem från början. Det är bara lite pilligare.

Kemankare, kör en liten googling så får du säkert en bättre förklaring än vad jag kan göra. Principen är, borra hål, kladda i ankarmassa och tryck i det du skall sätta fast, dvs armeringsjärnet. Kort härdtid o det sitter som berget.

Kör hårt!
//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad TommyC

SV: Byggprojekt 5*5m pool Skalblock eventuellt formade betongväggar
« Svar #12 skrivet: maj 07, 2016, 11:15:29:29 »
Jag brukar använda expanderbetong när jag fäster armering i berg, det är inte lika smidigt men mycket billigare än kemankare.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Skalman

SV: Byggprojekt 5*5m pool Skalblock eventuellt formade betongväggar
« Svar #13 skrivet: maj 08, 2016, 09:53:10:10 »
Tack ska kolla upp expanderbetong.

Nu ligger frigoliten i dax för armering.

Utloggad Skalman

SV: Byggprojekt 5*5m pool Skalblock
« Svar #14 skrivet: maj 09, 2016, 13:58:09:09 »
Fundablock från http://betonggjuteriet.se/ blev det hoppas dom är raka.

Utloggad Skalman

SV: Byggprojekt 5*5m pool Skalblock
« Svar #15 skrivet: maj 11, 2016, 16:50:25:25 »
Armering

Utloggad Skalman

SV: Byggprojekt 5*5m pool Skalblock
« Svar #16 skrivet: maj 15, 2016, 13:41:26:26 »
Gjutningen gick bra tycker jag fick den rak och fin. Skurade den förhand när den hade satt sig lite.

Utloggad Skalman

SV: Byggprojekt 5*5m pool Skalblock
« Svar #17 skrivet: maj 20, 2016, 09:47:02:02 »
...

Utloggad Skalman

SV: Byggprojekt 5*5m pool Skalblock
« Svar #18 skrivet: augusti 17, 2016, 13:33:49:49 »
Så sista delen gjuten.

Utloggad Skalman

SV: Byggprojekt 5*5m pool Skalblock
« Svar #19 skrivet: augusti 18, 2016, 20:04:50:50 »
Mina funderingar nu är vad man kan använda för spackel till att få väggarna jämna. 0-5 mm är det som ska spacklas i. Vad passar bäst till detta om den sedan ska målas med vit epoxy? Tacksam om någon skulle veta :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag