VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Svavelsyra som ph justerare  (läst 6082 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ADymne

SV: Svavelsyra som ph justerare
« Svar #10 skrivet: augusti 03, 2018, 09:58:10:10 »
Jag kommer tillsvidare fortsätta köra på svavelsyra, om det skulle bli några lukter eller andra problem så får jag prova byta ut en del vatten och om problemet återkommer för ofta så får jag fundera på om jag ska byta till saltsyra.

Jag har inte märkt någon skillnad på klarheten i vattnet om jag har 7,4 eller 7,6. Kollade i natt med tända lampor och ser ingen "mjölkighet" och det enda sättet jag kan se partiklar är om jag skuggar lampan och kollar direkt framför den.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Svavelsyra som ph justerare
« Svar #11 skrivet: augusti 03, 2018, 12:58:29:29 »
Nej pH på 7.5 bör inte ge dig något problem. Huruvida du får en kalkutfällning eller inte beror ju framför allt på kalkhalten i vattnet, men kommer du t.ex. kortvarigt upp på högre pH-värden än så så kan det få igång en utfällning och då verkar det inte som om den avstannar momoentant för att man justerar pH om man inte sänker lite mera. Processen får ett eget liv en tid efter en sådan händelse verkar det.

Utloggad largab

SV: Svavelsyra som ph justerare
« Svar #12 skrivet: augusti 04, 2018, 08:59:27:27 »
Min leverantör av hyppo och syra säljer bara svavelsyra  37% till ph-sänk. Har nog alltid gjort så.
Så det är helt klart fungerande att använda svavelsyra.
Jag använde saltsyra tidigare men köpte en 25a svavelsyra för 1 månad sedan.

Utloggad Erica

SV: Svavelsyra som ph justerare
« Svar #13 skrivet: augusti 04, 2018, 10:29:03:03 »
Låter mycket märkligt eftersom kombinationen av natriumhypoklorit och saltsyra är den gängse för alla auotodossystem sedan årtionden, både sådana som mini-mastern för privatbruk och för större system för offentliga pooler. Enda alternativet brukar annars vara att använda koldioxid för pH-styrning. Sedan finns det system som använder klorgas i stället för natriumhypoklorit, men det är mest i USA, sällsynt i Sverige om det ens finns över huvud taget. Nackdelen med systemet är riskerna vid ev. klorgasutsläpp. Fördelen är att det inte driver pH på samma sätt som natriumhypokloriten. Att den senare driver upp pH beror på tillverkningsrester av natriumhydroxid, som är starkt basiskt. Det handlar om mycket små mängder, men de påverkar ändå pH. Man måste därför hålla nere pH på lämpligt sätt vid användning av natriumhypoklorit. Vid för högt pH försvinner klorets desinfecicerande verkan och vid alltför höga pH blir vattnet hälsovådligt.

Om man tillsätter svaveljoner till sin pool så måste de ju ta vägen någonstans. Några svavelföreningar måste ju rimligtvis bildas.

Utloggad mactheknife

SV: Svavelsyra som ph justerare
« Svar #14 skrivet: augusti 05, 2018, 19:23:45:45 »
Såg idag att även jag kör med svavelsyra, har bara antagit innan att det var saltsyra  :o. Men jag kan inte tänka mig att det är någon fara. Det är poolkungen som levererat till mig och mig veterligen så är det det enda de säljer som flytande ph-sänk. Än så länge luktar det inget konstigt från vår pool  :)

Utloggad SARROW

SV: Svavelsyra som ph justerare
« Svar #15 skrivet: augusti 05, 2018, 23:22:16:16 »
Såg idag att även jag kör med svavelsyra, har bara antagit innan att det var saltsyra  :o. Men jag kan inte tänka mig att det är någon fara. Det är poolkungen som levererat till mig och mig veterligen så är det det enda de säljer som flytande ph-sänk. Än så länge luktar det inget konstigt från vår pool  :)

Den starkare svavelsyra borde väl bli svagare igenom att bara blanda SIV?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan