VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppstart med minimaster - låg alk, låg ph  (läst 3196 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mactheknife

Uppstart med minimaster - låg alk, låg ph
« skrivet: juli 24, 2018, 10:23:55:55 »
Hej!

Tänkte nu äntligen köra igång poolen efter ett par års bygg och pulande. Vatten fyllde jag på redan förra året då jag var lite optimistisk i min tidsplan gällande bygge av teknikbod. Rengjorde så gott jag kunde innan jag la ner projektet förra säsongen, men lite löv och annat skit har letat sig ner i poolen under vintern (inget tak, bara täckduk). Vet inte om det är detta som påverkat vattenvärdena, men när jag mätte idag (har aldrig mätt förr så har inget att jämföra med) så såg det ut såhär:

ph: 6.5
alk: low

Jag har en minimaster med tillhörande dunkar  klor/syra som jag tänker kicka igång. Frågan är bara hur jag ska gå till väga härnäst. Behöver jag bry mig om att alkaniteten är låg? I och med att jag ska köra minimaster tänker jag. Hur hade ni gjort? Min tanke är att höja på med ph+ till rätt värde, chockklorera och sen kicka igång minimastern.

Mvh,
Markus

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Uppstart med minimaster - låg alk, låg ph
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2018, 10:56:00:00 »
Jag skulle chocka med granulat och dosering enligt ”våruppstart”. Antar att du har en rejält grön sörja i poolen nu? Kör filtrering etc till vattnet är hyggligt klart.

Om vi antar att det räcker med en chock så startar du MM och kalibrerar på rätt nivå när halten klor sjunker.

PH kommer stiga av sig själv både av chockklor och hypokloriten i dunken. När du närmar dig 7,2-7,4 så kalibrerar du MMs pH.

Klor är effektivt vid låg pH så jag skulle inte stöka med pH+, det kommer lösa sig ändå.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Uppstart med minimaster - låg alk, låg ph
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2018, 10:59:12:12 »
Är klordunken från förra året? Kommer ta slut rätt snabbt isåfall då koncentrationen sjunker med tiden.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad mactheknife

SV: Uppstart med minimaster - låg alk, låg ph
« Svar #3 skrivet: juli 24, 2018, 11:48:45:45 »
Hej Mathias!

Nej, kloret är nytt, så nytt faktiskt att det inte har kommit ännu, poolkungen klantade sig och det kom inte med dagens leverans, suck...   Men antar att det inte är hela världen så länge de bara kan få hit nytt klor i rappet, steg ett är ju ändå att chocka.

Och vattnet är inte grönt, det är faktiskt kristallklart, eller var i alla fall kristallklart tills jag rengjorde poolen och slammet på botten virvlade upp. Men det är inga alger, inga slemmiga väggar etc. Inte ens insekter i och med att jag slängde i två guldfiskar förra säsongen då jag började få problem med mygglarver och andra insekter, de har mumsat i sig gott, blivit tjocka och feta och fullkomligt utrotat allt levande  ;D. Får bara inte glömma fiska upp dem och ge till grannens damm innan jag klorerar.....   :-X

Kan jag göra såhär:

1. Chockklor
2. Vänta tills rätt klorvärde uppnås och kalibrera därefter klormätaren.
3. Kalibrera ph mot refensvätska 7.3
4. Köra igång alltihopa och hoppas på att ph löser sig på sikt med hjälp av minimastern.

M.a.o strunta helt i ph+ och alk enligt din rekommendation.

Mvh,
Markus

Utloggad mactheknife

SV: Uppstart med minimaster - låg alk, låg ph
« Svar #4 skrivet: juli 24, 2018, 12:03:54:54 »
Hm, stupid me! Ph kan ju bara höjas med minimastern...    Får väl helt enkelt mäta ph efter chockkloreringen och se hur landet ligger. På sikt går väl ph upp ändå i och med minimasterns klortillförsel.

...  så planen fungerar kanske trots allt, bara att man får ge det lite tid.

Utloggad Thermojito

SV: Uppstart med minimaster - låg alk, låg ph
« Svar #5 skrivet: juli 24, 2018, 13:32:18:18 »
Jag skulle vänta med steg 2 till sist.

Pahlen skriver i manualen för klorkalibrering: ”Det är mycket viktigt att pH-värdet är kalibrerat samt hålls på en stabil nivå. Det är förutsättningen för att kunna erhålla rätt friklormätning.”

När ph är ok och sen klorvärden skulle jag justera alka vilket höjer ph, men då har du minimastern igång som automagiskt fixar detta.

Utloggad MathiasS

SV: Uppstart med minimaster - låg alk, låg ph
« Svar #6 skrivet: juli 24, 2018, 15:51:20:20 »


Kan jag göra såhär:

1. Chockklor
2. Vänta tills rätt klorvärde uppnås och kalibrera därefter klormätaren.
3. Kalibrera ph mot refensvätska 7.3
4. Köra igång alltihopa och hoppas på att ph löser sig på sikt med hjälp av minimastern.

M.a.o strunta helt i ph+ och alk enligt din rekommendation.

Mvh,
Markus


Ja jag skulle göra precis så. Har du ref vätska för ph så är ju det ännu enklare.

När allting har stabiliserat sig kring reglerade nivåer kan du ju fortsätta att fintrimma till den nivå du vill ha - man behöver ju inte kalibrera bara en gång.

MM kan bara sänka ph med syra, men eftersom flytande klor ökar ph så är det bara stänga ph regleringen och göra en ny kalibrering på den nya nivån (men nu hade du ju ref vätska så använd den)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Uppstart med minimaster - låg alk
« Svar #7 skrivet: juli 24, 2018, 15:56:33:33 »
Jag skulle vänta med steg 2 till sist.


Det finns ingen anledning att vänta. När man är i närheten av börvärdet så kalibrerar man och jobbar vidare från det. Ph kommer antsgligen ta några dagar att få till rätt nivå om man inte använder ph+ och det finns ingen anledning att låta klornivån gå oreglerad under den tiden. Bättre att kalibrera igen när allt är i närheten av korrekt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Uppstart med minimaster - låg alk, låg ph
« Svar #8 skrivet: juli 24, 2018, 15:58:49:49 »
.....och jag har absolut inte uppfattningen att det är fel att justera alkanitet, men det känns viktigare att få det kritiska på plats först.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad mactheknife

SV: Uppstart med minimaster - låg alk, låg ph
« Svar #9 skrivet: juli 24, 2018, 16:47:04:04 »
Gott, då är vi inne på ungefär samma linje. Läste också Pahléns instruktion där det står att det är viktigt att pH justeras först, och jag förstår tanken, men som du säger så kan man ju se det hela som ett insvängningsförlopp och kalibrera flera gånger.

Då återstår som sagt bara leverans av flytande klor...   får skjuta från höften så länge  ;)

Utloggad MathiasS

SV: Uppstart med minimaster - låg alk, låg ph
« Svar #10 skrivet: juli 24, 2018, 17:58:49:49 »
Det är säkert en bra generell arbetsgång, att justera pH först. Om det hade varit så att pH varit högt hade det antagligen varit klokt att korrigera det först eftersom kloret då är mindre effektivt. Börjar man då med klor riskerar man att fastna där eftersom kloret inte kommer funka bra....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Uppstart med minimaster - låg alk, låg ph
« Svar #11 skrivet: juli 24, 2018, 21:39:49:49 »
Vi har ingen Mini-Master, men väl ett äldre autodossystem med liknande funktion. När vi startade upp poolen så fyllde vi upp, justerade in pH och klor manuellt med tablettmätning, väntade tills vi fått önskade värden, och justerade sedan autodossystemet så att det la sig på den nivån vi ville hålla. Sedan dess har systemet rullat på, år efter år. Någon kontrollmätning då och då mot tabletter, annars sköter automatiken vår kemi helt ok.

Nu är vår pool inomhus, så risken för alger och för plötslig nedsmutsning är ju mindre än för en utomhuspool. Vi får utfällningar ibland, mest järn och mangan, då vi har brunnsvatten. Men dessa saker sköter ju inte automatiken utan det blir mest att suga botten mot avlopp någon gång om det blivit för mycket sådana utfällningar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag