CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grönt vatten, ej alger (baquacil)  (läst 4302 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magdalena

Grönt vatten, ej alger (baquacil)
« skrivet: juli 18, 2018, 20:44:58:58 »
Hej,
Vi har i ett par månader haft en grön nyans på vårt poolvattnet. I början av maj hade vi lite alger som vi behandlade men sen dess så har vattnet varit helt klart och utan alger.
Vi använder vatten från egen brunn (inga kopparrör) borrad förra året.
Är det ngn som har en idé vad som kan vara fel på vårt vatten?
Bifogar bild på hur det brukar se ut och hur det ser ut nu.
Miami Pool 4*8, Baquacil, Roman end trappa, Ideal Cover klasik C, solfilm. Byggt 2008.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Grönt vatten, ej alger (baquacil)
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2018, 22:36:29:29 »
såg det ut sådär hos mig skulle jag chockklorera till att börja med. Vad man gör när man kör baquacil vet jag ej.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nyburjare

SV: Grönt vatten, ej alger (baquacil)
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2018, 23:49:29:29 »
Grön nyans = alger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grönt vatten, ej alger (baquacil)
« Svar #3 skrivet: juli 19, 2018, 07:37:34:34 »
Baquachock, finns det kvar?
Är väl väteperoxid som jag inte minns fel.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Grönt vatten, ej alger (baquacil)
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2018, 08:46:33:33 »
Nej det kan knappast vara annat än alger av något slag. Kopparutfällning tror jag inte på - dels har ni inga koppardetaljer (kopparrör, mässingsventiler m.m) efter vad du angav (du skrev inte om ev. ventiler - de kan också avge koppar om pH blir galet). Vi har haft en kopparutfällning en gång men det blev en lite blåare - blå-grön nyans, inte den gröna färgen som man ser på bilden.

Utloggad Magdalena

SV: Grönt vatten, ej alger (baquacil)
« Svar #5 skrivet: juli 19, 2018, 16:29:18:18 »
Det kan omöjligt vara alger när vattnet är så klart och har varit det i 2 månader med samma gröna nyans. Vi har haft alger tidigare och då har det alltid eskalerat rätt så snabbt. Nu har vi inte hällt i ngt medel (varken check eller shock) sen 28 maj (brukar oftast inte göra det så länge allt ser ok ut och det har funkat de senaste 10 åren)
Inga kopplingar är av koppar, allt är i plast och brunnen är som sagt 1,5 år gammal bara.
Det måste vara ngt annat... frågan är bara vad?..
Bifogar dagens bild, kan hålla med om att det är så början till alger ser ut, men i denna värme utan medel så borde det varit helt grumligt redan i början av juni. Nu har det varit lika klart och oförändrat hela sommaren.
« Senast ändrad: juli 19, 2018, 16:37:59:59 av Magdalena »
Miami Pool 4*8, Baquacil, Roman end trappa, Ideal Cover klasik C, solfilm. Byggt 2008.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Grönt vatten, ej alger (baquacil)
« Svar #6 skrivet: juli 19, 2018, 18:12:40:40 »
Det kan omöjligt vara alger när vattnet är så klart och har varit det i 2 månader med samma gröna nyans. Vi har haft alger tidigare och då har det alltid eskalerat rätt så snabbt. Nu har vi inte hällt i ngt medel (varken check eller shock) sen 28 maj (brukar oftast inte göra det så länge allt ser ok ut och det har funkat de senaste 10 åren)
Inga kopplingar är av koppar, allt är i plast och brunnen är som sagt 1,5 år gammal bara.
Det måste vara ngt annat... frågan är bara vad?..
Bifogar dagens bild, kan hålla med om att det är så början till alger ser ut, men i denna värme utan medel så borde det varit helt grumligt redan i början av juni. Nu har det varit lika klart och oförändrat hela sommaren.
Har haft samma problem och då var det chocka som gällde, så nog kan det nog vara alger.

Utloggad Magdalena

SV: Grönt vatten, ej alger (baquacil)
« Svar #7 skrivet: juli 19, 2018, 20:33:10:10 »
Har haft samma problem och då var det chocka som gällde, så nog kan det nog vara alger.


Hm... hade du grönt vatten länge utan att det blev alger på riktigt s a s. Jag menar jättegrumligt efter ett tag, hala väggar och grön beläggning på typ trappa etc?
Miami Pool 4*8, Baquacil, Roman end trappa, Ideal Cover klasik C, solfilm. Byggt 2008.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Grönt vatten, ej alger (baquacil)
« Svar #8 skrivet: juli 19, 2018, 22:54:03:03 »

Hm... hade du grönt vatten länge utan att det blev alger på riktigt s a s. Jag menar jättegrumligt efter ett tag, hala väggar och grön beläggning på typ trappa etc?
Nix, inga hala väggar och klart vatten, chocka hjälpte, då vart det som typ sand men finare på botten som man fick dammsuga mot waste några gånger.

Utloggad sudd

SV: Grönt vatten, ej alger (baquacil)
« Svar #9 skrivet: juli 20, 2018, 09:02:28:28 »
Hupp, egen brunn? Jag skulle gissa på järn som reagerat med kloret. Isåfall - Flocka.

Vissa får en brunaktig ton, vissa gulaktig och vissa lite mer gulgrön. Problemet med pooler är att den oftast ljusblå linern/botten gör att vattnets riktiga färg är smått omöjlig att konstatera genom att bara titta ner i poolen.

Håller själv på med det just nu efter att ha fått gulgrönt poolvatten, det kommunala vattnet innehåller tydligen en hel del järn  <hmm> Det tog två dagar från att jag hällt i flockningsmedlet till dess att det låg väldigt mycket brunt damm på botten. Mitt största bekymmer nu är hur jag ska få upp alla sammanbundna partiklar från poolbottnen utan att röra runt det, men då har jag en ovanmarkspool med en kass filterpump också.


Hej,
Vi har i ett par månader haft en grön nyans på vårt poolvattnet. I början av maj hade vi lite alger som vi behandlade men sen dess så har vattnet varit helt klart och utan alger.
Vi använder vatten från egen brunn (inga kopparrör) borrad förra året.
Är det ngn som har en idé vad som kan vara fel på vårt vatten?
Bifogar bild på hur det brukar se ut och hur det ser ut nu.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag