VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bara ph plus  (läst 1861 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad butthead

Bara ph plus
« skrivet: juli 16, 2018, 13:25:13:13 »
Mitt ph har under de tre år jag haft poolen bara sjunkit, så jag har bara behövt tillsätta ph plus vid behov. Blir den oöppnade ph minus aldrig användbar för mig? Om den blir gammal så kan jag lika gärna skänka bort den. Vad bestämmer vilket håll ph går mot? Vattnet där man bor?
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Bara ph plus
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2018, 16:05:50:50 »
Jag tror inte att pH minus blir för gammalt. Det kan klumpa sig men det spelar ju ingen större roll. Låt det stå om det inte står i vägen.

Även om det kanske inte är så vanligt längre kan vi förmodligen få surt regn ibland, gissar jag.

Utloggad butthead

SV: Bara ph plus
« Svar #2 skrivet: juli 17, 2018, 10:51:09:09 »
Tack, men surt regn gör ju att ph sjunker och jag får tillsätta ph plus, -som jag redan gör. Så vilka omständigheter gör att ph skulle öka, så jag måste använda ph minus?
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad aromata

SV: Bara ph plus
« Svar #3 skrivet: juli 17, 2018, 12:27:58:58 »
Tack, men surt regn gör ju att ph sjunker och jag får tillsätta ph plus, -som jag redan gör. Så vilka omständigheter gör att ph skulle öka, så jag måste använda ph minus?
Aha, så går det när man inte läser tillräckligt noga  :). Du har rätt förstås. Nu blev det plötsligt svårare att hitta en bra förklaring. Sorry!

Utloggad aromata

SV: Bara ph plus
« Svar #4 skrivet: juli 17, 2018, 13:03:11:11 »
Men ... nu ser jag att jag svarade rätt från början. Lite ofokuserad för tillfället.

Hur som helst, har du problem med pH bör du kolla alkaliniteten. Du backspolar hela tiden och ersätter med annat vatten som kanske har lågt pH eller låg alkalinitet?

Utloggad Erica

SV: Bara ph plus
« Svar #5 skrivet: juli 17, 2018, 21:59:42:42 »
Tack, men surt regn gör ju att ph sjunker och jag får tillsätta ph plus, -som jag redan gör. Så vilka omständigheter gör att ph skulle öka, så jag måste använda ph minus?

T.ex. så driver flytande klor (natriumhypoklorit) upp pH varför man då måste driva ned det med jämna mellanrum. Kommunalt ledningsvatten har också ganska högt pH. Det beror på att man vill minska risken för korrosion i ledningsnätet.

Utloggad butthead

SV: Bara ph plus
« Svar #6 skrivet: juli 19, 2018, 21:31:35:35 »
Ja, just ja! Tänkte fel i värmen. Såg även på youtube där de berättade att typen av desificering spelade roll om pH drar sig upp eller ner, samt att liner drar ner pH och att cementerad vägg ökar pH. Plus som du skrev att regnvatten sänker. Det borde innebära att jag bara kommer behöva pH plus om jag fortsätter som jag gör nu.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag