CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grumligt vatten men rätt balans  (läst 1214 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Aphrodite

  • Gäst
Aphrodite
Grumligt vatten men rätt balans
« skrivet: juni 28, 2018, 15:22:45:45 »
Hej!
Jag är ny på att sköta en pool själv sen jag tog över ett hus och har fått bekymmer med min 6x4 m utomhuspool. Vattnet blir inte klart!!! Jag har rätt balans av kemikalier och har alldeles nyligen fått installerat ett nytt stort dyrt filter med krossat glas så jag antar att utrustningen är som den ska. Trots att kemin är rätt blir vattnet grumligt när det ”rörs runt”. På morgonen är det kristallklart när jag tar av täcket men när jag badat kommer det fram vita små ”partiklar” och vattnet blir grumligt. Jag har flockat med Nitors flockningsmedel, använt flera dunkar de senaste dagarna men det blir inte bra!!! Jag dammsuger upp de här små flockmolnen men då dammsugaren kommer i kontakt med flocket sprids det igen och det blir aldrig rent. Vad kan jag göra? Tack på förhand!!!

Poolgiganten

Utloggad Coolg8

SV: Grumligt vatten men rätt balans
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2018, 15:52:37:37 »
Hej

Är du hundra att filtret står på filtrering? så det inte står på Bypass?

Ta några bilder och skriv gärna vilka värden du har så är det lättare att hjälpa.


Aphrodite

  • Gäst
Aphrodite
SV: Grumligt vatten men rätt balans
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2018, 16:08:54:54 »
Hej!
Tack för snabbt svar! Igår låg pH på ”ideal” men har sjunkit till ”ok” idag trots ny klorpuck i helgen.pH har också sjunkit något till idag konstigt nog men ligger nu på 6,8 mot 7.0 igår.
Alkaniteten är lite låg, på 40. Den var nog detsamma igår. Fast igår hade jag lika mycket vita partiklar (ser ut som mjäll, fräscht va?)som idag trots att värdena låg bra. Och hela maj månad var problemfri trots mycket badande. Det har dykt upp nu senaste dagarna. Vad kan jag göra? Sitter här i baddräkt bredvid poolen som typ hånskrattar åt mig. Visst kan jag bada, vattnet är blått och fint på håll, men när man tittar i trappan syns dessa vita små pytteflagor. Snälla hjälp!! Vill ju verkligen inte behöva tömma poolen nu när det för en gångs skull är varmt i vattnet 😩

Aphrodite

  • Gäst
Aphrodite
SV: Grumligt vatten men rätt balans
« Svar #3 skrivet: juni 28, 2018, 16:13:32:32 »
Svårt att ta ett vettigt kort men vattnet är alltså blått men lite ”mjölkigt” med dålig dikt till botten. När flockmedel tillsattes blev det bruna moln på botten.

dangullstrand

  • Gäst
dangullstrand
SV: Grumligt vatten men rätt balans
« Svar #4 skrivet: juli 26, 2018, 11:29:56:56 »
Hej, jag har en dock en Intexpool ovanmark 3,6 diam och jag har exakt samma problem, alla värde på teststicka ua, klart på morgonen med bruna ansamlingar på botten och när man rör i vattnet så virvlar det upp vita mjällpartiklar, har en filterpump som jag kör konstant utan effekt, använt flockningsmedel som jag antar är de bruna ansamlingarna men det vita mjöllskitet blir kvar... hoppas du/vi kan få hjälp här  O0
Dan

Utloggad largab

SV: Grumligt vatten men rätt balans
« Svar #5 skrivet: juli 26, 2018, 17:35:13:13 »
Kanske kalkutfällning?  Hittade en äldre tråd om det.  https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9332.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag