CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Långtest av Mosquito Magnet Independence  (läst 75686 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Långtest av Mosquito Magnet Independence
« Svar #10 skrivet: juli 01, 2010, 23:04:44:44 »
Nu efter 20 dagars drift har vi gjort en räkning av myggen som fångats av "defendern".
Vi räknade tusen mygg (2 matskedar) och måttade sedan upp resten av myggen som fångats och kom fram till att fångsten har varit ca 33250 st, eller ca 1660 st/dygn.

Rikrigt bra måste jag säga. O0

Nu på lördag blir det nog ett litet poolparty, så då kommer jag dessutom att få facit på hur den fungerar med avseende på myggplågan som brukar uppstå kring 21.00 på kvällen.

Fler rapporter kommer.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Långtest av Mosquito Magnet Independence
« Svar #11 skrivet: juli 01, 2010, 23:23:00:00 »
Maffigt

men en sak är säker...jag köper ingen.

Förvisso såg vi årets först mygga i går samt att en av grabbarna vart uppkäkad av en broms idag. Men pratar vi 30.000+ mygg vs 1.... well finns nog annat att satsa på.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Långtest av Mosquito Magnet Independence
« Svar #12 skrivet: juli 14, 2010, 07:35:36:36 »
Rapport efter poolpartyt!

Vi var ca 12 pers som åt, badade och spelade diverse spel under kvällen.
Som vanligt var det mer eller mindre myggfritt till runt 20.00 på kvällen, efter detta noterade vi ett fåtal mygg, men inte mer än att vi manuellt kunde decimera antalet till nära noll = ett fåtal.
I normala fall brukar vi denna årstid behöva använda både myggmedel, och klä på oss mer (speciellt om benen) för att skydda oss mot myggen, men icke denna gång!
Järngänget som var kvar till efter 01.00 noterade dock underligt nog att runt 00.30 så kom helt plötsligt ett gäng mygg och började terrorisera oss när vi spelade utomhusbiljard.
Nåväl, vi tyckte ändå att vi klarat oss länge, så betyget var trots allt gott.

Dagen därpå gick jag fram för att kolla min Mosquito Magnet, och trot eller ej, den hade stannat för att gasolen var slut.
Jag är rätt säker på att gasolen tog slut runt 00.30, och att de mygg som under kvällen* fångats i "påsen" hade kunnat smita och istället fokusera på oss...
Helt säker kan man dock inte vara, men allt pekar på att detta är fallet.
Har varit ute sent även efter detta, och inga eller väldigt få mygg besvärar oss även sent på kvällen, och en bit in på småtimmarna.

* Myggen som fångas i påsen lever ca 12 timmar innan de torkat ut och dött, så om/när Gasolen tar slut får man räkna med att ett visst antal av de redan infångade myggen hittar ut igen när inte fläkten håller dem kvar i myggfångarens påse.

Mitt betyg så långt är 4+ av 5 möjliga, helt myggfritt är det inte, men den har decimerat antalet mygg så mycket av vi inte längre behöver använda myggmedel när vi vistas ute på gården och kring poolen.
Som jag ser det är det väl värt driftskostnaden, runt 400-500 kr/månad, att köra med denna maskin om man upplever besvär av mygg och/eller knott.
Visst är den dyr i inköp, men kan man väl finna medel till den initiala investeringen så anser jag att driftskostnaden är klart acceptabel.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Långtest av Mosquito Magnet Independence
« Svar #13 skrivet: juli 26, 2010, 18:50:40:40 »
Min granne har en dylik mackapär! Han är mycket nöjd med den... Jag tror att det är andra sommaren som han använder den.

Även vi får nytta av den då den täcker ett 4.000 kvm stort område. Jag tänkte köpa en sådan mackapär till hösten... Jag hoppas på ett rejält off-seasonpris då  ;)

I skogen där vi bor finns mycket sanka partier - kärr och dammar - där kläcks massor med mygg. Om jag kan bli av med dem så att familjen kan vistas ute även kvällstid är det väl värt pengarna.

Mackapären ska placeras mellan kläckningsstället och vistelseplatsen. Minst 10 meter från vistelseplatsen så att man ska slippa utsättas för de mygg som den lockar till sig.
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad flomp

SV: Långtest av Mosquito Magnet Independence
« Svar #14 skrivet: november 26, 2010, 09:54:06:06 »
Den låter ju lite för bra för att vara sant! myggplågan hade jag behövt bli av med för 10 år sedan men nu bor jag på en relativt myggfri ort  ::) hade köpt den guld förr!
« Senast ändrad: november 29, 2010, 12:46:05:05 av flomp »

Utloggad TeeOne

SV: Långtest av Mosquito Magnet Independence
« Svar #15 skrivet: april 26, 2011, 01:57:35:35 »
Roligt att den fungerade så bra! Grattis  :)

Hur resonerade ni när ni kom fram till den här modellen? Det finns ju ett par tre till jämförbara på marknaden, så det vore kul att höra - så vi inte missar något.

Kommer att köpa hem någon av dem, men sneglar lite mer åt konkurrenten som inte behöver tömmas lika ofta om jag förstått saken rätt (den som heter predator). Kan dock ta miste; vilket var tömningsintervallet i verkligheten under myggperioden? Och, hur länge kan den i övrigt stå och sköta sig själv utan byte av förbrukningsmaterial?

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Långtest av Mosquito Magnet Independence
« Svar #16 skrivet: april 26, 2011, 06:56:04:04 »
Hur ofta de behöver tömmas skiljer väl beroende på hur mycket mygg det är.
För mig var det dags ungeför när man skulle byta gasoltuben, efter 3-4 veckor.
Byte tub, byte dofttablett och tömning ca var 3-4 vecka alltså.

Helt myggfritt blir det inte, men en klart märkbar skillnad,  är min uppfattning efter en hel säsong.
Så vitt jag förstår tar det dessutom nåt år innan man får full effekt av myggdödaren, då mygg är rätt lokala varaleser kommer det att finnas färra som kläcks i vår närhet nu i vår, så det borde alltså finnas mindre mygg nu i vår, tack vare att vi körde myggdödaren förra sommaren.

Att jag valde just Mosquito Magnet Independence var främst för att den har funnits ett tag och det fans bra referenser, om jag hade haft obegränsat med pengar hade jag köpt den dyraste varianten, men ansåg att en lite sämre tömningsanordning och ett lite mindre arbetsområde var acceptabelt för mig.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TeeOne

SV: Långtest av Mosquito Magnet Independence
« Svar #17 skrivet: april 26, 2011, 12:35:57:57 »
Jo självklart varierar tömningsfrekvensen med fångstgraden, det inser jag, men eftersom du testat i praktiken med vad som verkar vara normal förekomst så är svaret mycket intressant.

Tre-fyra veckor är såklart ingenting att bråka om, hade varit värre om det periodvis rört sig om var och varannan dag...

Tack för info!
:)

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Långtest av Mosquito Magnet Independence
« Svar #18 skrivet: april 27, 2011, 06:31:31:31 »
Kan väl tillägga att jag fick tömma allt mer sällan ju längre sommarn led, vilket i sig visar att den fungerade.
Första tömningen var kanske efter ca 14 dagar, och sista gick säkert 6 veckor mellan tömningarna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad walltorp

SV: Långtest av Mosquito Magnet Independence
« Svar #19 skrivet: juni 30, 2011, 08:27:45:45 »
Hej,

Hur har det gått den här säsongen?

Mvh Håkan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag