VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dränering pool  (läst 2753 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andzie

Dränering pool
« skrivet: november 04, 2017, 17:10:07:07 »
Hej, finns här någon som har testat att använda en backventil för dränering typ denna, http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Avloppsror-och-rordelar/Avloppsror-backventil-2000034576/

Poolgiganten

Utloggad 25° i vattnet

SV: Dränering pool
« Svar #1 skrivet: november 04, 2017, 20:14:08:08 »
Hur ? och varför ?

Utloggad Andzie

SV: Dränering pool
« Svar #2 skrivet: november 05, 2017, 18:04:55:55 »
Hur ? och varför ?

Jag ska bygga en pool och från ”hålet” så finns det ett dräneringsrör som går till en brunn. I den brunnen finns det ytterligare en stam och när det regnar på bra och gatans stam är ”full” så stiger vatten nivån i pool hålet för att det är bra tryck i rör nr 2 i brunnen och utloppet från brunnen begränsas av att stammen i gatan är full.

Helst vill jag använda bef dräneringsrör för att dränera av poolhålet och då funderar jag om en backventil kan lösa problemet. Alternativt så får jag plombera röret och sätta en pump men man föredrar ju att slippa detta.

Utloggad 25° i vattnet

SV: Dränering pool
« Svar #3 skrivet: november 05, 2017, 19:46:37:37 »
Då förstår jag . testa med backventilen tycker jag , men ha en backupplan för att ev plugga eller dyligt även efter om du har fyllt igen om det inte skulle funka

Utloggad MathiasS

SV: Dränering pool
« Svar #4 skrivet: november 05, 2017, 20:02:45:45 »
EFtersom det i huvudsak är rent vatten som kommer i pooldräneringen så kan man tänka sig att backventilen kan komma att fungera hyggligt. Kommer det skitvatten från andra hållet så är risken större att det blir problem.

....men ditt största problem verkar vara att när du behöver dräneringen runt poolen som mest så kommer brunnen att vara full och dräneringen fungerar inte....och backventilen ska ju sitta på röret ut mot gatan, inte mot brunnens tillopp.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Andzie

SV: Dränering pool
« Svar #5 skrivet: november 06, 2017, 22:21:20:20 »
Där sitter redan en i gatan som kommunen blev tvingade att sätta ditt pga mig. Sedan från den har jag en brunn med två tillopp varav det ena går till poolhålet och det andra en åker. Jag tänkte sätta ventilen på röret mellan poolen och brunnen och som en backup en dränkbar pump som pumpar ut det i garagetsavlopp.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag