VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooltak + snömassor = dåligt  (läst 7357 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreaswi

Pooltak + snömassor = dåligt
« skrivet: april 03, 2018, 15:26:15:15 »
Hej!

Ska gå rakt på sak och be om er hjälp ang ett pooltak jag är intresserad av. Det är ett begagnat pooltak från en dansk firma som heter Bevo. Bevo kit 860 ska vara benämningen på taket. Jag kommer att bifoga ett gäng bilder på skadorna som orsakats av tunga snömassor, och vill ha er hjälp om detta går att göra något åt för en rimlig peng, alternativt om det går att beställa reservdelar. Då jag inte ägt ett pooltak tidigare så har jag begränsad kunskap om hur konstruktionen är uppbyggd, det är också för långt för att åka och inspektera på nära håll tyvärr.

Jag har självklart kontaktat tillverkaren men har inte fått något svar ännu.

Det är totalt 4 sektioner, där gavelsektionerna fortfarande ska vara intakta.


Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #1 skrivet: april 03, 2018, 16:31:18:18 »
Jag ser inga spruckna plexyglaspanneler inga jätte kinkade aluminiumprofiler heller. Man skumma kunna med lätthet böja de försiktigt tillbaka till sin ursprungliga form.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad TommyC

SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #2 skrivet: april 03, 2018, 17:05:36:36 »
Det är helt omöjligt att bedöma skadorna via bilder.

Den mittre tvärgående bågen har tryckts ner gissningsvis 5-10 cm i minst två av sektionerna. Gavelsektionerna ser också ut att vara något påverkade men det kan bero på brister i bilderna. Kortlingarna och plasten har hjälpt till att hålla emot så att de nedtryckta bågarna inte har kollapsat helt. Det finns troligen skador på de deformerade bågarna t ex sprickor som gör att taket är permanent försvagat.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #3 skrivet: april 04, 2018, 10:39:00:00 »
Frågan är om man måste plocka isär sektionerna för att rikta om delarna - antar det. Kanske måste man köpa nya bågar, om det går utan att det blir svindyrt. Ganska omfattande jobb att borra bort alla popnitar mm, och sen återmontera allt. För att ge sig på detta måste taket vara superbilligt, annars skulle inte jag tycka det var värt besväret och risken. Dessutom måste du betala för transport av taket...

Ändå intressant att se var ett tak ger vika. Ett "triangelstöd" under mitten av varje sektion skulle hjälpa. Typ två stag med en vajer som bas, skulle bilda en enkel takstol, som man kunde ställa dit under vintern...
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad MathiasS

SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #4 skrivet: april 04, 2018, 13:03:34:34 »
Jag vet förstås inte hur just detta tak är monterat, men efter att ha monterat mitt eget tak själv ser jag inga som helst problem med att demontera en sektion och byta ut en ramdel mot en ny (eller återmontera en reparerad del).

Hur man går till väga för att räta ut en krökt alu-profil känner jag mig lite osäker på - jag tror att det är lite knepigt. Stor risk att det spricker eller böjer sig på fel ställe.

Får man fråga vad kalaset ska kosta ex frakt osv?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad andreaswi

SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #5 skrivet: april 09, 2018, 17:10:55:55 »
Tack för era bra svar, och ber om ursäkt att jag inte varit särskilt aktiv.

Det här är ett pooltak med klarglas 8x4m, 2,5 år gammalt, höjd 80cm inkl. skenor ca.12m
Ordinarie pris för pooltaket är 95.900kr inkl. extra skenor enligt säljaren. Han begärde 49 000 men har gått ner till 35.

Jag vet att man kan få tag i pooltak nytt för runt 50 000, men vad för kvalitet får man då har jag dålig koll på.

Jag skulle isf åka & montera ned det själv och frakta hem det på stor släpvagn.

Utloggad MathiasS

SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #6 skrivet: april 10, 2018, 09:22:15:15 »
Jag tänker mig att marknaden för detta inte är jättestor. Jag skulle ha lite is i magen och vänta ut / pruta lite till.

Angående transporten - jag vet inte vad du har för möjligheter, men det är ingen enkel transport eftersom det inte riktigt går att surra modulerna så hårt som behövs för att dom inte ska blåsa av. Jag skulle bygga en ställning i 45x70 regelvirke som jag surrade fast och sedan fixerade modulerna i.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad andreaswi

SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #7 skrivet: april 10, 2018, 18:00:09:09 »
Jag tänker mig att marknaden för detta inte är jättestor. Jag skulle ha lite is i magen och vänta ut / pruta lite till.

Angående transporten - jag vet inte vad du har för möjligheter, men det är ingen enkel transport eftersom det inte riktigt går att surra modulerna så hårt som behövs för att dom inte ska blåsa av. Jag skulle bygga en ställning i 45x70 regelvirke som jag surrade fast och sedan fixerade modulerna i.

Tack för tipset angående transport och surfning, låter vettigt!

Känns som jag ska avvakta lite och forska lite mer i hur man eventuellt kan få alu-stagen tillbaks i sin ursprungsform.

Utloggad andreaswi

SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #8 skrivet: april 24, 2018, 09:40:52:52 »
I söndags gjorde jag slag i saken och köpte taket till kraftigt rabatterat pris  :)

Tänkte dela med mig om hur jag löste transporten. Jag har även hunnit att göra en enkel åtgärd på skadorna som fanns på taket, detta med bra resultat!

Lånade en 3,3 m vagn av en kompis, drog iväg 22 mil till orten där taket fanns. Svängde in på en byggvaruhandel, köpte ett gäng 5.1 m 45x145 reglar. Väl på plats hos säljaren så gjordes en enklare inspektion av taket och jag bestämde mig för att köpa det. Jag började med att bygga en ramkonstruktion så att jag kunde lägga på sektionerna på den, för att sedan kunna spänna fast taket. Jag låste även fast glidskenorna och gavlarna till första och sista sektionen med hjälp av reglar osv.

Jag la täcken och bäddmadrasser mellan varje sektion för att förhindra att taket tog skada av gupp i vägen. Sedan spände jag fast taket så mycket som jag vågade. Under hemfärden så stannade jag ett antal gånger för att efterspänna lite. Resan hem gick bra, inga incidenter alls. Jag tuffade på i ca 70km/h.

Jag bjuder på 2 bilder, kanske kan intressera någon! Jag valde att göra på det här viset då jag jag inte gärna ville ställa sektionerna på högkant, tänkte att vindfånget kunde bli högt, och i värsta fall skulle kanske lasten blåsa av.

Samma kväll jag kom hem fick jag hjälp av några att lyfta av de skadade sektioner för att göra en närmare inspektion. Vi ställde upp sektionerna på högkant, lutade dem mot en vägg. Vi ser då att popnitarna från de tvärgående staget lossnat. Vi borrade nya hål, pressade tillbaks aluminiumbågen så mycket vi vågade, sen satt vi dit nya popnitar. Detta fick ett gott resultat. Sen så la vi ner sektionen såsom den ska ligga över poolen, ställde dit en kraftig regel under själva skadan, sen tryckte vi från 4 olika håll för att tvinga upp aluminiumbågen ytterligare!

Nu kanske det blir svårt för er att visualisera det här, men det gick hursomhelst bra! Man kan inte längre ana att sektionerna varit påverkade av snömassor. Förhoppningsvis bibehåller aluminumbågen sin nuvarande form. Sen tänker jag också att när sektionerna sitter fast i glidskenorna så hjälper det också till att stötta upp bågen.


Utloggad andreaswi

SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #9 skrivet: april 24, 2018, 09:41:29:29 »
Av någon anledning kan jag inte lägga till bilder. Kanske en admin kan hjälpa mig att lösa det?

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #10 skrivet: april 24, 2018, 14:01:40:40 »
Vad bra! Då får man gratulera till ett prisvärt tak  O0 Det lönar sig att våga ibland.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #11 skrivet: april 24, 2018, 16:09:02:02 »
Av någon anledning kan jag inte lägga till bilder. Kanske en admin kan hjälpa mig att lösa det?

Skicka bilderna till mig så jag får se vad som är speciellt med dem.
rickard@poolforum.se
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad andreaswi

SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #12 skrivet: maj 13, 2018, 20:33:21:21 »
Hej igen!

Då har trådskaparen byggt ut pooldäcket och monterat ner den gamla poolguarden, samt reglat upp och fixat för skenorna till det nya pooltaket. Idag fick jag lite hjälp av en vän att montera samt bära dit sektionerna. Eftersom jag inte har nån instruktionsmanual till taket så har jag inga mått att gå efter, det känns även krångligt att försöka mäta mig till ett mått mellan skenorna, så vi gjorde det enkelt för oss.

Vi monterade dit en skena på respektive sida, förde in en sektion i skenan, såg till att den rullade lätt. Fäste ena skenan med någon skruv, mätte sedan så att måtten stämde tvärs över poolen. La dit nästa skena och gjorde samma sak. Så långt allt gott, brydde oss inte ens om att kryssmäta, är detta nödvändigt om sektionerna rullar lätt, och varför isåfall?

Så till problemet. Novis på detta som man är så tänkte jag montera dit gavelsidorna allra sist, något som visade sig vara ett stort misstag! Då skenor och sektioner va ditsatta så visade det sig att gavelsidorna inte ens är nära att passa. Ni som monterat detta förr vet ju att sektioner är "medgörliga", vilket göra att bågarna får en lite annan form då gavelsidorna är på plats. Jag har alltså monterat skenorna för långt ifrån varandra, trots att det rullar bra, så blev det alltså inte alls bra då gavelsidorna inte passar. Jag måste göra om allt och montera dit sidorna först.

Efter en lång harang om detta, hur bör jag gå tillväga med detta? När jag inte har några mått att utgå ifrån. Ska jag göra samma sak igen, med gavelsidorna på  ::)? Kanske unna mig en kryssmätning mellan varje sektions skenor.

Hoppas ni kan förstå hur jag menar med allt, vore ju toppen att få ordning på det här så fort som möjligt!

För övrigt kan jag fortfarande inte bifoga bilder. Provade att göra ett inlägg från mobilen och ta en bild direkt i forumfunktionen, men det gick inte.

Utloggad MathiasS

SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #13 skrivet: maj 13, 2018, 22:23:56:56 »
...men du vet vad du har för typ av tak, varför inte bara ta reda på vad avståndet mellan skenorna ska vara?

Om du inte kan få tag i ett sådant mått får man ju prova sig fram. Montera gaveln och mät avståndet mellan hjulen närmast gaveln, placera skenorna på detta avstånd. Kryssmätning är bra för att få saker parallella.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad andreaswi

SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #14 skrivet: maj 13, 2018, 22:33:18:18 »
...men du vet vad du har för typ av tak, varför inte bara ta reda på vad avståndet mellan skenorna ska vara?

Om du inte kan få tag i ett sådant mått får man ju prova sig fram. Montera gaveln och mät avståndet mellan hjulen närmast gaveln, placera skenorna på detta avstånd. Kryssmätning är bra för att få saker parallella.

Jo, jag vet vilket typ av tak det är, men jag lyckas inte googla fram manualen.

Tack för tipset, jag provar det!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #15 skrivet: maj 14, 2018, 07:39:00:00 »
Skicka någon av dina bilder till mig skall jag se om det fungerar för mig att bifoga, och om inte så skickar jag dem vidare till killarna på webbhotellet så får de se vad i serverinställningarna som gör att det inte fungerar.
alla mina egna bilder fungerar, så det är svårt för mig att felsöka när andra har problem om jag inte får bilderna skickade till mig.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #16 skrivet: maj 14, 2018, 10:34:25:25 »
Skickade du till mig?
rickard@webiq.se
Jag får ett meddelande där det står att det är från dig (ditt namn) men e-postmeddelandet kommer från killen som jobbar med servern (en adress som slutar på global.com).
Mycket märkligt.
Dessutom så kommer bilden inte fram, står bara "hämtar meddelande 1 av 1 i inkorgen", troligen är bilden gigantiskt stor, så stor att begränsningarna i inkorgen gör att det inte går ta emot?
Kan du prova skapa ett konto i www.varmepumpsforum.com och se om det går bifoga bilden där?
Länka i så fall till det testinlägget, om det fungerar.
Enligt serverkillarna skall det gå bifoga bilder på minst 50 MB, och SÅÅÅ stora bilder tar du väl inte med mobilen?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #17 skrivet: maj 14, 2018, 10:35:25:25 »
Bilden kom fram till sist.
5.4 MB stor.
Märkligt att det tog så lång tid?
Typ ett par minuter minst.
« Senast ändrad: maj 14, 2018, 10:40:55:55 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #18 skrivet: maj 14, 2018, 10:44:44:44 »
Funkade inte heller för mig att bifoga din bild.
Nu har jag sparat om den som jpeg (samma som du hade den i) och med maximal upplösning, blev nu över 6MB.
Testar bifoga den.
"Din bilaga avvisades tack vare säkerhetsinställningar och kan inte laddas upp. Vänligen kontakta en administratör."
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #19 skrivet: maj 14, 2018, 10:45:53:53 »
Testar sparad som GIF, 12.4 MB stor.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad andreaswi

SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #20 skrivet: maj 14, 2018, 11:15:42:42 »
Testar sparad som GIF, 12.4 MB stor.

Va märkligt. Jag tar bilderna med min Samsung S8.

Märkligt att bilden ska ta upp 12 mb. Nästa gång kan jag prova att ta en bild med lägre upplösning, om det är det som är problemet då?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #21 skrivet: maj 14, 2018, 11:32:25:25 »
DIN bild var på 5.4 MB, skall inte vara ett problem, men det verkar vara nåt med säkerhetsinställningarna på servern som inte accepterar på vilket sätt bildens fil ser ut.
De flesta skickar ju filer i samma format som du, och i större storlekar, men det verkar alltså vara nån kod i själva filen som servern inte accepterar.
När jag öppnade den med photoshop och sparade om den som GIF så gick det bra trots att filen blev dubbelt så stor.
Serverkillarna tittar på problemet nu.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #22 skrivet: maj 14, 2018, 17:48:10:10 »
Testar igen, nu skall det fungera enligt serverkillarna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Pooltak + snömassor = dåligt
« Svar #23 skrivet: maj 14, 2018, 18:00:27:27 »
Ganska kort tid efter att jag hade beställt vårt tak så skickade fabriken en ritning till återförsäljaren för avstämning med mig som kund. På ritningen framgick alla väsentliga mått inklusive måttet mellan skenorna. Ibland är jag överdrivet försiktig. Den här gången monterade jag skenorna med rätt innermått på två reglar 45 x 145 tvärs mot skenorna. Den minsta taksektionen med gavel provades att trä på skenorna. Anledningen till försiktigheten var att vissa av hålen för att hålla skenorna skulle bli väldigt svåra att flytta ifall det hade blivit fel. Du kanske kan lossa skenorna och med kilar mot några stöd prova ut rätt bredd mellan skenorna.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan