CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: HJÄLP MIG!! Läcka i INTEX pool , vad göra??  (läst 21430 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pooldags

HJÄLP MIG!! Läcka i INTEX pool , vad göra??
« skrivet: juni 30, 2009, 12:18:48:48 »
Har fått en läcka  i botten på poolen (INTEX rörpool 4,57*1,22) , precis i en söm utefter kanten. Har en lagningslapp som medföljde poolen men vet ej hur man på bästa sett skall fixa detta. Vad jag förstår måste väl ändå vattnet tömmas(17000 KUBIK >ohno>). Det står ingen bruksanvisning på svenska på lappen , därför blir jag villrådig. Ska man dra bort skyddshöljet och klistra fast lappen på rengjord och TORR? yta?? Finns det andra bra lagningkit nå´n kan rekommendera?? Kan man lita på att det håller sedan?? SNÄLLA NI DUKTIGA POOLARE,HJÄLP MIG :'(

Poolgiganten

Utloggad William

SV: HJÄLP MIG!! Läcka i INTEX pool , vad göra??
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2009, 13:07:52:52 »
Har fått en läcka  i botten på poolen (INTEX rörpool 4,57*1,22) , precis i en söm utefter kanten. Har en lagningslapp som medföljde poolen men vet ej hur man på bästa sett skall fixa detta. Vad jag förstår måste väl ändå vattnet tömmas(17000 KUBIK >ohno>). Det står ingen bruksanvisning på svenska på lappen , därför blir jag villrådig. Ska man dra bort skyddshöljet och klistra fast lappen på rengjord och TORR? yta?? Finns det andra bra lagningkit nå´n kan rekommendera?? Kan man lita på att det håller sedan?? SNÄLLA NI DUKTIGA POOLARE,HJÄLP MIG :'(

Jag vet ju inget om INTEX pooler, men Folkpool som jag har har lagnings kit som man kan "limma" fast under vattnet. Men det har säkert dom andra stora poolfabrikerna också. Ring den som är närmast och fråga.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad pooldags

SV: HJÄLP MIG!! Läcka i INTEX pool , vad göra??
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2009, 18:32:17:17 »
Har nu lokaliserat läckan till 100%. En liten sten har letat sig upp genom stenmjöl och markduk som jag har under poolen. Precis där har vi haft stegen som vilar mot poolbotten,så den har skavt upp ett litet hål.Var alltså inte i sömmen som jag först trodde. Har införskaffat alla möjliga lagningskit och tömmer nu ut vattnet för att fixa till underlaget samt laga hålet med torr yta.Kändes först lite kymigt att tömma vattnet men hellre vara på den säkra sidan.Blir att påbörja uppvärmningen från "scratch".Hade innan vårt lilla missöde 31,5 grader i poolen,uppvärmt endast av  <sol>,men i denna hetta ska det väl inte ta så lång tid,idag 30 grader mätt i Örebro. UNGARNA (och jag ;)) VILL BADA!! :D

Utloggad nyburjare

SV: HJÄLP MIG!! Läcka i INTEX pool , vad göra??
« Svar #3 skrivet: juni 30, 2009, 22:20:00:00 »
Har nu lokaliserat läckan till 100%. En liten sten har letat sig upp genom stenmjöl och markduk som jag har under poolen. Precis där har vi haft stegen som vilar mot poolbotten,så den har skavt upp ett litet hål.Var alltså inte i sömmen som jag först trodde. Har införskaffat alla möjliga lagningskit och tömmer nu ut vattnet för att fixa till underlaget samt laga hålet med torr yta.Kändes först lite kymigt att tömma vattnet men hellre vara på den säkra sidan.Blir att påbörja uppvärmningen från "scratch".Hade innan vårt lilla missöde 31,5 grader i poolen,uppvärmt endast av  <sol>,men i denna hetta ska det väl inte ta så lång tid,idag 30 grader mätt i Örebro. UNGARNA (och jag ;)) VILL BADA!! :D

Inte behöver du tömma  ::) men jag gjorde själv samma misstag när jag hade satt upp min första gången , jag tömde tillo med hela när det var ett litet hål halvvägs upp på sidan, Intex skriver i sin värdlösa bruksanvisning att ytan skall vara torr..... så dumt ingen annan i branchen har sådan lagningskit eller rek.
Köp ett kit i vilken riktigt poolbutik som helst dom funkar kanon under vattnet <antman> lagat på nolltid !
På sidorna är det riktigt enkelt inte minst eftersom man direkt ser hålet , solen avslöjar samt att det kommer vatten  ;D i botten kan det vara lite värre att hitta, när du såg att det inte var en söm var det ju bra ! för en söm kan spricka upp mer, det gör sällan ett hål. Klippt till en liten lapp på med klistret låt det härda lite, på med cyklopet och tryck till lappen .....KLART ! ett tips det svårt att hålla sig nere under vattnet när man inte har nåt att hålla i... min son trycker ner mig med sin fot på min rygg  >:D

Finns bara en sak du är säker på !!! det blir fler småhål ! du kan inte tömma varje gång !!

Utloggad pooldags

SV: HJÄLP MIG!! Läcka i INTEX pool , vad göra??
« Svar #4 skrivet: juli 01, 2009, 10:36:14:14 »
Tack för alla tips och råd :). Vi har nu tömt vattnet så när som på 5-10 cm,inte helt i onödan då jag nu kan få bort de små stenar som ställt till allt ::).De ligger ju efter kanten så nu kommer jag under duken med fingrarna.Hittade faktiskt ett litet hål till.Provar nu att laga dem under vattennivån,inte lätt att få ut sista vattnet :-X.Har tagit ett dygn med dränkbar pump.Provar väl sedan att börja fylla i omgångar för att se om det håller >rulla<

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag