VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?  (läst 8345 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JonasW

  • Gäst
JonasW
Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« skrivet: mars 05, 2017, 02:49:51:51 »
Vi ska montera en miljöpool till våren/sommaren och ska sätta maskinrummet i tvättstugan.
Men hur löser man håltagningen för utgående, inkommande vatten samt elen?

Tvättstugan ligger i källaren och är dränerad med platonmatta.
Finns det någon typ av genomföring man kan använda sig av eller tätningsmedel?

Någon som gjort en liknande installation och har bilder?

Mvh Jonas

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #1 skrivet: mars 05, 2017, 09:38:23:23 »
Jag använde hålsåg 52 mm för betong från Jula (efter tips här):
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/halsagar-och-dosfrasar/halsagar/halsag-189051/

Den höll precis till de 2 hålen jag behövde i 20 cm tjock betonghålsten. Har du hårdare material eller behöver fler hål så köp en bättre såg eller köp flera. 52 mm passar bra till 50 mm PVC-rör som jag drog genom väggen. Vårt pumprum är inte uppvärmt så jag har inte tätat. Springan är minimal och med lite fall på rören utåt så kommer inget vatten in. Går att täta med lite av varje t ex Tec7.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

JonasW

  • Gäst
JonasW
SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #2 skrivet: mars 05, 2017, 20:08:28:28 »
Tack för tipset!

Men du hade ingen dränering på utsidan av källarväggen att ta i beaktning?
Annars såg Tec 7 riktigt bra ut!

Har du någon bild på din lösning för maskinrum så kikar jag gärna. :)

Utloggad TommyC

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #3 skrivet: mars 06, 2017, 17:59:30:30 »
I vårt fall är det inte källarväggen som rören går igenom. Poolen är byggd på berget utanför huset där berget börjar slutta nerför. Under poolen finns maskinrummet med full ståhöjd. Utanför maskinrummet en bit upp på berget står värmepumpen på ett litet trädäck. Från poolens yttre hörn är det ca 4,5 meter ner till berget. En ovanlig lösning som fanns här när vi köpte huset. Många speciella problem och några fördelar finns också.

Fina maskinrum kan du se i många byggtrådar. Här finns några bra länkar att börja med: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10634.msg79723#msg79723 Ett vanligt misstag är att bygga för litet maskinrum och/eller för lågt i tak.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Dimitris76

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #4 skrivet: mars 07, 2017, 09:56:44:44 »
Jag har också maskinrum i källaren. Den ligger längs bak på suturängplan med samtliga rör dragna under vattenlinjens nivå. Så här var den byggd och står kvar sedan 1969 men jag anser det som en högriskskonstruktion. Går det till exempel bottenavloppets rör för någon anledning sönder då släpps det ca. 50 kubikmeter vatten inomhus...  :'(

Jag sitter och funderar om det finns någon relativt enkel lösning till detta. Det vore bra med en katastroflucka som öppnar utåt med allt ligger under marknivån...

Mvh,
Dimi
« Senast ändrad: mars 07, 2017, 11:39:35:35 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad j-t

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #5 skrivet: mars 09, 2017, 10:17:59:59 »
Men du hade ingen dränering på utsidan av källarväggen att ta i beaktning?
Annars såg Tec 7 riktigt bra ut!

Du bör nog täta rör och liknande mot respektive yta med en mjuk fog. Har du en matta mot väggen och sen en platon så hade jag tätat mot båda. Finns manchetter att köpa med gummi eller så köper du en gummiduk som är åldersbeständigt och drar runt rören och sen fäster mot respektive yta.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #6 skrivet: mars 13, 2017, 06:54:48:48 »
Jag har också maskinrum i källaren. Den ligger längs bak på suturängplan med samtliga rör dragna under vattenlinjens nivå. Så här var den byggd och står kvar sedan 1969 men jag anser det som en högriskskonstruktion. Går det till exempel bottenavloppets rör för någon anledning sönder då släpps det ca. 50 kubikmeter vatten inomhus...  :'(

Jag sitter och funderar om det finns någon relativt enkel lösning till detta. Det vore bra med en katastroflucka som öppnar utåt med allt ligger under marknivån...

Mvh,
Dimi

Det minsta du kunde göra vore väl en pumpgrop i golvet (så låg punkt som möjligt) med en rejäl pump som startar automatiskt om det blir nivå.
Kostar inte så mycket de där pumparna.
Största risken är väl att det går en slang eller ett rör inomhus.
Bottenavloppet i poolen skulle jag nog plugga om det är möjligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

JonasW

  • Gäst
JonasW
SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #7 skrivet: mars 13, 2017, 09:35:16:16 »
Du bör nog täta rör och liknande mot respektive yta med en mjuk fog. Har du en matta mot väggen och sen en platon så hade jag tätat mot båda. Finns manchetter att köpa med gummi eller så köper du en gummiduk som är åldersbeständigt och drar runt rören och sen fäster mot respektive yta.

Vet du var dessa manchetter finns att köpa? Två sådana med tec 7 fog skulle nog göra susen.
Gillar inte tanken att källaren är lägsta nivån jag heller, men jag har samtidigt inte bottenavlopp så jag får inte samma volymer som vill rinna ut.

Utloggad Dimitris76

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #8 skrivet: mars 13, 2017, 10:03:29:29 »
Bottenavloppet i poolen skulle jag nog plugga om det är möjligt.

Men bottenavloppet är viktigt för vattencirkulation.

Vilken pumptyp är lämplig tycker du? En som kan leverera högt flöde med lågt overhead antar jag... Har du något länk?
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #9 skrivet: mars 13, 2017, 10:35:16:16 »
Finns 8 pooler i samma storlek som din bara här i byn, alla utan bottenavlopp.
Men visst, det kanske blir bättre cirkulation med det.
Det jag menar är att de flesta INTE har bottenavlopp, och med tanke på din riskkonstruktion med rören indragna i källaren är det väl frågan om det är nödvändigt.
Det är ju en viss skillnad på om det kommer in 3 m3 eller 50 m3 om ett rör skulle brista runt reningsverket.

För att välja pump skulle man väl egentligen behöva räkna på vilket flöde som kan rinna ur ett öppet 50 mm rör med säg 2 meter vattenpelare som tryck...
Fast troligen går det ju sönder efter cirkpumpen där trycket är som högst, och då blir det ju cirkpumpens kapacitet som avgör.
Kanske inte är så lätt att hitta en billig dränkbar som klarar 15-20 m3 i timmen, eller vilken kapacitet din cirkpump nu må ha?

Vi har också reningsverket inne, men hos oss kan det bara rinna ur tills skimmern börjar bli tom, och vi har fall mot en golvbrunn, så med lite tur blir det ingen katastrof även om det blir läck.
Har haft ett läckande sandfilter som vi fått byta, men det droppade/strilade bara, så det rann till avlopp.

Nåt liknande med detta tänkte jag på:
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Pump/Drankbar-vattenpump-DP-1001-2000035452/
« Senast ändrad: mars 13, 2017, 10:39:52:52 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad j-t

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #10 skrivet: mars 13, 2017, 11:17:27:27 »
Vet du var dessa manchetter finns att köpa? Två sådana med tec 7 fog skulle nog göra susen.
Gillar inte tanken att källaren är lägsta nivån jag heller, men jag har samtidigt inte bottenavlopp så jag får inte samma volymer som vill rinna ut.

Byggmax, biltema, rinkabyrör osv har olika varianter

JonasW

  • Gäst
JonasW
SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #11 skrivet: mars 13, 2017, 13:11:18:18 »
Byggmax, biltema, rinkabyrör osv har olika varianter

Utmärkt, tack!

Hur brukar man resonera kring livslängden på slangen till och från poolen?
Bör jag, om det går, dra större rör sista biten ned i backen mot källaren, så att man kan dra in nya slangar utan att behöva gräva sig ned 1.5m?

Känns svårt att få det bra, men är livslängden begränsad på slangen så kan det ju vara värt ett försök.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #12 skrivet: mars 13, 2017, 14:30:22:22 »
Vilken typ av slang har du, "hårda" svarta PEM eller de där grå böjliga PVC?
Eller nåt annat?

Störst risk för läckage kanske det ändå är ute, t.ex. om det skulle frysa någon slang.
PEM tål det, men inte de där grå PVC.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hybris

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #13 skrivet: mars 18, 2017, 10:09:47:47 »
jag tänkte samma sak. planen är en Niveko topskimmer på 3,8*7,4. Skippar deras färdiga teknikrum och kör tekniken i källaren. Niveko har som standard bottenavlopp men jag tänkte välja bort det. Behöver jag tömma får det bli med dränkbar pump. Vattencirkulationen lär väl vara ok även utan bottenavlopp.

Klurar på om jag kan köra backspolningen ut och via dränering/stuprör? Eller det kanske inte klarar vattenmängden? Tips? dränering/stuprör ligger bara någon meter utanför källarväggen. Har avlopp inne i källaren nära men lite gammalt och inte inspekterat rören.

Inte beslutat gällande pump och filter. Letar något tyst och kvalitet. Tips? Pahlens trefas i brons? Annat?

Filter? Något som håller bra.

Utloggad Hybris

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #14 skrivet: mars 18, 2017, 10:37:51:51 »
En till fundering. Jag har fjärrvärmen som kommer in i samma rum där jag tänkt ha pooltekniken. Är värmeväxlare kopplat till fjärrvärme något att värdera? Eller är det svindyrt att värma poolen med fjärrvärme vs Luftpump ute?

Annars låter lösningen smidig och tyst.

Utloggad Dimitris76

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #15 skrivet: mars 18, 2017, 15:44:14:14 »
Det beror på vad du betalar per kWh för fjärrvärme vs el på sommartid.

Kom ihåg att värmepumpar levererar mer energi till vattnet än elen som konsumerars
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Hybris

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #16 skrivet: mars 18, 2017, 17:57:09:09 »
Det beror på vad du betalar per kWh för fjärrvärme vs el på sommartid.

Kom ihåg att värmepumpar levererar mer energi till vattnet än elen som konsumerars

Priset enligt Vattenfall för fjärrvärmen: (Maj-Sep)
Energipris, sommar: 92 kronor per MWh
« Senast ändrad: mars 18, 2017, 18:02:53:53 av Hybris »

Utloggad TommyC

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #17 skrivet: mars 18, 2017, 18:00:45:45 »
D v s 9,2 öre per kWh. Då är det bara att köra på fjärrvärme. Jämför VP, elpris ca 1,25 kr per kWh, COP=5 -> 25 öre per kWh i poolen. Någon får gärna komplettera med förväntad verkningsgrad på värmeväxlaren.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #18 skrivet: mars 20, 2017, 07:40:21:21 »
Priset enligt Vattenfall för fjärrvärmen: (Maj-Sep)
Energipris, sommar: 92 kronor per MWh
Kommer det inte till något på det priset, låter ju helt otroligt.
Men om det stämmer så finns väl knappast bättre värmekälla, bra med effekt när du skall igång med värmen, och ingen större risk för kostbara haverier.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hybris

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #19 skrivet: mars 20, 2017, 18:52:47:47 »
Kommer det inte till något på det priset, låter ju helt otroligt.
Men om det stämmer så finns väl knappast bättre värmekälla, bra med effekt när du skall igång med värmen, och ingen större risk för kostbara haverier.

Hur är det med verkningsgrad på värmeväxlarna? priset övriga del av året är 814 kr.

Utloggad Coolg8

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #20 skrivet: mars 20, 2017, 22:48:53:53 »
Med det priset är det bara att köra, verkningsgraden är nästan 100% och du kan plocka ut rätt bra med effekt, som tidigare sagt satsa på en vvx med hög effekt.

Utloggad Hybris

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #21 skrivet: mars 21, 2017, 22:25:07:07 »
pratade med tekniker på Vattenfall idag. Han rekommenderade att koppla in sig direkt på fjärrvärmenätet och inte sekundärt. Han sade att sekundärt får du max 15kW men direkt inkopplat 85kW. Pahlens Maxi-flo. Behöver kombineras med en Danfoss 0-30 för att styra flödet. Lite mer jobb att koppla in men en stor skillnad i effekt. Låter rimligt...

Utloggad Dimitris76

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #22 skrivet: mars 21, 2017, 23:51:24:24 »
Behöver kombineras med en Danfoss 0-30 för att styra flödet.

De här pooltermostaterna är ganska dyra
http://www.mandmcontrols.com/003n2132-danfoss-avta15
 fast jag har en sån som jag kan sälja billigt om du vill ha den.

Skicka gärna PM om du är intresserad!

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad largab

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #23 skrivet: mars 22, 2017, 06:00:10:10 »
pratade med tekniker på Vattenfall idag. Han rekommenderade att koppla in sig direkt på fjärrvärmenätet och inte sekundärt. Han sade att sekundärt får du max 15kW men direkt inkopplat 85kW. Pahlens Maxi-flo. Behöver kombineras med en Danfoss 0-30 för att styra flödet. Lite mer jobb att koppla in men en stor skillnad i effekt. Låter rimligt...

Jag är inkopplad sekundärt. Jag köpte en Vv från poolklor.com Titan 65kW. Har inga problem att hålla 31 grader med vanliga värmekurvan för radiarorvatten. Har 50m3 volym. Med primär inkoppling så måste man ha ett abbonemang till, då blir det väldigt oekonomiskt.

Utloggad Hybris

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #24 skrivet: mars 22, 2017, 07:38:17:17 »
Jag är inkopplad sekundärt. Jag köpte en Vv från poolklor.com Titan 65kW. Har inga problem att hålla 31 grader med vanliga värmekurvan för radiarorvatten. Har 50m3 volym. Med primär inkoppling så måste man ha ett abbonemang till, då blir det väldigt oekonomiskt.

Kanske fungerar olika bra i olika fjärrvärmenät? De sänker värmen till runt 75-80 grader på sommaren i nätet enlig honom. Han hade sett ett par sekundärinstallationer och enligt honom var det inte riktigt bra effekt. Tar betydligt längre tid att värma tidig vår och höst. Större pooler tar lämgre tid. Enligt honom får,jag max 15 kW via sekundär. Sekundärinstallation kräver nästan lika mycket arbete i min anläggning. Bor i Uppsala och Vattenfalls fjärrvärme.

Utloggad Hybris

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #25 skrivet: mars 22, 2017, 07:41:43:43 »
som jag tolkade honom behövdes inget ytterligare abonnemang. Han gav detaljerade instruktioner om tillmoch från liksom att han vill göra en inspektion. Skall dubbelkolla att det intemdriver dubbla abonnemang. Men 15kW låter för dåligt...

Utloggad Coolg8

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #26 skrivet: mars 22, 2017, 09:03:28:28 »
Hej

Du kan nog nästan alltid få ut runt 15 kW ur vvx sekundär, vad har du för modell på vvx? Det finns en del tidiga vvx som hade extra uttag för pool, vi har användit det på ett ställe. Annars skulle jag satsa på att koppla in en vvx primärt på samma fjv-mätare.

Nu har ni i Uppsala en ganska hög sommartaxa som du säkert skulle kunna spara en del på att ha pooltaxan istället, jag vet inte hur er förbrukning ser ut men ni bör nog förbruka minst 3 MWh under tiden maj-september och där räknar ni nästan hem den högre fasta avgiften.

En poolvärmepump har inte så högt COP när det blir kallare ute.

Utloggad Dimitris76

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #27 skrivet: mars 22, 2017, 12:25:02:02 »
Men 15kW låter för dåligt...

15kW är inte dåligt alls. Det räcker för en dåligt isolerat 4x8m pool i alla fall.
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad largab

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #28 skrivet: mars 22, 2017, 20:45:24:24 »
som jag tolkade honom behövdes inget ytterligare abonnemang. Han gav detaljerade instruktioner om tillmoch från liksom att han vill göra en inspektion. Skall dubbelkolla att det intemdriver dubbla abonnemang. Men 15kW låter för dåligt...

Jag fick för mig att energimätaren sitter på sekundärsidan, men den sitter på primären ... Så då kan man ju gå på med en VV på primärsidan parallellt med radiator och varmvatten. Dvs inget extra abb. Fel av mig ! Men den enda vinsten är nog lite snabbare uppstart på våren.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #29 skrivet: april 23, 2017, 16:15:03:03 »
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erica

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #30 skrivet: april 23, 2017, 18:09:20:20 »
15kW är inte dåligt alls. Det räcker för en dåligt isolerat 4x8m pool i alla fall.

Det bör det gott göra. Nu har vi inomhuspool, så där faller alla jämförelser, men tidigare hade vi en utomhuspool, linertyp, och det fungerade helt ok med den 9 kW elvärmare som vi hade då.

Den gången man helst vill ha hög effekt är ju vid våruppvärmningen men det är ju mera en fråga om att ha lite tålamod. Men barnen blir snabbt otåliga och hoppar i när temperaturen hunnit upp till 12-15 grader.. :)

Avgörande fråga för att bedöma vad som behövs är ju: täcker du poolen när ni inte badar ? Det minskar förbrukningen med så där 2/3 i de flesta fall.

JonasW

  • Gäst
JonasW
SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #31 skrivet: april 29, 2017, 23:19:06:06 »

Utloggad JonasW

SV: Maskinrum i källaren - håltagning m.m.?
« Svar #32 skrivet: maj 09, 2017, 22:47:10:10 »
Jag borrade med 82mm borr från Jula med diamantskär.
Drog igenom 75mm avloppsrör och tätade med fogskum som samtidigt fixerade rören.

På utsidan av källaren vid platonmattan så tätade jag med Platonfogmassa på spruta samt damasker för badrumsgenomföringar.
Känns som att det blev väldigt tätt!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan