VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Missfärgning i nytt vatten, rost?  (läst 1709 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

UlrikaL

  • Gäst
UlrikaL
Missfärgning i nytt vatten, rost?
« skrivet: december 14, 2018, 14:44:06:06 »
Har ett Viskan Lindö och de sista 2 gångerna jag bytar vatten och startat pumparna kommer det ut gula partiklar, påminner om rost. Vad kan detta va och hur gör man för att det inte ska bli så? Jag kör med pipeclean och dränkbar pump. Startar pumparna som koll efter jag fyllt i vatten, bör jag vänta med detta till efter vattnet värmt sig?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Missfärgning i nytt vatten, rost?
« Svar #1 skrivet: december 14, 2018, 23:25:53:53 »
Rost (järnutfällning) brukar mest förekomma om man har brunnsvatten, som många gånger kan vara starkt järnhaltigt. I kommunalt vatten brukar det sällan förekomma stora järnmängder, men sedan kan ju järn tillkomma om ni har t.ex. galvaniserade rör i huset - förekommer mest i äldre hus.

Järnutfällningar filtreras bort efter ett slag, ibland behövs lite hjälp med flockningsmedel. Har man brunnsvatten med mycket järn i kan man ju överväga om man inte skall skaffa ett avjärningsfilter för hela hushållet. Järnet får ju en del andra konsekvenser än i ditt bad. Järn är inte farligt ur hälsosynpunkt, inte ens i dricksvattnet, men vit tvätt kan med tiden färgas ljusbrun, man kan få rostränder i handfat, toaletter, badkar o.s.v.

UlrikaL

  • Gäst
UlrikaL
SV: Missfärgning i nytt vatten, rost?
« Svar #2 skrivet: december 15, 2018, 19:27:13:13 »
Vi har kommunalt vatten....

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Missfärgning i nytt vatten, rost?
« Svar #3 skrivet: december 17, 2018, 16:30:53:53 »
Gula partiklar låter väl som sånt som kan släppa från rör och slangar.
Tänk på att du:

Kör med pipeclean som "löser upp beläggningen"
Tömmer vattnet så att beläggningen i rören kanske hinner torka.
Under tiden badet är tomt så kyls alla rör och slangar.

Dessa tre saker kan nog tillsammans göra att beläggningar som inte lossnat innan du tömt badet kan lossna under tiden ni tömmer och tills ni fyllt på nytt vatten.

Sen är det väl så att kommunalt vatten kan vara rätt skitigt, speciellt om ni har bra "köra med" när ni fyller.
Jag har t.ex. ibland fyllt med två separata trädgårdsslangar som vi har, båda med 15 mm kopparrör som matning, det sammanlagda flödet blir då så högt att humus (rost/beläggningar) lossnar från insidan på kommunledningen i gatan och vattnet missfärgas rejält, en gång var det t.o.m knappt att man såg botten när badet var fyllt...
Det var kristallklart efter 3 dagar med klorering och filtrering, men det ser ju inte så kul ut just när man fyllt och tror sig ha "kristallklart" kommunvatten.
Nu senast fyllde jag bara med en av slangarna och då såg det mycket bättre ut.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Telekiter

SV: Missfärgning i nytt vatten, rost?
« Svar #4 skrivet: december 18, 2018, 09:57:37:37 »
När jag kör pipe clean så släpper det just sånt "gult". Det ser ut som värsta "pollen attacken" i vattnet. Det gäller att låta pipe clean medlet köra runt med pumparna ordentligt. Minst två körcykler. I mitt bad så går pumparna bara 15 min (säkerhetsskäl för att ej överhettas) så jag kör pumparna två gånger dvs 30 min med pipe clean och under tiden "skimmar" jag av allt gult gegg som samlas på vattenytan. Detta gör jag med det gamla varma badvattnet som ska bytas ut. Det är förvånande hur mycket sånt gegg som ändå sätter sig fast i rören, trots att man är noggrann med klorering/bromering och chockbehandlingar mellan vattenbytena.

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan