VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Leverantörens support  (läst 2668 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

NiklasBlekinge

  • Gäst
NiklasBlekinge
Leverantörens support
« skrivet: maj 29, 2017, 17:02:20:20 »
Hej alla!

Vad har ni för erfarenhet av leverantörernas support och kundvänlighet?

Jag kanske har för höga krav, men jag köpte komplett poolpaket från min leverantör för tre år sedan. Första säsongen gick cirkulationspumpen sönder utan anledning, helt död, och efter kontakt med firman fick jag ganska snabbt en ny på garanti. Den nya installerades först säsong 2 och har snurrat säsong 2 och 3. Men nu efter vinterförvaring har jag samma dilemma igen. Stendöd pump, trolig fuktinträngning i elmotorn med efterföljande kortslutning som följd. Kontaktade firman igen och fick blankt nej på en ny garantipump då garantin hade löpt ut, jag hävdade goodwill och menade på att 2 pumpar på 3 säsonger inte är ett bra facit.
Pumpen går timerstyrd 8 timmar om dagen Maj-Sept. Vinterförvaras tömd i uppvärmt garage.

Pumpen det gäller är den kinatillverkade modell på 1Hk som saluförs på deras hemsida.

Har jag för höga krav? Ska jag inte förvänta mig att en pump för nästan 3000 spänn håller mer än 2 säsonger? Ca 500 gångtimmar.

Borde jag få en ny? Eller ska jag bara bita i det sura äpplet och betala? Känns ju inte aktuellt att köpa pumpen hos dem iaf med det facit jag har nu....

Vad tycker ni?
« Senast ändrad: maj 31, 2017, 07:05:36:36 av Rickard »

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Leverantörens support
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2017, 17:22:40:40 »
Jag skulle förvänta mig att en pump för 3000kr håller längre än 2 säsonger, den befinner sig ju i något lägre mellanskikt prismässigt. Å andra sidan antar jag att företaget har rätt i sak, dom har bytt ut det som är trasigt under garantitiden så formellt finns inget att klaga på.

Jag skulle också be om en ny med hänvisning till att produkten fungerar för dåligt, å andra sidan kommer du ändå få byta pump igen inom ett par år så kanske är det lika bra att köpa lite mer kvalitet direkt och glömma denna leverantör?
« Senast ändrad: maj 31, 2017, 07:06:08:08 av Rickard »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

NiklasBlekinge

  • Gäst
NiklasBlekinge
SV: Leverantörens support
« Svar #2 skrivet: maj 29, 2017, 17:57:11:11 »
Jag kan acceptera att jag har fel i sak, när det gäller garantin. Men jag kan inte acceptera att en leverantör accepterar att leverera dåliga produkter. Summan av det hela blir ju att jag i steg 2 när poolsarg, räls, liner, slangar, stege osv osv behöver bytas, istället väljer en annan leverantör då helhetsintrycket av hela poolköpet dras ned av pump-problemen.

Så, de har rätt i sak, men borde de ändå inte vara måna om affären? Det ledde ju onekligen till lite negativ publicitet här.

Det har de ju fortfarande chans att ändra på genom att skicka en ny pump eller eventuellt sälja en till kraftigt rabatterat pris. Sådan handling kommer ju givetvis att läggas till i tråden.  :)
« Senast ändrad: maj 31, 2017, 07:06:37:37 av Rickard »

Utloggad MathiasS

SV: Leverantörens support
« Svar #3 skrivet: maj 29, 2017, 20:13:38:38 »
Jag tycker nog också att en billig pump ska fungera längre, speciellt om den inte snurrat mer än 500h, det är ju mindre än en månads drift 24x7. Samtidigt kan man reflektera över att en riktigt bra pump kostar 9-11kkr. Då tror jag iofs att man får lite mindre än vad man betalar för, men det kan ändå ge perspektiv på investeringen. En pump för 10k håller hela livet om man byter axeltätning några gånger, en billig pump håller några år - dåliga ex några få år, bra ex säkert många år.
« Senast ändrad: maj 31, 2017, 07:06:52:52 av Rickard »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

NiklasBlekinge

  • Gäst
NiklasBlekinge
SV: Leverantörens support
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2017, 21:25:08:08 »
Trägen vinner.

Då vill jag svara på min egen fråga och lyfta fram företagets kundsupport som iaf lät mig köpa en ny pump till halva priset.

Då är det klart värt att chansa på en ny av samma fabrikat.
« Senast ändrad: maj 31, 2017, 07:07:25:25 av Rickard »

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: Leverantörens support
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2017, 00:03:50:50 »
Förstår jag dig rätt att 2 st cirkpumpar har varit av dålig kvalité och havererat och du tycker det är värt att chansa på ytterligare en??

Själv hade jag bytt märke och modell illa kvickt!
« Senast ändrad: maj 31, 2017, 07:07:38:38 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Leverantörens support
« Svar #6 skrivet: maj 31, 2017, 07:04:08:08 »
Har inte sett denna tråd tidigare, nu när jag har det så kommer jag att radera företagsnamnet, men låta diskussionen som sådan vara kvar (Vi har regler mot smutskastning av företag i utpressningssyfte, vilket detta enligt mig helt klart rör sig om).

Jag är benägen att hålla med föregående talare på flera punkter:

Vid något tillfälle måste ett företag kunna sluta ersätta produkter som inte håller måttet - vid garantitidens slut är det normala.
Billiga pumpar är billiga av en anledning, jag skulle inte sätta in en tredje likadan.
Om företaget vill ta sitt ansvar så bör de ersätta alla sina pumpar med en annan sort som håller längre, till gagn för alla sina kunder, om det nu mot förmodan inte är så att just du haft enormt otur med just dina två havererade pumpar.
« Senast ändrad: maj 31, 2017, 07:08:34:34 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

NiklasBlekinge

  • Gäst
NiklasBlekinge
SV: Leverantörens support
« Svar #7 skrivet: maj 31, 2017, 20:40:36:36 »
Oj. Det var ju inte roligt att du uppfattade det som någon form av utpressning. Så var det iaf absolut inte menat... Hur stor är sannolikheten att "Leverantören" tagit del av den här tråden lixom?...

Det är korrekt uppfattat att jag väljer att satsa på samma pump igen ja. Tänk såhär. Jag köpte ett helt poolpaket som innehöll pump nr 1. Pump nr 2 fick jag på garanti. Företaget hävdar att pumpen skall hålla längre än 2 säsonger (Baserat på "hundratals nöjda kunder som köpt samma pump") även om de rent juridiskt bara ger 1 års garanti. Pumpen befinner sig prismässigt i någon form av "lägre mellanklass". Så instället för att gå upp i en högre klass, betala någonstans mellan 5k och 10k, så är jag beredd att betala strax över tusenlappen och chansa att det går bra. "Tredje gången gillt". I mina öron låter det inte jättekorkat...men alla har såklart rätt till sin åsikt. ;)

Avslutningsvis, syftet med tråden från min sida, var att föra en diskussion om vad man kan förvänta sig av en produkt i "lägre mellanklass" som ändå kostar en bra slant, även om den är billig i förhållande till motsvarande produkt i en högre klass. Min inställning var att även om det är kinatillverkat och i förhållande till andra produkter ganska billigt så menar jag att 2500:- ändå är mycket pengar och ville ha era åsikter på hur långt man ska hävda sin rätt.

Hur som helst! I positiva ordalag så måste man väl få nämna ett företag. Jag testar. Mycket nöjd med hur företaget har hanterat mitt ärende.

 <sol>
« Senast ändrad: juni 01, 2017, 08:40:26:26 av Rickard »

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: Leverantörens support
« Svar #8 skrivet: maj 31, 2017, 23:26:55:55 »
Om den nu är så bra med " hundratals nöjda kunder" så borde dom rimligtvis kunna ha längre garanti för att påvisa att det är kvalite och att dom inte är oroliga för eventuella fel på sina "kvalitetsprodukter"

Flera av dessa kvalitetspumpar får ej köras 24 timmar per dygn utan dom får bara gå max 8 timmar per dygn,  det låter som riktig kvalite i mina öron  ;)

Om många tänker som du med att den tredje produkten av samma slag är betydligt bättre än dom 2 första som gick sönder så förstår jag att nätföretagen med "bra" priser går bra.

Du borde snarare hävda att det är fabrikationsfel och mot det är det 3års reklamationsrätt oavsett vilken garanti dom har.
Problemet ligger i att du som konsument då istället har bevisbördan för att det är fabrikationsfel men man behöver inte vara ett snille för att förstå det om 2 produkter får samma fel och du lär inte vara ensam  om problemet med dessa kvalietsgrejer.

Utloggad Plums

SV: Leverantörens support
« Svar #9 skrivet: juni 01, 2017, 01:31:58:58 »
Kvalitet betyder per definition att man vet vad man får och det gäller ju absolut i detta fall. Alla enheter verkar suga fett.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan