CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Renovera ett lyx-spa från 2008  (läst 2151 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kaostronaut

  • Gäst
Kaostronaut
Renovera ett lyx-spa från 2008
« skrivet: april 30, 2019, 13:33:12:12 »
Hej.

Jag fick tag på ett gammalt spabad för transportkostnaden. Badet var säkert lyxigt värre 2008 och ska enligt uppgift ha kostat nästan 180.000 då det begav sig. Tillverkaren verkar såklart vara ett riktigt skojbolag som konkat och återuppstått i omgångar och finns såklart inte kvar nu, men det är iallafall baserat på Balboa grejor, så jag tänkte att kan jag få det att funka för typ 25000 så är jag nöjd.

http://www.infinityspas.net/spa-paradisetv.htm

Det har 6 sittplatser, 77 jets, TV (?!?) Radio etc. Karet i sig är helt och rent men något i styrkortet har gett sig och det läcker i en rörskarv. Killen jag fick badet av hävdar att både värmare och cirkulationspump fungerar när han provat sätta separat ström på dem.

Jag har aldrig meckat med ett spabad innan så jag tänkte låta ett proffs mäta upp vad som behöver bytas ut så jag kan få det att iallafall hålla tempen, bubbla och lysa. Antar man börjar med att köpa en ny styrbox med värmare och fjärr mm i ett kit och sedan ser vad mer som behöver köpas? Får väl se vad serviceteknikern säger.

Men så till min första basfråga. Vad jag kan se är det i detta bad en 6HP elmotor med stor pump bakom styrboxen, sedan en 6HP elmotor till med pump på höger sida av badet, men jag hittar ingen separat luftpump. Båda pumparna verkar dock vara anslutna med samma grova vattenrör, men även med någon sorts annan slang.

Min första fråga: Driver en motor 2 olika pumpar kanske, dvs både vattencirkulation och luftcirkulation, eller har jag bara inte hittat den separata luftpumpen? (Har t.ex inte kommit åt att välta karet på sida ännu så jag kan se hur undersidan är)

Min andra fråga. Är det vanligt att spabad kräver 60 Ampere? Verkar ju helt galet för en oinsatt.

Och fråga 3: Jag trodde att det skulle sitta en liten mindre tystare motor som bara sköter cirkulationen lite diskret när badet inte används. Kan man uppgradera ett gammalt bad med en sådan, eller är det bara dumt/onödigt?



Poolgiganten

Utloggad Kaostronaut

SV: Renovera ett lyx-spa från 2008
« Svar #1 skrivet: april 30, 2019, 13:48:51:51 »
Förtydligande, jag hoppas verkligen att badet inte kräver att jag måste säkra upp husets huvudsäkringar eller liknande till 60 Ampere. Vad kan ett sådant här badkar kräva i säkringar tro?

Utloggad Lassse

SV: Renovera ett lyx-spa från 2008
« Svar #2 skrivet: maj 05, 2019, 10:11:52:52 »
Dom menar en jordfelsbrytare om du syftar på 60A GFCI.
Googla på det så ser du.
Om badet är avbyglat som det ska så brukar det vilja ha 3×16A
Men kolla med någon som kan så det inte blir fel,el ska man ha respekt för.

Utloggad Kaostronaut

SV: Renovera ett lyx-spa från 2008
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2019, 11:36:03:03 »
Tack för svar. :-)

Jo, jag har letat och googlat och tittat i de tekniska specarna för kontrollboxen. Är inte helt säker men det verkar som att de i USA ofta kör på 1-fas, men här i Europa så är det byglat för 3-fas. (3x16) och kräver jordfelsbrytare. Bra att få det lite ytterligare konfirmerat.

I övrigt har jag luskat ut att styrkortet är ett Balboa GS500Z, P/N 22015_B och går att köpa som reservdel, ibland går tydligen dessa styrkort även att renovera. Värmaren är en 3Kw. Topside är en digital duplex panel med 4 knappar och man ser på kablaget att det har funnits en flytande Full feature Balboa Spa Dolphin remote för att styra både bad och A/V.

Motorerna är 2 st Aqua Storm 6HP pumpar (Amerikanska Marathon Elmotorer på 1x2,5/0,25 HK och 1x 2,5HK.)
Oxynatorn är ProZone PZ-1
Surround-ljussystemet är 20 lampor på daisy chain via Sloan LiquaLED Controller 40, plus en separat MoodEFX.
Vattenjettarna och vattenfallet är Waterway
TV/DVD/AM/FM lägger jag till sidan så länge.

Den har ingen blower, det var bara så att vattenjetpumpen tar ström via Blower kontakten på styrkortet.

Har kollat läckage, och utan pumpar igång så är enda synliga läckan där förre ägaren försökt täta anslutningen till värmaren på ingående sida med någon sorts cement.

Imorgon ska jag ha en servicekille på besök för att kolla om värmare och pumpar lever. Det verkar som att man inte kan veta om saker är täta förrän man har pumparna i drift, antar det beror på att vissa läckage bara märks när det är lite tryck i prylarna. Men projektet känns mer hoppfullt nu än från början :-)

 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag