VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pumpen har gett upp,hjälp!  (läst 4441 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bappelsinmannen

Pumpen har gett upp,hjälp!
« skrivet: augusti 14, 2016, 10:45:43:43 »
Pumpen låter illa och läcker vid axeln, någon som vet var man kan köpa en ny alternativt en ersättningspump av annat märke men med samma mått för anslutningarna?
Mvh Nisse

Poolgiganten

Utloggad johanmarsta

SV: Pumpen har gett upp,hjälp!
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2016, 15:39:50:50 »
Ser ut som et denform bad?

Det är en 2 hp 2 sp pump du har där av dålig kvalite,LX pumparna blir ofta så som på din bild efter ett par år med läckage som följd.

Antingen köper du en ny likadan för 2-3500 ber på vart du köper den.
tex här:
http://spapartsnordic.se/produkt_detalj.php?ID=837&Cat_ID=165
Köper du den från kina är den billigare:
https://www.alibaba.com/product-detail/hot-tub-spa-Pump-LP200-LP250_111784058.html?spm=a2700.7724838.0.0.pRCOBe

Eller så köper du en kvalitets pump för ca 7000:-

Tex denna:
http://spapartsnordic.se/produkt_detalj.php?ID=1254&Cat_ID=196
Fast den är dyr där så leta lite så finner du den billigare :)
OBS: själva kopplingsboxen på denna kanske inte passar ditt bad pga att den är lägre än den du har.

Isf får du ta tex en sådan:
http://spapartsnordic.se/produkt_detalj.php?ID=856&Cat_ID=170
Även den lite för dyr hos dom ,impellerhuset går att vrida så den passar ditt bad.

Utloggad Bappelsinmannen

SV: Pumpen har gett upp,hjälp!
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2016, 16:23:39:39 »
Hej jo det är ett Denform, 4 år gammalt.
Det har fungerat bra hittills med vissa små missöden, nackkuddarna tålde inte kloret och locket fick bytas ut förra året, men för den pengen så är det klart godkänt!
Hittade pumpen hos en av annonsörerna på forumet, dom hade dock slut på 200:an för tillfället och han väntar svar från leverantören när dom kan få in den, han hade däremot en 250 på lager, den ger 50l/minut mer på högfart och 20l/minut på låg, frågan är om det spelar någon större roll?

//Nisse

Utloggad Bappelsinmannen

SV: Pumpen har gett upp,hjälp!
« Svar #3 skrivet: augusti 18, 2016, 18:44:39:39 »
Nya pumpen på plats, håller på att fylla upp och håller tummarna för att det blev tätt, tog ca 45 minuter att byta mest på grund av att kabeln var fastskummad så jag fick byta kabeln som satt i den nya pumpen mot den gamla som satt i. Stort tack till Tobias Gårdner på Villa Spa Sweden AB som svarade på mina frågor på mail fast det var söndag och såg till att den kom iväg snabbt!

//Nisse

Utloggad Bappelsinmannen

SV: Pumpen har gett upp,hjälp!
« Svar #4 skrivet: augusti 18, 2016, 19:54:15:15 »
Och den är tät, fungerar kanon och dom extra l/m gör nog inte ont! O0 >rulla< <sol>
//Nisse

mammsen

  • Gäst
mammsen
SV: Pumpen har gett upp,hjälp!
« Svar #5 skrivet: april 11, 2019, 08:20:11:11 »
Blir så ledsen...vi har en Denform som e köpt Sep/Okt 2016 och vi fick byta ut pump förra året pga läckte o lät ibland och den fick vi snabbt efter vi gjort reklamationen & för 0:-  men nu läcker (ännuvärre än nr1) pump nr 2  :angel: :'(  >:( :'(  Ska inte Pumpar hålla längre än så??  Fått ett pris på ca 4400:- för en ny....

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pumpen har gett upp,hjälp!
« Svar #6 skrivet: april 12, 2019, 20:38:40:40 »
Passerade idag en granne med samma problem, en LX-pump som börjat låta illa, ny på garanti (mindre än ett år) antar jag, men ändå.
Skall det verkligen behöva vara så pass dåligt, även om det är billigt?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Teknikern

SV: Pumpen har gett upp,hjälp!
« Svar #7 skrivet: april 13, 2019, 20:24:13:13 »
Usla lager med allt för lite fett, då blir det sådär. När jag får in nån maskin som låter illa i lagren så petar jag bort ena dammtätningen på lagren, fyller dom med kullagerfett, sätter tillbaks dammtätningen och skruvar ihop maskinen igen. Den går mycket tystare och håller en evighet trots lagerskadorna den fick så man behöver inte döma ut nåt man enkelt kan fixa. Min stora spånsug låter som en stenkross pga. rost i lagren (den hade stått ute många år oanvänd när jag fick den) men lite smörja och nu går den för tredje säsongen och jag har inga planer på nåt lagerbyte så länge inte lagren faller ihop.

Jag skulle inte tveka att köpa en LX-pump, jag skulle ge lagren mer fett bara innan jag monterade pumpen för vad är en elmotor egentligen? Ett skal, en rotor, lite koppartråd och ett par lager och det enda som kan paja är lagren och jag har räddat otaliga elmotorer genom åren som "experterna" dömt ut, en sitter i ett stort vattenverk och går dygnet runt, den bytte jag lager på för 30 år sen istället för att kassera den och den funkar fortfarande lika bra och går lika tyst som när den var ny. Tilläggas kan att jag bytte till lager med smörjhål och lagerhuset fick smörjnipplar så det enda som behövs är 2 pumptag med fettsprutan 2 ggr per år, till jul och midsommar.  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pumpen har gett upp,hjälp!
« Svar #8 skrivet: april 16, 2019, 08:38:31:31 »
Provade det där på ett hjullager på mitt släpvagn, nog blev det tystare, och hade säkert hållit i 20 år, men det blev inte TYST, så den klarade inte ombesiktningen.
Tror det där har mycket att göra med vilken smärttröskel man har för olika "Oljud", skulle förvåna mig om ett lager som börjat låta illa blir lika tyst som ett nytt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Pumpen har gett upp,hjälp!
« Svar #9 skrivet: april 16, 2019, 09:48:55:55 »
Större elmotorer brukar ha smörjnipplar för eftersmörjning, så man inte behöver ta isär motorn. Men på mindre motorer räknar de väl med att det fett som kommer med leveransen skall räcka motorns livslängd ut, speciellt som flertalet elmotorer inte går i kontinuerlig drift. Men poolpumpar gör ju ofta det. Spapumpar blir lite olika - en ren cirkulationspump går ju mycket, medans en jetpump inte kommer upp i särskilt många driftstimmar under ett år.

Vår poolpump har gått massor av timmar (går dygnet runt, året runt (inomhuspool)) och vi har fått byta lager på den. Efter lagerbyte blev den som ny.

Utloggad Teknikern

SV: Pumpen har gett upp,hjälp!
« Svar #10 skrivet: april 16, 2019, 10:59:26:26 »
Provade det där på ett hjullager på mitt släpvagn, nog blev det tystare, och hade säkert hållit i 20 år, men det blev inte TYST, så den klarade inte ombesiktningen.
Tror det där har mycket att göra med vilken smärttröskel man har för olika "Oljud", skulle förvåna mig om ett lager som börjat låta illa blir lika tyst som ett nytt.
Nej lika tyst som nytt blir det aldrig, du skulle höra min spånsug, den låter som om det är gårdsgrus istället för kulor i lagren. >rulla<  Den ska få nya lager när jag hinner med men nu har den fett iallafall och inte bara regnvatten i lagren.  :)

När jag får nya lager som ska monteras på tex. en pump eller fläkt som ska gå dygnet runt så petar jag av ena dammtätningen, fyller lagret med kullagerfett och återmonterar dammtätningen, det är lite pill men det har man igen sen när lagret håller tyst år efter år efter år trots kass miljö där motorn ev. sitter. På stora lager och nu menar jag jättedyra och stora så kan man ta isär hela lagret, polera bort rost eller skador och montera ihop lagret igen, är man född fattig så löser man problemet, när man fått det bättre ställt blir det en sport att klara det "omöjliga".  ;)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan