CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Skötsel av terasspool  (läst 1183 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Josefin

Skötsel av terasspool
« skrivet: augusti 11, 2023, 09:57:11:11 »
Hej!
Jag har en terasspool pacific 2500 l från svenska badtunnor med bubbelsystem och filter.
Jag har svårt att få till vattnet och undrar om någon har nått supertips på hur man får vattnet redo för bad hela tiden!
Vi har bara igång det under sommarmånaderna och fyller badet med vatten från egen brun. Håller ca 32 grader i vattnet.

Jag har använt veckoklor, men CYA blir högt fort.

Jag har testat bio cool desinfect my pool. Fungerar till en början men sen blir vattnet grönaktigt. Är det någon som lyckats kombinera det med klor och fått bra vatten?

Köpte inomhusklor utan Cya, funkade rätt bra.
Det bundna kloret har en tendens att bli högt stundtals.

Jag upplever att det är svårt att hålla jämn klornivå. Skulle man råkas åka bort nån helg då kan vattnet vara svårt att få till när man kommer tillbaka.

Hoppas nån kan komma med tips om hur man sköter ett litet bad på bästa sätt.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skötsel av terasspool
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2023, 08:17:31:31 »
Vi kör helt cyafritt i SPA-badet nu, och det fungerar bättre än någonsin, inte ens om man glömmer av att klorera 1-2 dagar längre än normalt (klorerar normalt ca 1/2 matsked 2-3 gånger/vecka).
När vi badat sätter jag i en hel matsked, pH får man också hålla koll på så det inte blir för lågt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Josefin

SV: Skötsel av terasspool
« Svar #2 skrivet: augusti 26, 2023, 19:40:50:50 »
Vad har du hittat för klor som är Cya-fritt?  :)

Utloggad Erica

SV: Skötsel av terasspool
« Svar #3 skrivet: augusti 26, 2023, 22:05:19:19 »
Vad har du hittat för klor som är Cya-fritt?  :)

Oorganiskt klor innehåller inte CYA om det inte tillsatts efteråt. Natriumhypoklorit (flytande) och kalciumhypoklorit (pulver alt. granulat) är båda CYA-fria normalt. I en inomhuspool använder man normalt inget CYA. Cyanursyran eller "pool stabilizer" som den ibland säljs som, är i huvudsak ett slags solskydd för kloret så det inte bryts ned för snabbt av solens UV-ljus. Det har också en viss buffrande effekt på klornivåerna så att klorhalterna inte hoppar för mycket. Nackdelen är att man kan få klorblockering om man får för höga CYA-halter, alltså att kloret finns där men inte är verksamt.

En nackdel med kalciumhypoklorit är att det tillför kalcium vilket gör vattnet hårdare och ökar risken för kalkutfällningar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag