CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag

Omröstning

Vilka erfarenheter har ni av att förbättra isoleringen i efterhand eller annat för att minska elförbrukningen

1. Dåliga erfarenheter
1 (50%)
2. Goda erfarenher
1 (50%)

Antal personer som röstat: 2

 

Författare Ämne: Erfarenheter av energisparande åtgärder...?  (läst 5380 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hasse i Norrland

Erfarenheter av energisparande åtgärder...?
« skrivet: februari 12, 2010, 19:21:56:56 »
Jag har nu kollat runt på några SPA. Helisolerade har ofta 1-2 dåliga/tunna luckor. Hålrumsisolerade har även de ganska tunna men flera luckor, dock lätt isolerade med dålig tätning och i bland ingen isolering i botten.  Det känns spontant som att detta hade kunnat göras bättre från början på alla jag kollat hittills!   ...  Är det någon som har erfarenhet av att förbättra isoleringen i efterhand, eller andra åtgärder typ vindskydd eller isolerade kapell mm.
Eller är erfarenheten att i stort sett all energi bara far uppåt och det bara är ett bra lock som har betydelse.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Erfarenheter av energisparande åtgärder...?
« Svar #1 skrivet: februari 13, 2010, 02:33:55:55 »
I mina ögon verar det inte ha nån större betydelse om det finns några "dåligt" iolerade luckor på spabadet eller ej, det går ungefär lika mycket energi ändå (förutsatt att du har ett bra lock)
När vi startde vårt SPA i somras drog det yp 14 kWh/dygn, och jag räknade kallt med att det skulle dra det dubbla under vintern, men färre bad under vintern har gjort  att förbrukningen faktiskt har sjunkit med tiden. (ligger nu på ca 11 kWh/dygn)
Det som verkar tydligt för mig är att energiförbrukningen i vårt SPA mest hänger ihop med hur ofta och länge vi använder det, inte på hur välgjord isoleringen är.
Tilläggas skall väl att vårt SPA anses vara rätt välisolerat från fabrik.

Ett Caldera SPA.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Murano

SV: Erfarenheter av energisparande åtgärder...?
« Svar #2 skrivet: februari 13, 2010, 19:18:05:05 »
Hej!

Vi köpte såna där isoleringsmattor med ett aluminiumskikt på ena sidan.



Om jag minns rätt är de 30 mm tjocka. Sen var det bara att mäta, skära och klämma dem mellan stolparna runtom karet (förutom vid ventilationshålen förståss). Och så på med panelen igen.



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag