VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Algattack  (läst 2190 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sy7robc

Algattack
« skrivet: september 16, 2017, 12:13:02:02 »
Hej, slog av uppvärmningen för ca tre veckor sedan och har inte ägnat poolen så mkt uppmärksamhet sedan dess. Cirkulationen igång och "bubbelplast"-överdrag på. Jag noterade för en dryg vecka sedan att det hade bildats mycket alger i poolen, vattnet var grönt och att klorpucken i bräddavloppet tagit slut.

Om poolen: Nergrävd 4*8*1,35, ca 43m³. Bor i Karlstad. Håller klorhalt via Folkpool multiklorpuck. Temperatur i vattnet just nu 14°C.

När jag noterade alger för en dryg vecka sedan hade jag lite dåligt med aktionchock hemma, men jag spred det som var kvar i poolen och bräddavloppet, några skopor, samt lade i två stycken klorpuckar i bräddavloppet. Sedan drog en ny arbetsvecka igång och jag glömde bort poolen. Igår skulle jag göra en ny översyn och det var minst lika grönt som tidigare och båda klorpuckarna var förbrukade. Köpte Aktionchock och utförde en sk chockklorering med 200g/10m³ igår em. Tycker att de gånger jag fått algpåväxt under somrarna tidigare (börjat bli lite grönt i något hörn när jag glömt att stoppa i en ny puck) så brukar den gröna färgen försvinna inom en timme redan. Nu ser jag ingen skillnad i vattnet efter ett dygn. Gjorde en vattenmätning med enkla teststickor och digital avläsare från Folkpool och de visade vid mätning framför bräddavloppet:
Cl 7,2
ph 6,8
alk 60
 resp längs en långsida:
Cl 5,6
ph 6,7
alk 42

Så det är ju höga klorvärden fortfarande och ph och alkalinitet är lågt. Vad bör jag göra - avvakta tills klorvärdet sjunker och se vad som händer eller ska jag försöka få upp ph direkt?

40-årskalas nästa helg och hade en fundering på att skicka ner en månadsförbrukning värme i poolen för att få den badbar, men i detta skick är det ju inte aktuellt. Bif en bild på elendet.
mvh Robert

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Algattack
« Svar #1 skrivet: september 16, 2017, 12:26:29:29 »
Snygg färg, prova poollampan på kvällen!

Håll halten fritt klor på minst 10ppm och kör cirkulationen dygnet runt tills vattnet är klart. Tillsätt mer chockklor när klorhalten går under 10ppm så går det fortare att få vattnet klart. Har du fungerande manometer på sandfiltret så kan du hålla koll på den och backspola när trycket ökat ca 0,3 bar. Har du ingen fungerande manometer (dom brukar frysa sönder) så fungerar det att känna med handen vid ett inloppsmunstycke.

Sköter du kloreringen så bör det kunna vara badbart inom en vecka. Slarvar du så är det nog kört.

Badbart är en funktion av bl a vattentemperatur och alkoholhalt (i blodet). Vinterbadare undantagna.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad sy7robc

SV: Algattack
« Svar #2 skrivet: september 16, 2017, 12:39:43:43 »
OK, det är ju en bit kvar till 10ppm, så då får jag chocka vidare alltså. Känns lite lurigt att beräkna hur mycket man ska tillsätta, men jag får väl prova fram lite halvförsiktigt, eller är det rimligt att köra på en vanlig chockkloreringsdos igen? (150-200g/10m³)

Utloggad TommyC

SV: Algattack
« Svar #3 skrivet: september 16, 2017, 12:43:19:19 »
Jag skulle köra på den vanliga chockdosen enligt det som står på burken, 150-200g/10m3 har det varit för de fabrikat som jag har använt.

Kloret har lite bättre effekt vid lågt pH som du har så du kanske ska vänta lite med att höja pH.
http://www.pahlen.se/poolguiden/ph-klor/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Algattack
« Svar #4 skrivet: september 16, 2017, 16:16:36:36 »
Har du känt på plast eller metalytor i poolen ? Om de känns ovanligt "hala" så har du ett ganska massivt algangrepp som du definitivt behöver få ordning på före vinterstängningen, annars har du en massa extra jobb till våren. Håll klorhalten hög tills du märker att du knäckt algerna. När algerna dör blir de mera till ett vitt pulver. Sedan kan du rent mekaniskt behöva torka av angripna ytor med en svamp eller liknande för att få det att släppa.

Jo det bör väl gå att få poolen badbar till ditt 40-årskalas, det kan ju höja stämningen ett par snäpp extra. Badbar temperaturmässigt är ju en definitionsfråga. 14 grader skulle väl avskräcka flertalet, men inte alla - jag känner de som fått knäcka ishinnan på poolen vid ett sådant tillfälle. Men får du upp den till 23-24 så kan nog många tänka sig att bada om de är i rätt feststämning - även de som annars föredrar 30 grader. Själv blev jag islängd vid mitt 50-årskalas - men det hade jag ju liksom räknat med att det skulle hända :) . Folk brukar ju vara så hjälpsamma med sådant. Vi hade runt 31 grader den gången så det blev mycket badande frampå natten, höll väl på till runt 3.-tiden.

När jag såg tråden läste jag i hastigheten fel - tyckte det stod "Älgattack" och undrade vad i all världen som hade hänt... men det var bara jag som glömt glasögonen.

Kan nämna att även om du till kalaset skulle ha lite hög klorhalt fortfarande så är det inte farligt att bada. Ligger man i vattnet väldigt länge kan det kanske kännas obehagligt i ögonen, men så brukar man ju inte göra vid fester precis.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Algattack
« Svar #5 skrivet: september 16, 2017, 22:04:13:13 »
Snygg färg, prova poollampan på kvällen!

Håll halten fritt klor på minst 10ppm och kör cirkulationen dygnet runt tills vattnet är klart. Tillsätt mer chockklor när klorhalten går under 10ppm så går det fortare att få vattnet klart. Har du fungerande manometer på sandfiltret så kan du hålla koll på den och backspola när trycket ökat ca 0,3 bar. Har du ingen fungerande manometer (dom brukar frysa sönder) så fungerar det att känna med handen vid ett inloppsmunstycke.

Sköter du kloreringen så bör det kunna vara badbart inom en vecka. Slarvar du så är det nog kört.

Badbart är en funktion av bl a vattentemperatur och alkoholhalt (i blodet). Vinterbadare undantagna.

 O0 O0 O0 O0 O0
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Algattack
« Svar #6 skrivet: september 16, 2017, 22:46:24:24 »
Jag saknar info om Cyanursyra. Hur länge har du haft vattnet i poolen? Du kan ha drabbats av klorblockering pga hög halt av cyanursyra.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan