VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rickards byggtråd för poolbygget.  (läst 121574 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rickards byggtråd för poolbygget.
« Svar #30 skrivet: april 03, 2018, 10:22:39:39 »
Mmm, nu är de inte kids längre, grabben har flyttat till egen lägenhet och dottern går skola i Stockholm så hon är bara hem sporadiskt.
Men de njuter av poolen rätt ofta ändå.
Ytterligare en fördel med pool kan man väl säga när de vuxna "kidsen" drar med sig lite nytt folk och badar i poolen.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad poolisannahed

  • Allkonstnär
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • man lär sig snabbare om man accepterar fel
    • Visa profil
SV: Rickards byggtråd för poolbygge.
« Svar #31 skrivet: april 20, 2018, 07:47:40:40 »
Nu kommer lite uppdaterade bilder efter en helrenovering med lite tillägg och uppgraderingar.
Bakgrund:
I vår (2017) så noterade jag plötsligt hur vattennivån sjunk i samband med att det började bli varmt ute, efter någon dag upptäckte jag att isen i samband med detta slitit sönder pool-linern i två av hörnen.
Linern fick sig en rejäl smäll för ett par år sedan då vi fick algblommning på hösten innan vintern kom ordentligt (slut klor - orkade inte köpa mer) - så vi hade väl ändå tänkt byta liner då den var rätt ful av grönbruna alger som vi aldrig riktigt fick bort missfärgningen på linern.

Orsaken till att nivån sjunk visade sig i alla fall vara att jag glömt !!! ta in cirkulationspumpen för solfångarna förra hösten, den hade frusit sönder, och när isen i slangarna tinade så rann det ur 30 cm vatten ur poolen den vägen.

Vad lär vi oss av detta?
1. Slarva inte med kloreringen när det är dags att stänga för säsongen.
2. Se till att vintra poolen ordentligt.

Så var det då dags för renovering och byte av liner.
Vi har i några år pratat om en trapp med "sitthylla" som dels kan vara skön att sitta på, men som även gör det möjligt för lite mindre barn att få vila.
Vi bestämde oss för att mura upp en trapp med "GT-hylla" invändigt i poolen, och köpa en armerad tjock (1.5 mm) platssvetsad liner med förhoppningen att inte behöva göra om det igen så länge vi skall inneha huset och poolen.
Trallvirket närmast poolen började också se lite sunkit ut så här 16 år efter bygget, så vi bestämde oss dessutom för att byta till träkomposit på den delen som ligger närmast poolen.
.....

Halloj
Vad heter linern? Ser ut som gråmosaik, men vore fint att veta exakt vilken ni har. Varför? ja.... vi håller ju på och ska bestämma oss :-\  Tanken är att poolen omgärdas av grå-färgad (mörkgrå troligen) stämplad betong och frugan läste någonstans att en bra ide att välja liner efter miljön så att det inte blir så 'rörigt' när man är i området. Spontant känns det ju rätt som ni gjort. Blå mosaik hade ju blivit annorlunda i ert fall!

Men hur resonerade ni? Fanns enfärgad grå med på listan, den gör det här just nu men... ja... enfärgat känns som mindre förlåtande mot smuts :angel:

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rickards byggtråd för poolbygget.
« Svar #32 skrivet: april 20, 2018, 09:51:18:18 »
Det är Liner Renolit Alkorplan 3000 Persian Black (1,5mm)
Enfärgad fanns inte med på listan, alla veck, skarvar, "runda hörn", skräp och sånt syns mycket mer på en enfärgad liner, mönstrade är mycket mer förlåtande just när det kommer till sånt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Henr73

SV: Rickards byggtråd för poolbygget.
« Svar #33 skrivet: maj 15, 2018, 09:02:37:37 »
Ser man "clipsen" mellan springorna på din Panda komposittrall?

Hur breda blir springorna med clipsen?

Förändras bredden på springorna något beroende på temperatur eller är de ganska stabila på bredden?

Tänkte köra deras ljusbruna komposit trall och funderar om det är värt att uppgradera till svartlackerade rostfria (vanliga rostfria i paketet) clips som tydligen ska synas mindre i springorna.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rickards byggtråd för poolbygget.
« Svar #34 skrivet: maj 15, 2018, 13:00:03:03 »
Springorna blir väl ca 4-5 mm, man ser clipsen om man tittar rakt uppifrån, men det är ju inget som syns så att jag i alla fall tänker så mycket på det.
Ännu elegantare hade det varit med clips i samma material som trallen, men det kanske skulle bli för vekt.
Men en segare plast i liknande färg borde kunnat funka.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Henr73

SV: Rickards byggtråd för poolbygget.
« Svar #35 skrivet: maj 23, 2018, 10:23:11:11 »
Jag tror UPM kör samma färg på clipsen som på trallen. Inte så dumt kanske.

Har du fler bilder på din pool så man ser hur vattnet blir?  Funderar på Persia Black , Persia Grey Blue eller Persia Sand.

Gillar tonen på vattnet med mörka liner. Finns inte så många bilder dock.

Henrik

Utloggad Henr73

SV: Rickards byggtråd för poolbygget.
« Svar #36 skrivet: juni 27, 2018, 19:16:08:08 »
Monterade du din trall med fall?Om inte, har du haft problem med fläckar pga vattenpölar?

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Rickards byggtråd för poolbygget.
« Svar #37 skrivet: juni 27, 2018, 19:51:11:11 »
Springorna blir väl ca 4-5 mm, man ser clipsen om man tittar rakt uppifrån, men det är ju inget som syns så att jag i alla fall tänker så mycket på det.
Ännu elegantare hade det varit med clips i samma material som trallen, men det kanske skulle bli för vekt.
Men en segare plast i liknande färg borde kunnat funka.
Det finns clips/distanser i samma material och färg som trallen

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rickards byggtråd för poolbygget.
« Svar #38 skrivet: juni 28, 2018, 07:36:16:16 »
Monterade du din trall med fall?Om inte, har du haft problem med fläckar pga vattenpölar?

Har väl lite fall från poolen på kortsidorna i alla fall, men inte på långsidan, det kanske står vatten på vissa ställen, men att det blir fläckigt har jag inte tänkt på i alla fall.
Ett större problem i så fall är att en så pass mörk trall lätt ser dammig och smutsig ut av frömjöl, poolen och björkarnas avskräde som flyger omkring.
Känns som att man behöver spola av den 3-4 gånger oftare än man gjorde med den vanliga tryckade trallen tidigare (för att det skall se fräscht ut)

Vi är i alla fall nöjda än så länge, enda nackdelen som jag ser det är att det från tid till annan kan bli riktigt varmt att gå på trallen, typ om det är full sol och över 20 grader varmt ute, då får an ta snabba steg för att det inte skall bränna under fötterna.
När det varit som varmast (och vi haft barn runt poolen) så har vi fått vattna trallen då och då för att det inte skall bli allt för varmt att gå på.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rickards byggtråd för poolbygget.
« Svar #39 skrivet: juni 28, 2018, 07:45:58:58 »
Jag tror UPM kör samma färg på clipsen som på trallen. Inte så dumt kanske.

Har du fler bilder på din pool så man ser hur vattnet blir?  Funderar på Persia Black , Persia Grey Blue eller Persia Sand.

Gillar tonen på vattnet med mörka liner. Finns inte så många bilder dock.

Henrik

Nja, de bilder som finns tidigare i tråden är de bästa jag har, som du ser på dem så blir det vita i mönstret "blått", blåare ju djupare ned i poolen man tittar, tycker det syns rätt bra på bilderna, om jag kommer ihåg (och ids...) kan jag ta några fler närbilder på vattnet så det syns ännu bättre.
Idag är det mulet och regnar så idag öppnas nog inte poolen alls.
Vi är nöjda med vårt val, grannen satte en liknande liner (samma mönster men inte plats-svetsad) o blå färg.
Om jag får säga vad jag persoonligen tycker så anser jag att vår persia black ser lite lyxigare ut än den blå.
Kanske för att den svarta är mer ovanlig  <dontkn>

En annan sak som gör att det upplevs riktigt lyxigt tycker jag är att alla hörn och kanter blir så "perfekta" på en plats-svetsad liner, det ser lite "billigt" ut med de runda hörnen på pooler med färdigsvetsad liner.
Men smakar det så kostar det.

Som så ofta så är det väl ändå de där extrapengarna som gör att det blir "perfekt" istället för bara bra.
Samma sak går nog överföra på allt från cirkpumpar till sandfilter, kemisystem, poolstomme och pooltäckning.

Man kan få en fullt fungerande markpool på ca 4X8 meter för ca 30 000 kr, men skall det bli "perfekt" så kostar det kanske 300 000 kr.
Spannet mellan en fullt fungerande pool som håller "barnatiden" ut och en pool som är perfekt i allt och kanske håller i en mansålder med bara lite underhåll är stort, men det är väl också en fördel att det finns något för alla, som fungerar och som skänker glädje för både en själv och ens vänner.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan