CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolvärmepump split, delad  (läst 6277 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hwenndel

Poolvärmepump split, delad
« skrivet: maj 08, 2011, 21:46:34:34 »
Hej ny på forumet för dagen, dock läst en hel del.

Det är dags att köpa en poolvärmepump nu till min inomhuspool 8x4x1,2 skulle vilja vädra lite funderingar och frågetecken
bland er kunniga

Som sagt dags att köpa poolvärmepumpen för att kunna hålla en badbar temp.

Har mest titta på gjpacw 1s-20 från Gullberg & Jansson. Men jag har också fått en offert på ett annat märke som enligt säljare "skulle vara samma pump som" som  G&J Googlade på beteckningen och det visade sig att den var från en kinesisk tillverkare.
Kan det vara så att att det ändå är samma innehåll? Att jag tittat på G&J främst är väl för att de är de ända splitmodeller (delad VP och värmeväxlare) som jag hittat i sverige. samt att de verkar ha bra support och möjligheter till service (enligt kommenterar på  detta forum). Kollade upp pris på den kinesiska i kina, och har fått ett pris via mail 11 000 yean (ca 11 000 kroner) detta var första kontakten kort mail fråga till kinesisk ÅF. efter förhandling borde man kunna komma ner 20-30 % enligt min erfarenhet. Sen har jag en kompis (kines) på plats som säkert kan hjälpa till och hitta/få ett bättre pris. Vågar man? ( den jag hittat kan ju fortfarande vara en kopia, inte helt ovanligt när man handlar i öster :-)

Varför kan man inte köpa en "vanlig" luftvatten/pump och en separat värmeväxlare? Känns som man skulle få mer kvalitet på pumpen. för "bara " några tusenlappar till. Har läst och fått höra av en installatör att dessa inte är gjorda för det och kommer inte klara det. Samtidigt har jag fått en annan att lev en offert på att koppla på en värmväxlare på husets system (luftvatten) 80 000 skulle det gå på det mesta 50 000 av dess var för att gräva en isolerad kulvert för rören och återställa.
Så vad e det som gör att det inte funkar?

Ni som har poolvärmpump för inomhuspool vad har ni köpt och är ni nöjda? Vad skall man tänka på, undvika... osv?

Hur länge kan man räkna med att dessa poolvärmepumpar håller/livslängd 10 år, är det optimistiskt?

 

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Poolvärmepump split, delad
« Svar #1 skrivet: maj 08, 2011, 22:14:38:38 »
Vi har lite liknande funderingar till vår inomhuspool, som ju har samma mått som din (vattendjupet på vår blir väl ungefär det samma om vi tar medeldjupet - vi har en grund och en djup del). F.n. så värmer vi poolen med direkt elvärme, fast förbrukningen är ganska måttlig eftersom vi täcker poolen när vi inte använder den. Poolen ligger normalt på 29-30 grader, rummet på 26 eller så. Poolen är välisolerad med frigolit runt om och under, men en värmepump bör ändå kunna löna sig rätt snart.

Ja att veta vilka kinesiska pumpar som är vilka är inte lätt. Det kopieras friskt och dessutom så specialutrustas ofta de som köps in av importörer här (gäller alla möjliga kinesiska apparater) för att vara lagliga och accepterade här. Sedan får man ju lägga till tull och moms plus frakt för att få hit prylarna. Och många kinesiska apparater är inte CE-märkta. Men priserna ligger ju helt klart mycket lägre än här.

Vi har också varit inne på att köra från husets värme, men det förutsätter då att vi får till ett bättre isolerat överdrag så att inte värmen går iväg uppåt. Kan vi det så blir det väldigt lite som fodras för att hålla varmt i poolen.

Varför skulle det inte gå att använda en luft/vattenpump plus en värmeväxlare ? Men  blir det något billigare egentligen ? Värmeväxlaren är i sig själv inte så dyr, men luft/vattenpumpar kostar ju mycket mer än luft/luft.

Välkommen hit förresten. Här finns svar på mycket, men sedan finns det ju frågor om sådant som ingen någonsin testat eller där det finns olika uppfattningar om vad som är rätt och fel.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Poolvärmepump split, delad
« Svar #2 skrivet: maj 08, 2011, 22:25:12:12 »
Jag kör med 2st gamla luftvärmepumpar o en separat värmeväxlare. Funkar utmärkt.

Nu hade jag tur som kom över detta lite billigt, är teknikintresserad så jag byggde ihop med eget styrsystem. Fick ihop lite delar här o där för att hålla kostnaden ner, men slutnotan med inkoppling/vakuumsugning hamnade på ca 12000kr.

Det är billigare att köpa en värmepump typ "brillix tph-100" än att göra som jag, men allt är inte pengar utan jag hade ett lite roligt projekt också.

/Ronson
 
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3677.0
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad hwenndel

SV: Poolvärmepump split, delad
« Svar #3 skrivet: maj 08, 2011, 22:47:33:33 »
CE märkning e det minsta problemet, kinesiska tillverkar har inga skrupler dom sätter gärna dit det :-)

Troligen kommer jag inte privatimportera, utan e ute efter en hållbar lösning så service och support är viktigt
därför har jag kollat på "vanlig" VP samt växlare och styrning. Men det verkar ju som G&J är bra på detta men hur länge finns dom kvar? Priset är ju så klart viktigt med, en riktigt billig lösning kan bli lönsam även om den inte "lever" lika länge..

Det är till en inomhus pool som används året om så jag behöver seperat växlare och då sticker priset iväg lite väl tycker jag. Samt att jag kan bara finna G&J som har splitt modell här i sverige, någon som vet nån annan?

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Poolvärmepump split, delad
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2011, 07:40:35:35 »
Varför kan man inte köpa en "vanlig" luftvatten/pump och en separat värmeväxlare?

missade att det var en luft/Vatten och inte luft/luft....

Frågan är ifall det finns tillräckligt med effektbehov för att klara både värme av hus o pool under vintern. Att koppla in den på under sommarhalvåret är inga problem.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Tony B

SV: Poolvärmepump split, delad
« Svar #5 skrivet: maj 10, 2011, 17:09:20:20 »
Hej

Jag är in samma sits och funderar på att köpa en split
Kan  du lägga in dina offerter på forumet eller malia till mej.

Samköp??

MVH

Tony
Inomhus pool i betong helkaklad
Använder flytande klor
Soluppvärmd i första hand därefter bergvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag