VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool slang  (läst 2643 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lindmark

Pool slang
« skrivet: april 27, 2018, 19:11:58:58 »
Hej,

Håller på och bygger pool och idag dök jag på en liten utmaning. Jag har melland teknikrum och pool grävt ner 110mm rör som avslutas med två 90böjar för att komma rakt upp ur plattan i rummet. Vet inte riktigt hur jag tänkte men eftersom att jag aldrig hållt i en 50mm pem slang så trodde jag att det skulle gå att värma och forma. Men detta verkar omöjligt.


Så nu behöver jag ert tips på armerad slang som jag kan lägga i rören istället. Måste gå att koppla ihop med 50mm pem i ena änden samt mot pumpen i andra. Eftersom att dem ligger i 110mm rör så kan jag byta ut dem vid behov.


Vad rekommenderar ni?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Pool slang
« Svar #1 skrivet: april 27, 2018, 21:31:35:35 »
Du tar en mjuk PVC slang som limmas i varje ände istället.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Pool slang
« Svar #2 skrivet: april 28, 2018, 07:45:58:58 »
Jag har aldrig känt på någon 50 mm mjuk PVC-slang men går den verkligen att böja med så liten radie som 85 mm? PEM är ju det rätta valet i mark då den tål att frysa. Jag skulle nog göra om och göra rätt även om det svider att bila upp en nygjord platta. Alternativet är ju att gå och reta sig på en dålig lösning i åratal.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad largab

SV: Pool slang
« Svar #3 skrivet: april 28, 2018, 08:17:51:51 »
Jag tror inte det finns någon slang som kan böjas genom 90 gr 110 mm. Två ggr dessutom... Jag la också en kulvert mellan teknikrum och skimmer m 110 rör. 90 gr krök skapade jag med 6 st 15 gr böjar (not nedan) efter varandra. Genom det drog jag utan problem 63 mm armerad pvc-slang. Dessa slangar är mycket roligare att jobba m än pem-slang.
Mjukare slangar tror jag knäcks om de tvingas genom 90 krökar, med försämrat flöde som följd.
Tyvärr så tror jag också på att bila upp golvet och göra om.

Editerat, skrev först 2 45gr men det var många bitar jag satte ihop. 6 st 15 graders för att få upp radien.
« Senast ändrad: april 28, 2018, 08:38:36:36 av largab »

Utloggad MathiasS

SV: Pool slang
« Svar #4 skrivet: april 28, 2018, 10:31:23:23 »
Jag har aldrig känt på någon 50 mm mjuk PVC-slang men går den verkligen att böja med så liten radie som 85 mm? PEM är ju det rätta valet i mark då den tål att frysa. Jag skulle nog göra om och göra rätt även om det svider att bila upp en nygjord platta. Alternativet är ju att gå och reta sig på en dålig lösning i åratal.

Jag kan prova och återkomma.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Pool slang
« Svar #5 skrivet: april 29, 2018, 00:43:55:55 »
Nej värma och böja PEM-slang fungerar bara i begränsad utsträckning. Du kan böja lite grann - vi fick göra det för att träffa rätt med ett par ledningar, men så tvära böjar som det talas om här går inte. Värmer du PEM-röret så kraftigt som detta skulle kräva så kollapsar det och trycks ihop när du försöker att böja det.

Har du lagt ETT 110 mm rör som två slangar skall samsas i eller har du två 100m mm rör nedlagda ? Det gör ju stor skillnad på vad du kan ha för alternativ.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Pool slang
« Svar #6 skrivet: maj 20, 2018, 08:07:11:11 »
Körde ett tag biltemas http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilation/Slangar/Kylarslang/Bojbar-kylarslang-av-gummi-2000017976/
När jag behövde böja kraftigt, fungerade utmärkt. Om det finns i dom storlekar du behöver lr går att böja tillräckligt för dig, vet jag ej.  Du behöver väl också lång antar jag ;P Får skarva ^^
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad MathiasS

SV: Pool slang
« Svar #7 skrivet: maj 22, 2018, 11:22:45:45 »
Jag kan prova och återkomma.

Jag hade bara en lång avloppsböj 110mm (mana vill ju ha bra flöde även på skiten!) och i den gick det bra att dra en mjuk pvc.

M
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan