VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pump baklänges???  (läst 18610 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VDB

Pump baklänges???
« skrivet: februari 18, 2010, 20:25:49:49 »
Kanske en dum fråga.
Men kan man få en 1 fas pump att gå baklänges eller är det bara 3 fas pumpar?

VDB
Thermopool 4x7 1,50  Pahlen maxi temp 51

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pump baklänges???
« Svar #1 skrivet: februari 18, 2010, 21:05:49:49 »
Det gäller bara 3-fas pumpar. (är jag rätt säker på)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Zaphod

SV: Pump baklänges???
« Svar #2 skrivet: februari 20, 2010, 00:21:52:52 »
Läste ellära för 100 år sedan, men jag är benägen att hålla med Rickard.

//
Z
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Pump baklänges???
« Svar #3 skrivet: februari 22, 2010, 19:05:24:24 »
Helt rätt Rickard och Z

1 fas pumpar går alltid på rätt håll hur man än vänder inkopplingen fas-nolla
3 fas pumpar vänder håll om man byter plats på 2 av dom 3 inkommande faserna
OBS har du inte 100% koll anlita en elektriker.
Ström och vatten är ingen bra kombination.
/ Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Pump baklänges???
« Svar #4 skrivet: februari 23, 2010, 12:44:54:54 »
Det har med lindningarna i motorn att göra. Ankaret (den som snurrar) som motoraxeln sitter på är egentligen bara magneter som sitter ihop "vridna" i förhållande till varandra. I "motorhuset" sitter det lindningar (koppartråd som är lindade till spolar) som fungerar som elektromagneter. Alltså när man strömsätter spolarna förvandlas de till motpoler till magneterna på ankaret och börjar då "knuffa" runt ankaret.

I en en-fas motor finns det bara en "riktning" eftersom växelströmmen (AC) vi har alternerar mellan plus och minus 50 ggr per sekund (50 Hz) vilket "pulserar" runt ankaret i en bestämd riktning efter hur ankarets "vridning" ligger.

I en tre-fas motor däremot har man tre olika lindningar men ett "rakt" ankare så där är det istället fasförskjutningen mellan faserna som skapar "vridandet". Alla tre faser ligger alltså lite om varandra och når sin topp i en sekvens som då kan läggas om för att ändra riktning. Om man börjar "knuffa" med lindning 1, som följs av lindning 2 och sist lindning 3 kommer motorn att snurra åt ena hållet. Växlar man lindningar (genom att byta fas på dem) kommer det att snurra åt andra hållet...

Summa sumarum, det enda sättet att byta håll på en en-fas motor är att byta ankare i den... :o

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Erica

SV: Pump baklänges???
« Svar #5 skrivet: mars 07, 2010, 09:05:15:15 »
Jag frågade min man som är elexpert...  Det GÅR ibland att byta riktning även på en enfas pump,men inte genom att ändra något på kabeln in till pumpen. En del motorer har tydligen en kondensator som sitter på/ihop med/i motorn och om man ändrar sättet som den är inkopplad på kan man tydligen få motorn att vända. En trefaspump däremot vänder så fort som man växlar på två av de tre anslutna ledningarna. Vänder man på ledningen till en enfaspump så bara fortsätter den åt samma håll som förut. Den kan alltså inte gå baklänges bara för att man kopplat själva kabeln fel.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Pump baklänges???
« Svar #6 skrivet: mars 07, 2010, 16:46:01:01 »
Jag frågade min man som är elexpert...  Det GÅR ibland att byta riktning även på en enfas pump,men inte genom att ändra något på kabeln in till pumpen. En del motorer har tydligen en kondensator som sitter på/ihop med/i motorn och om man ändrar sättet som den är inkopplad på kan man tydligen få motorn att vända. En trefaspump däremot vänder så fort som man växlar på två av de tre anslutna ledningarna. Vänder man på ledningen till en enfaspump så bara fortsätter den åt samma håll som förut. Den kan alltså inte gå baklänges bara för att man kopplat själva kabeln fel.

Jo, det stämmer att vissa enfasmotorer går att reversera, det rör sig dock vanligen om mindre och svagare motorer. Då har motorn tre kablar (+skyddsjord) för inkopplingen och det ska sitta en kondensator mellan två av kablarna. Kondensatorn "bestämmer" åt vilket håll motorn ska startas eftersom den ger en liten fördröjning av strömmen till spolen som då kommer att "släpa efter" och låta motor dra igång åt det hållet. Kopplar man in en sådan motor utan kondensator kommer den att stå still och "brumma" sedan kan man själv med hjälp av ett snöre t.ex. dra igång den åt önskat håll...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Bygga pool

SV: Pump baklänges???
« Svar #7 skrivet: mars 28, 2010, 16:26:57:57 »
Jag kan bekräfta att det går att köra en 1-faspump baklänges. Jag hade en liten plastpump som gick åt fel håll hur jag än kopplade. Det visade sig att den var felkopplat "internt" och därmed alltid snurrade fel. Efter att ha kopplat om där så gick den rätt igen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag