Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Placering av pump  (läst 1147 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mandg

Placering av pump
« skrivet: maj 02, 2019, 16:34:18:18 »
Hur hade ni gjort, håller på att lägga ner en pool, har mitt garage i direkt närhet till poolen, många placerar pump och filter i källare men det har jag ingen.

Har två alternativ, antingen placerar jag pump och filter nersänkt under träddäcket och hamnar under poolens nivå, eller så placerar jag pumpen i garaget som ligger i stort sätt i linje med poolytan, har avlopp i garaget men är orolig över eventuella problem när det är placerat över poolens nivå, vad säger ni erfarna, vad hade ni gjort? Garaget är uppvärmt & isolerat.

Ser en stor fördel med att slippa flytta in pump etc på vintern...
« Senast ändrad: maj 02, 2019, 16:39:39:39 av mandg »

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Placering av pump
« Svar #1 skrivet: maj 02, 2019, 17:10:05:05 »
Min pump är några cm under poolytan. Men jag har min böj in i pumpen som går över vattenytan. För mig är det en perfekt höjd, behöver aldrig greja med ventiler när jag ska öppna för silen i pumpen. Lätt att få igång pumpen efter vintern. Ang. böjen, kolla min byggtråd.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad concrete pumper

SV: Placering av pump
« Svar #2 skrivet: maj 02, 2019, 17:57:21:21 »
Hej, sätt pumpen i garaget, det har jag, ca 25 meter från poolen strax över vattennivån och har aldrig haft problem.

Utloggad mandg

SV: Placering av pump
« Svar #3 skrivet: maj 03, 2019, 09:30:27:27 »
garaget ligger 2-3 meter ifrån poolen, så det är inga problem med avståndet, hade ni satt även bypass etc inne i garaget?

Nu är garaget av murad modell så blir en utmaning att få igenom rören men det löser sig, kan dock glömma att få frostfritt förläggningsdjup :-)

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Placering av pump
« Svar #4 skrivet: maj 03, 2019, 11:48:18:18 »
Jag ser också bara fördelar att ha det mesta inomhus och därmed frostfritt, svarade på en likadan fråga för ett tag sedan:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15184.msg111371#msg111371

Frostfritt för rör behövs ju inte om du kör PEM-slang men lägg rören med fall mot garaget så att du kan du tappa av vattnet vid vinterstängning för säkerhets skull.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad concrete pumper

SV: Placering av pump
« Svar #5 skrivet: maj 04, 2019, 08:46:27:27 »
Borra hål i murad vägg är inga problem, jag har allt utom värmepumpen såklart som står utanför, fall på rören behövs inte utan lossa kopplingarna vid värmepumpen och efter du sänkt vattennivån "eller tömt poolen" töm systemet med en vattendammsugare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan