VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bubblar i inloppen  (läst 2939 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vågen

Bubblar i inloppen
« skrivet: juli 13, 2017, 13:56:04:04 »
Jag ska inte ta över Poolforum med mina enklare frågor så här kommer den sista!  :)

Jag får inte stopp på bubblandet ur inloppen. Har gott om vatten i poolen och har backspolat så allt är ok. Har nu pågått i 4-5 dagar och det börjar bli irriterande.

Kan det vara så att systemet suger in luft någonstans? Hur kollar man det på smartaste sätt?

 <sol>

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Vågen

SV: Bubblar i inloppen
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2017, 16:00:45:45 »
Smart! Har nu gått runt o testat alla ovanmarkkopplingar med plastfolie - utan napp. Återstår kopplingar för inloppen under altanen (pust o suck).
Däremot hittade jag en koppling direkt till pumpen (slang som har utgående vatten) som på något vis läcker lite. När jag testade plastfolietricket så såg jag inget som visade på att det skulle suga in luft, utan som sagt kommer det ut lite vatten, med betoning på lite. Det droppar inte men man blir lite blöt när man känner vid skarven.  <hmm>

Kan det vara lönt och börja krabba med detta eller ska man sikta in sig på att dra upp lite trall?

Utloggad TommyC

SV: Bubblar i inloppen
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2017, 16:39:53:53 »
På utgående sidan av pumpen är det övertryck så där suger det inte luft. Har du koll på locket över silkorgen i pumpen? Där är det ganska vanligt att det suger luft.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bubblar i inloppen
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2017, 07:59:21:21 »
Har du en fas eller trefas cirkpump?
OM du har en trefas cirkpump så kan den gå fel väg...
Vad som då sker är att:
Den pumpar med ca 65% effekt (kan variera lite mellan olika fabrikat) trots att pumphjulet går åt fel håll.
MEN, för att pumphjulet går åt fel håll så uppstår kavitation i pumpen, den gör att mikrobubblor av luft "sugs" ut från vattnet i sig, och dessa luftbubblor följer sedan med flödet fram till inloppen där de syns som tydliga små luftbubblor.
Vi hade så i ett par veckor när vår pool var ny, det såg ut som att pumpen roterade åt rätt håll, men när jag till sist testade att stoppa in toppen av ett buntband av plast (Akta fingrarna så de inte dras in i fläkten) i fläkten just när jag stoppade cirkpumpen (just innan den stannat helt) så såg jag att den roterade åt fel håll.
Bubblorna försvann när vi kastade om två faser på elmotorn.  O0

OM det suger luft vid locket på pumpen borde du kunna se det om du blandar ett såpvatten (10% såpa) och sprayar runt lockets tätning.
Då borde det bubbla invändigt i pumphuset.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Vågen

SV: Bubblar i inloppen
« Svar #5 skrivet: juli 14, 2017, 15:47:44:44 »
Tack för alla tips! Gjorde som TommyC sa, kollade lockat, och ta mej tusan om det inte var lite grusigt (?) på tätringen! Efter att jag rengjort noga så tog det ca 30 minuter så upphörde bubblandet. Nu är det underbart tyst, stort tack!  O0

Utloggad TommyC

SV: Bubblar i inloppen
« Svar #6 skrivet: juli 14, 2017, 16:02:27:27 »
Skönt att det löste sig så enkelt. Grattis!  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan