VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Skaffa poolvärmepump till intex pool  (läst 17341 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus76

Skaffa poolvärmepump till intex pool
« skrivet: juni 14, 2016, 17:25:55:55 »
Hej alla poolmänniskor!

Har en önskan om att kunna bada oftare, det är ju så förbaskat kallt i detta land, speciellt på nätterna.

Har precis köpt en intex ovanmarkpool http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=53&M=Shop&PID=112&ProductID=886. Denna pump medföljde i paketet http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=54&M=Shop&PID=113&ProductID=964

Men jag kan inte utlösa måtten på gängorna från sandfiltret. De ser ut att kunna vara 50mm. Tanken är att tex köpa denna VP http://www.rubinpool.se/produkter/poolvarme/poolvarmepumpar/hydro-pro-7. Den pumpen ska ju klara 30m3, och min pool rymmer ca 19.1 m3. Sen är ju min pool helt o-isolerad så denna pump borde ju räcka?

Är det någon på detta forum som har samma uppsättning? Skulle bli superglad om någon köpt VP till denna pooluppsättning.

Vad tror ni jag kommer behöva köpa till, tex en bypass, vilka slangar och kopplingar? Antar att jag måste dra ny el på egen fas ut till pumpen.

Hoppas någon kan ge mig lite råd, skulle vilja bada i en varm pool i sommar :)

/Magnus

Poolgiganten

Utloggad Mickelin

SV: Skaffa poolvärmepump till intex pool
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2016, 18:44:02:02 »
Intex har en egen specialgänga som är 2". Www.poolklor.com har en adapter till 50mm för 79kr. Koppla med sådana mellan filter och VP. Bypass kan vara bra men är inte nödvändigt. Min bypass är ställd så att hela flödet går genom VP. Möjligtvis kan det behövas om pumpen är för kraftig, men det är sällan Intex originalpumpar. Kolla i manualen till VP vilket flöde den klarar och jämför med manualen till Intex-pumpen. Byt gärna ut Intex-slangarna till 50mm rör/flex-PVC. Min pool är på 30kbm och jag köpte en Brilix 100 på 9kW. Den räcker precis och går dygnet runt. Om du har råd så gå upp en storlek.

Utloggad magnus76

SV: Skaffa poolvärmepump till intex pool
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2016, 18:48:47:47 »
Tusen tack för svaret.

Aha så intex kör med special alltså, alltid ska det vara något som avviker...

För köra en sån adapter från sandfiltret och bypassen, sen blir det ju en till från bypassen till poolen. Borde räcka med två adaptrar antar jag?

Utloggad magnus76

SV: Skaffa poolvärmepump till intex pool
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2016, 18:52:52:52 »
VP:n jag spanat in är på 7kwh och ska klara 30m3. Alltså drygt 10m3 mer än jag har. Nästa storlek är 10kwh, känns lite väl mycket, eller?

Är ju i början av "poolkarriären" och kommer kanske i framtiden skaffa en "riktig" pool, alltså nergrävd.

Men nu vill jag snabbt ge ungarna en pool man kan bada i, har 19c i poolen just nu, lite kallt tycker jag...

Utloggad magnus76

SV: Skaffa poolvärmepump till intex pool
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2016, 19:17:32:32 »
Kollade runt lite på olika värmepumpar och såg denna https://pool-fritid.se/vaermepump-pool/238-vaermepump-pool-eco-9.html. Den känns ju väldigt smidig och enkel. Stickkontakt och dessutom är ju pumpen lite mindre än en "vanlig" VP.

8.6kwh är ju ändå en del, men sen vet jag ju inte hur pass effektiv den är. Men som sagt verkar det vara lite "plug n play".

Utloggad EPS

SV: Skaffa poolvärmepump till intex pool
« Svar #5 skrivet: juni 15, 2016, 10:41:19:19 »
Jag kör med en Brillix 10kW till min Intex 17m3 och den är på gränsen till för liten för att hålla värmen om pumpen inte skall gå dygnet runt. Så satsa om möjligt på en store än 7kW. Bypass klarar man sig bra utan.

Utloggad magnus76

SV: Skaffa poolvärmepump till intex pool
« Svar #6 skrivet: juni 15, 2016, 15:50:48:48 »
Oj 10kwh på gränsen alltså?! Beror det på att det är ovanmark? Kommer bli kostsamt att värma upp intexpoolen. Var faktiskt först inne på runt 5kwh ;) Men det verkar verkligen inte räcka.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Skaffa poolvärmepump till intex pool
« Svar #7 skrivet: juni 15, 2016, 15:58:52:52 »
Den drar inte 10kW, den kan ge det under rätt förutsättningar.

Troligtvis har den liknande COP-kurvor som den här.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Mickelin

SV: Skaffa poolvärmepump till intex pool
« Svar #8 skrivet: juni 15, 2016, 18:05:26:26 »
Beror ju på hur varmt man vill ha också. Min står på 32 grader. Så varmt var det bara när vi hade värmeböljan för två veckor sedan. Nu ligger jag på 27-28. Viktigt med bra täckning för att inte tappa för mycket på natten.

Utloggad magnus76

SV: Skaffa poolvärmepump till intex pool
« Svar #9 skrivet: juni 15, 2016, 19:09:43:43 »
Beror ju på hur varmt man vill ha också. Min står på 32 grader. Så varmt var det bara när vi hade värmeböljan för två veckor sedan. Nu ligger jag på 27-28. Viktigt med bra täckning för att inte tappa för mycket på natten.

Vad har du för pool och pump? 27-28 grader är helt ok.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan