VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: mark- /stenplattor runt pool  (läst 2675 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eva Lena

  • Gäst
Eva Lena
mark- /stenplattor runt pool
« skrivet: juli 21, 2015, 08:33:03:03 »
Har precis blivit med nedgrävd pool. Tänkte lägga plattor runt om för att minimera smuts som dras ned i poolen. Men nu säger en plattläggare som var här och tittade att man får lägga om plattorna efter ca 4 år p g a sättningar. Finns det nån som har erfarenhet?  J s g kan ju inte vara den enda som väljer plattor...
sen är det tänkt att montera pooltaket på pl a ttorna. Nån som kan tipsa om förankring?  Finns mycket vaga anvisningar tycker jag  när det gäller hur man fäster rälsen till taket.

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: mark- /stenplattor runt pool
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2015, 09:27:45:45 »
Jag blev rekommenderad att vänta en vinter innan jag byggde mitt trädeck. Det var klokt för det tar tid för marken att sätta sig när man grävt så djupt även om man återfyller med mest grus eller sand. Jag väntade till följande vår men fick ändå några mindre sättningar. Att padda nära kanten skulle jag inte våga. Att vattna kan skynda på processen.

Utloggad TommyC

SV: mark- /stenplattor runt pool
« Svar #2 skrivet: juli 21, 2015, 09:44:56:56 »
Rälsen skruvas i underlaget. Taket i sig självt är inte tillräckligt stabilt utan rälsen. Breddmåttet mellan de två rälsarna måste hållas med ganska stor noggrannhet för att taket ska löpa lätt utan att ta i någonstans. Jag rekommenderar att du läser monteringsanvisningen för de tak du funderar på innan du bestämmer vilket du ska köpa. Är anvisningen för dålig så kanske det är bättre att köpa ett annat tak.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: mark- /stenplattor runt pool
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2015, 09:49:46:46 »
Kolla min byggtråd, jag gjorde en liten gjutning under rälsen som jag sedan la plattor och tak på. På övriga ytor är det paddat bergkross.

Där jag fuskat och återfyllt med fyllnadsmassor har det satt sig någon cm som värst, där jag använt stamp för att packa fyllnadsmassorna har det inte satt sig alls efter två år, där det ligger bergkross har det inte satt sig alls.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Sernekvist

SV: mark- /stenplattor runt pool
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2015, 20:33:50:50 »
Har du fyllt upp runt poolen utan att packa materialet vilket pool leverantören inte rekommenderar så bör du vänta med sten sättningen även om du väntar så kan du räkna med att det sätter sig. Tror nog att enda sättet för att undvika sättningar är att gjuta ett lager och sedan lägga sten uppe på detta. Ha det gött..

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan