CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saltvattenspool  (läst 11553 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kest

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Saltvattenspool
« Svar #10 skrivet: februari 02, 2007, 19:13:56:56 »
Den ger kloridgas.
Vad ger kloidgas ? salt generatorn <dontkn>
Salt + klorid = natriumklorid. Toppenbra samma som publika anläggningar där den vassaste delen är underklorsyra
klorin kan duga om mina 1000 liter buffert är slut men det går en del i timmen

Poolgiganten

Utloggad Nicodemuz

SV: Saltvattenspool
« Svar #11 skrivet: februari 05, 2007, 15:17:11:11 »
Saltklorinator kör en elektrolys på bassängvattnet, som ör ha 0,3-0,5% NaCl-halt (salthalt).
Under den elektrolysprocessen av saltvattnet (Na+, Cl- och H2O) bildas bl. a.:
Cl2 (klorgas)
O2 (syre)
O3 (ozon)
OH- (hydroxidjoner)
H2 (vätgas)

Cl2 reagerar med H20 och bildar bl.a OHCl

Cl2, OHCl och 03 har alla desinfekterande verkan.
Hydroxidjoner har en pH-höjande effekt.

OHCl reagerar med kväve i organiska och icke organiska molekyler och bildar s.k. monokloraminer (också desinfekterande).
Dessa monokloraminer reagerar igen med OHCl och bildar dikloraminer, och än en gång reagerar de och bildar trikloramider (luktar och irriterar en hel del).
Efter ytterligare reaktion bryts dessa trikloraminer ner till kvävgas, vatten, koldioxid, salt och nåt mer, saltet "återvinns" och hydroxidjonerna försvinner - pH sjunker.

Detta är hur jag en gång fått det förklarat för mig, så ta INTE mina fakta bokstavligt - det finns garanterat fel i dem.

De minsta saltklorinatorerna för pooler producerar 12g klorgas/timme.
Själv har jag en som klarar producera 16g/timme.

Rund pool på 6mx1.5m
Bräckt vatten och saltklorinator
Fjärrvärme via titanvärmeväxlare
50mm isolering i botten
Platonmatta och betong (1del cement/10 delar sand) runtom

Utloggad kest

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Saltvattenspool
« Svar #12 skrivet: februari 05, 2007, 23:53:16:16 »
Nä nu fick jag hämta boken O3 det e en lurig rackare det. Kräver en massa utrusning att få väck
Skriver ur boken "VATTENRENING"

"
InLine fungerar när bassängen har saltat vatten <0,35% Elektrolysen sker direkt i cirkulationssysemet s k InLine. produktionenstyrs lämligen från mätutrustningar för resp. bassäng. Klor som bildas löses omgående i bassängevattnet.

Metoden intoducerades i massmedia på 80-talet som "saltreningsmetoden". Detta är dock ett felaktigt budskap, eftersom reningen inte sker med salt utan man elektrolyserar det saltade vattnet för framställning av hypoklorit.

Reaktionerna med föreningarna är därför precis desamma som för övriga klorföreningar. Det bildas vid denna metod bundet klor (Kloraminer och organiskt bundet klor).

Eftersom råvatten och en del organiska ämnen passerar elektrolyscellen måste regelbunden rengörning av cellen ske, vanligtvis med en syra eller polvändning.

En nackdel med detta konsept är att svängningar i behovet av klor är svårt att styra och måste kompenseras med en övverdimensionerad cell"

Kan det vara denna metod som du har. Då behöver du inte vara orolig för Ozon

Utloggad Nicodemuz

SV: Saltvattenspool
« Svar #13 skrivet: februari 06, 2007, 12:15:50:50 »
Jajjemen, det är den metoden jag har och det är den metoden som normalt avses när man pratar om en saltklorinator för privata pooler. Och jag kan varmt rekommendera en polvändande saltklorinator för de som är i köpestankar. Att importera dessa ifrån Australien är billigt och enkelt då de har samma spänning (240V) som oss i eluttagen. Som exempel kan sägas att en Saltklorinator från Folkpool kostar 12000 medans man får en motsvarande från Australien för halva priset inkl. moms och tull.

Jag har en utomhuspool så jag är inte så orolig för varken knallgas eller ozon. Mängden ozon som bildas är dessutom ganska liten och har en kort livslängd innan den bryts ner till syrgas som jag har förstått det.

Saltklorinatorn går "bara" att köra på 100% produktion (den har iof ett vinterläge på 85% produktion) så det man ställer in har hur stor del av en timme den skall gå. Själv kör jag den ungefär 20 minuter per timme som cirkulationspumpen går och den går cirka 8 timmar/dygn.
Så man kan tycka att cellen är överdimensionerad i mitt fall men själv finner jag det ganska skönt att veta att den inte är underdimensionerad.
Rund pool på 6mx1.5m
Bräckt vatten och saltklorinator
Fjärrvärme via titanvärmeväxlare
50mm isolering i botten
Platonmatta och betong (1del cement/10 delar sand) runtom

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag