Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byta klor till annat ??  (läst 44667 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tracker

SV: Byta klor till annat ??
« Svar #50 skrivet: juli 09, 2006, 21:00:46:46 »
det är inte baguacil du tömmer i utan baquacheck hoppas jag

Poolgiganten

Utloggad frogglan

SV: Byta klor till annat ??
« Svar #51 skrivet: juli 09, 2006, 21:07:23:23 »

Ja,det är baquacheck.

Utloggad solis

SV: Byta klor till annat ??
« Svar #52 skrivet: juli 10, 2006, 13:50:59:59 »
Än så länge jätte nöjd över bytet klor till baq...Måste dock varna er för att ha en 3kg burk med ph höjande vid poolkanten..Jag öppnade en ny burk tänkte att jag slänger i lite grann.Burken trillade ner i poolen och det var 17 grader i poolen kl var ca 23.00..Burken där på botten och bubblade ,, va tusan gör man ?? Jo av med brallorna och ner till burken phu.Nu undrar jag hmm kan man använda ph medlet ?? Känns som en stor kaka.Men om man fyller i lite vatten i burken och låter det stå, blir det inte som koncentrerat ph vatten då ??Känns ju lite surt att köpa ny burk efter allt slit att få upp den från poolen.(Tur ingen granne såg mig brrrr)Får tillägga att frun skrattade gott åt mig.Suck.... :)

Utloggad stefan m

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.apanbus.se/poolbygge.htm
SV: Byta klor till annat ??
« Svar #53 skrivet: juli 16, 2006, 22:54:05:05 »
Hej

En fundering då jag ännu inte bestämt vad jag ska använda till min pool.
Har ju själv också tillgång till natriumhypoklorit till "rätt" pris men man får varöppen för nya grejer.
Är baquacil också aggresivt som kloren är. Tänkte på rör etc, eller skulle det kunna gå att använda tex kopparrör mellan pool och sandfilter-pump.


MVH/ Stefan
Pool åtta 855*500*150 köpt via Ebay i Tyskland, dock med en dålig byggbeskrivning
Solfångare kopplade till pool via värmeväxlare, Nibe 2010 som extra värme.
http://www.apanbus.se/poolbygge.htm

Utloggad aromata

SV: Byta klor till annat ??
« Svar #54 skrivet: juli 17, 2006, 13:14:02:02 »
Jag skulle inte rekomendera kopparrör. Dels blir det dyrt (40-50 mm diameter), du har en frysrisk, du får större strömningsmotstånd i röret (ev beläggningar) än i en plastslang (hal), risk för galvaniskt element, du låser fast dig vid att inte använda klor, syra eller annan kemikalie. Dessutom leder koppar värme betydligt bättre än plast och du får därför ett onödigt värmespill (om du inte isolerar).

Utloggad stefan m

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.apanbus.se/poolbygge.htm
SV: Byta klor till annat ??
« Svar #55 skrivet: juli 17, 2006, 13:50:26:26 »
Tackar för svaret

Kopparrör har jag gratis i ca 100mm isolerade och färdiga men det kanske är dumt att låsa sig för en lösning.
Min tanke var också att cirkulera upp vattnet till mina solfångare som är gjorda av kopparrör och slippa skaffa en rostfri växlare.
Slängde tyvärr en sådan på jobb för ett år sedan som jag sparat i 15 år men som vanligt skulle man behöva den nu.

MVH/ Stefan
Pool åtta 855*500*150 köpt via Ebay i Tyskland, dock med en dålig byggbeskrivning
Solfångare kopplade till pool via värmeväxlare, Nibe 2010 som extra värme.
http://www.apanbus.se/poolbygge.htm

Utloggad agila

SV: Byta klor till annat ??
« Svar #56 skrivet: augusti 09, 2006, 13:14:29:29 »
3 liter Baquacil 460kr
1 liter Baquacheck 220kr

min pool är på ca 42 m3 och jag gör av med ca 1000 kr/år och då ingår flockmedel/mätstickor

Jag har linerpool, om det är det du menar med "mjuk pool" så är det inga problem, kan materialet ta klor går det bra (bättre) med Baquacil!
:-\
 ???
Hej!
är halt ny på forumet och dessutom nybliven poolägare (mjuk pool .)
Är en allergisk familj varför vi valde klorfri rening. Köpte ett paket på Claes Olsson.
Den innehöll mätstickor, algmedel och flera andra medel. Är inte direkt luktfri men den stickande klordoften slipper vi. Är det någon som har erfarenhet av detta paket. Det skummar lite på ytan... Var kan man köpa BaQuacil?
MVH
Viktoria

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byta klor till annat ??
« Svar #57 skrivet: augusti 09, 2006, 13:56:01:01 »
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad blinformation

SV: Byta klor till annat ??
« Svar #58 skrivet: augusti 12, 2006, 13:01:21:21 »
Är fortfarande inställd på att prova Baquacil nästa år.

Men måste ändå få säga - vi har aldrig någon klorlukt eller irriterade ögon eller liknande. Om man håller klorhalten väldigt låg så märker man inte att det finns någon klor. Och den verkar tillräckligt ändå.

//BL
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Utloggad aromata

SV: Byta klor till annat ??
« Svar #59 skrivet: augusti 12, 2006, 14:44:15:15 »
Instämmer. Kör också klor men märker ingen klorlukt och har inga ögonirritationer. Klorerar i regel på kvällen efter sista doppet och då är det kanske 15 timmar till nästa dopp.

I en familjepool är infektionstrycket minimalt. Vad som händer är att man kan få algbildning och därför kan klorhalten hållas relativt låg. Tycker att jag kan se på vattnet när det är dax.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag