CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ozon ????  (läst 3995 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Ozon ????
« skrivet: april 04, 2007, 10:15:21:21 »
Hej,

Befinner mig i Thailand på semester  8)

Idag på morgonen var poolen inte helt Ok enligt min bedömning. Ingen verkade bry sig
så jag påtalade det hela. Efter ett par timmar i havet finner jag två minbussar med prylar,
som håller på att rigga upp ngt i poolen. På alla bilar och prylar stor det Ozon - killing bacteria
etc och den kemiska beteckningen på Ozon.

Nyfiken som man är försökte jag fråga, men fick bara leenden och YesyYes till svar.

Prylarna består av ett aggregat som står på torra land med fläktar och gastuber, sen är det ngt som hänger under en boj och bubblar när det far eller förs runt i poolen.

Kan ngn tala om vad som pågår och vad gör man med ozon i en pool.

Hoppas iaf att det är klart snart för det är 37 grader i skuggan.  <sol>

Snart bär det av hemåt och då blir det väl snart poolöppning !!

Glad Påsk från Koh Lanta.

/ Housedad

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Ozon ????
« Svar #1 skrivet: april 04, 2007, 11:09:07:07 »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad PelleSthlm

SV: Ozon ????
« Svar #2 skrivet: april 04, 2007, 11:38:39:39 »
Hej,

Kanske detta?
http://www.poolstore.se/item_show.asp?code_no=100545

//Janne

Det där är UV-ljus. Inte samma sak.

Ozongeneratorer bildar ozon som är den starkaste oxiderande reagenten och används som desinfektion till pooler och speciellt till SPA medans UV-ljus använder strålning av en viss vågländ för desificera. UV-strålningen har vi gratis till våra utomhuspooler, men de fungerar väldigt bra till inomhuspooler och spa.   

Utloggad phil_track

SV: Ozon ????
« Svar #3 skrivet: april 16, 2007, 21:29:45:45 »
Testade en extern ozon maskin till våran (utomhus) bubbelpool (0,5 g/h) och fick ett betydligt klarare vatten samt ingen doft. Så nu brukar jag köra med ozon under timme innan vi bubblar.

Ozon är ett klart komplement om man vill ha mindre övrig desinfektion i.




Utloggad turbouffe

SV: Ozon ????
« Svar #4 skrivet: april 16, 2007, 21:38:02:02 »
Ozon..... låter som att ozonskiktet kommer att bli ännu tunnare?
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad phil_track

SV: Ozon ????
« Svar #5 skrivet: april 16, 2007, 22:03:10:10 »
Du menar att det blir tjockare?

Utloggad zek

SV: Ozon ????
« Svar #6 skrivet: april 16, 2007, 22:37:54:54 »
NEJ !! låt det inte bli tjockare om vi alla hjälps åt och stänger av våra ozonanläggningar, och ökar användningen av sparyflaskor vi köpt utomlands så kanske vi kan få lika skönt klimat som husedad har i thailand O0
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ozon ????
« Svar #7 skrivet: april 19, 2007, 18:03:51:51 »
Hemma igen,

Sex veckor i värmen var verkligen kanonskönt. Ozonet är fortfarande lite av en gåta. efter en del diskussioner med personalen som höll på med detta så fattade jag att de trodde att vattnet skulle klarna mha ozon. Vattnet såg då hemskt ut sikt typ 1 meter max, dvs man såg inte ens botten i poolen. Tror inte att några kemikalier eller gaser fixar detta. Det hjälper däremot att flocka och köra vatten genom sandfilter hela dygnet. När de till slut låt pumparna gå hela dygnet, chockklorerade och flockade så blev vattnet badbart igen på drygt ett dygn, the classic way.

Hemma igen kliar det i fingrarna, har hämtat en VP som skall kopplas in och sen startas poolen. Hoppas det fina vädret som tydligen var här förra veckan kommer tillbaks igen  8)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag