Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur ofta skall sanden bytas i sandfiltret?  (läst 13218 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Björnen

  • Gör-det-självare
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Skidåkare på El Teide
    • Visa profil
Hur ofta skall sanden bytas i sandfiltret?
« skrivet: april 04, 2007, 08:44:54:54 »
Vattnet i min jacuzzi är rent och klart trots att jag inte bytt sand i sandfiltret sedan den var ny - för sex år sedan.
"Experter" säger att man skall byta ut sanden efter två år. När jag går på sandstranden funderar jag på om det är sant.
Där ligger ju sanden sedan tusentals år och det är ingen som har bytt den! Slits sanden ut?
Finns det någon vetenskap i frågan? 8)

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Hur ofta skall sanden bytas i sandfiltret?
« Svar #1 skrivet: april 04, 2007, 11:13:48:48 »
Min "expert" (poolleverantören) menar att efter 5-6 år kan (ska) man byta sanden!
Orsaken har han förklarat med att sanden "slits" ut, med det menar han att ett nytt sandkort är kantigt och vasst och fångar partiklar bra, ett gammalt korn runt och lent och skulle då inte ta lika mycket partiklar!

vetenskap <hmm>
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Björnen

  • Gör-det-självare
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Total likes: 0
  • Skidåkare på El Teide
    • Visa profil
SV: Hur ofta skall sanden bytas i sandfiltret?
« Svar #2 skrivet: april 05, 2007, 08:42:17:17 »
Den förklaringen köper jag. Utgår från att slitaget gällde ett Sverigefall, när man renar 6 timmar/dag under 6 månader.
På sydligare breddgrader renar man kanske hela året, vilket ger ett stärre slitage.
Jag renar bara en halvtimme per dag och då har ändå hela volymen passerat filtret två gånger. Tack Experten! <sol>

Utloggad Stroker

SV: Hur ofta skall sanden bytas i sandfiltret?
« Svar #3 skrivet: april 16, 2007, 11:50:31:31 »
Snackade med grannen ett par hus bort i morse då jag nu efter detta inlägget hade tänkt byta sand i filtret. Poolen har varit igång nu sen 2003 så tänkte de kanske kunde vara dags nu när jag ändå väntar på klorgeneratorn från Australien.
Grannen tittade oförstående på mig. Han hade aldrig haft några problem med skitigt vatten i poolen och sanden var nu inne på 13:e säsongen. Fick mig att haja till en aning. De är ju en del jobb att byta den där sanden och i hela detta forumet har bara RLS:s "expert" sagt att de ska/behövs bytas. Alla ni andra då? Hur ofta byter ni? Överväger att "skita" i de o skruva ihop grejorna igen. Sanden "ser" ju fin ut.....
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Janne

SV: Hur ofta skall sanden bytas i sandfiltret?
« Svar #4 skrivet: april 16, 2007, 11:54:14:14 »
Vi är många här som "bara" har kört med våra pooler ca: 5 år.
Tror inte att det är många som bytt sand ännu.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Stroker

SV: Hur ofta skall sanden bytas i sandfiltret?
« Svar #5 skrivet: april 16, 2007, 11:57:50:50 »
okej.. sagt o gjort. Sanden får vara kvar  O0 Får man tid att pyssla om hojarna istället  <antman>
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag