Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klorfritt alternativ ej bacuacil  (läst 5435 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pool janne

  • El konstruktör
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • /Janne
    • Visa profil
Klorfritt alternativ ej bacuacil
« skrivet: mars 11, 2007, 21:14:55:55 »
Hej

Jag har dålig erfaren heta av bacuacil pga det blir lätt skummande i och med att jag har "vatten jet aggr"

Samtidigt vid överdosering som det kan bli till innomhuspool så blir vattnet beskt. vad finns det för fler alt.
Vill ej ha klor för det skapar klorlukt inne i huset. Just nu skall jag börja köra shockkemikalier för det är lite
grönt vatten.

Så jag tror jag börjar från början med kemikalier i år. Dumpar ner vatten till halva dess volym och fyller nytt
upp till max.

Samtidigt skall jag bygga om och sätta in en ny pale'ns värmeväxlare. Och kommer att låta VP automatik sköta det med växelventil lite mer automatiskt.

kan man få råd från kunniga här.

Janne
Innomhus pool Miami-pool Njurformad. Uppvärmning med VP men planerad solfångare på garagetak i öster.

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Klorfritt alternativ ej bacuacil
« Svar #1 skrivet: mars 12, 2007, 14:15:24:24 »
Hej,

Det finns brom.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Ingvar

SV: Klorfritt alternativ ej bacuacil
« Svar #2 skrivet: mars 13, 2007, 14:27:47:47 »
Jag har inte hört om någon som använder brom, tror att det är rätt ovanligt.

Själv har jag beställt en "saltgenerator", som är en anordning som omvandlar salt till underklorsyra i en elekotrolytisk process. Underklorsyran omvandlas efter processen tillbaka till vanligt salt igen. Kostar en del initialt, men rätt lite i drift.

Klorhalten blir nära noll i poolen, men garanterat helt klorfritt tror jag inte att det blir.

Saltet i poolen skall hållas på en viss nivå, ca 0,4%. Efter några backspolningar behöver man med andra ord sätta till nytt salt. I en del inomhuspooler används endast patronfilter, och då kommer salthalten i poolen inte att spädas ut på samma sätt som med sandfilter.

När du tittar efter en ny värmeväxlare bör du undvika rostfritt, eftersom saltvatten är mer aggressivt.

Tänk på att du måste ta bort alla rester av baquacil i poolen innan du övergår till salt, annars tror jag det finns risk att det blir som geléklumpar i poolen av att baquacil blandas med kloret i elektrolyscellen.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad PoolG

SV: Klorfritt alternativ ej bacuacil
« Svar #3 skrivet: mars 18, 2007, 12:26:16:16 »
Jag trodde att saltgeneratorn skapade klor med klordoft som följd. Ett annat alternativ som jag tror på är en UV-renare. Pahlén har en som gör att klorhalten kan reduceras med ca: 70% vilket gör att klordoften i stort försvinner.

Jag har köpt en sådan av Poolstore http://www.poolstore.se/item_show.asp?code_no=100545
som jag kommer att installera till våren så får vi se.

Utloggad poolbengt

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Phoenix - USA
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • ECOsmarte Services & Sales
SV: Klorfritt alternativ ej bacuacil
« Svar #4 skrivet: mars 30, 2007, 08:27:44:44 »
Hej,

Har använt ett ioniserings system sedan 1998. www.ecosmarte.com

Pool bengt
« Senast ändrad: mars 31, 2007, 14:07:57:57 av Rickard »

Utloggad Janne

SV: Klorfritt alternativ ej bacuacil
« Svar #5 skrivet: mars 30, 2007, 09:18:31:31 »
Hej Bengt,

Vad kommer den att kosta?

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad poolbengt

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Phoenix - USA
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • ECOsmarte Services & Sales
SV: Klorfritt alternativ ej bacuacil
« Svar #6 skrivet: mars 31, 2007, 17:20:13:13 »
Kontakta mig via PM så kan vi diskutera detta. Mitt första inlägg här var redigerat.

Bengt
« Senast ändrad: mars 31, 2007, 18:51:07:07 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Klorfritt alternativ ej bacuacil
« Svar #7 skrivet: mars 31, 2007, 18:55:13:13 »
Marknadsföring av produkter i forumet är inte tillåtet, de som vill marknadsföra en produkt kan köpa en annonsplats eller en egen tavla i forumet, den tavlan läggs då i en egen kategori som kallas Tillverkare/Leverantörsforum. (jag använder det i www.varmepumpsforum.com för några företag som gärna vill kommunicera kommersiellt med forumets besökare)

I en egen tavla kan man både skriva "reklaminlägg" och svara på forumets besökares frågor.

På direkta frågor om funktion och liknande är det dock helt OK för näringsidkare att svara så länge svaren är upplysande och objektiva.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad pool janne

  • El konstruktör
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • /Janne
    • Visa profil
SV: Klorfritt alternativ ej bacuacil
« Svar #8 skrivet: april 02, 2007, 23:06:12:12 »
Vi går tyvär över till klor i pool. detta för det skummar mindre med jetsteam. kommer att köra så låg klorhalt man kan ha. kräver ejmycke i innepool.

Började med att dumpa vatten tills det var bara 10-15 cm kvar ipoolen sen klarar poolpumpen ej lägre med damsugarslangen.

Vi får se efter startupp medel hur det verkar. Lägger en puck i skimmern med bara lite hål i klorpuckens påse.

Janne
Innomhus pool Miami-pool Njurformad. Uppvärmning med VP men planerad solfångare på garagetak i öster.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag