CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur fungerar sandfiltret  (läst 8624 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IQ

Hur fungerar sandfiltret
« skrivet: december 11, 2006, 22:14:53:53 »
Hej.
Jag är ny ägare till en inomhuspool och har läst det mesta som står i detta forum och fått en massa hjälp.
Mitt problem nu är att vattnet blev grumligt så jag hävde i fockmedel med pumpen avslagen som det står i beskrivningen.
I dag så försökte jag damsuga upp all grå sörja som låg på botten men det blåser bara tillbaka in i poolen.
Måste man ställa filtret på waste och blåsa ut all i avloppet som man damsuger upp.
Känns som man tömmer en massa vatten om man gör så.
All instruktion står på engelska och man är inget proffs på det.

Pool i norr

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Hur fungerar sandfiltret
« Svar #1 skrivet: december 11, 2006, 23:01:01:01 »
Hej IQ och välkommen :)

Du ska ha det i läge "Waste" annars får du rundgång på flockarna.Flockarna är för små för att fastna i filtret. Se till att du har en hög vatten nivå i poolen innan du börjar, dammsug och låt det sen sjunka igen. Du kan få göra det några omgångar. Glöm inte att backspola filtret ordentligt så du blir av med flockarna.

Visst går det åt en massa vatten men det bästa med vatten är att det är billigt. O0
« Senast ändrad: december 11, 2006, 23:15:41:41 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Steffe

SV: Hur fungerar sandfiltret
« Svar #2 skrivet: december 12, 2006, 08:37:03:03 »
Flockningsmedel är vad jag uppfattat det som bindemedel för att binda ihop mindre partiklar för att de skall kunna fastna i filtret. Jag vet att på kommunala bad så flockas det regelbundet när cirkulationspumpen är igång. Detta för att kunna fånga upp de mindre partiklarna. Jag skulle kört pumpen igång samtidigt med flocken för att bli av med allt det grumliga. Därefter skulle jag backspolat filtret.  :)

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Hur fungerar sandfiltret
« Svar #3 skrivet: december 12, 2006, 08:55:02:02 »
Korrekt, flockmedel är bindemedel som "klumpar" ihop partiklar som annars skulle passera genom sanden!
Själv flockar jag med tabletter i breddavloppet och med pumpen igång, backspolar sedan när filtret visar stort tryckfall.
Fungerar kanon i mitt system!

Om man däremot flockar på ytan tror jag att man skall stänga pumpen och låta grummlet sjunka till botten för att där dammsuga, med risk för att grummla vattnet igen när man dammsuger, och mycket vatten går det nog åt, speciellt om man kör till "waste"!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Fia

SV: Hur fungerar sandfiltret
« Svar #4 skrivet: december 12, 2006, 22:26:13:13 »
Han skriver att den grå sörjan bara kommer tillbaka in i poolen, därför rekommederarde jag läge waste.
« Senast ändrad: december 12, 2006, 22:36:11:11 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Janne

SV: Hur fungerar sandfiltret
« Svar #5 skrivet: december 13, 2006, 15:11:51:51 »
Hej,

Kanske felkopplat filtrert?

//Janne
« Senast ändrad: december 13, 2006, 19:03:11:11 av Janne »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Hur fungerar sandfiltret
« Svar #6 skrivet: december 13, 2006, 17:58:24:24 »
Han skriver att den grå sörjan bara kommer tillbaka in i poolen, därför rekommederarde jag läge waste.
Det är OK! jag bara beskrev en vanlig klarning!
Sen skrev du i.o.f.s att flockarna är för små för filtret och därför waste, sen att backspola filtret för att bli av med flocket <hmm>
Flocken är just till för att klumpa i småpartiklar så dom kan fastna i filtret, jag satsar på felkopplat!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad IQ

SV: Hur fungerar sandfiltret
« Svar #7 skrivet: december 14, 2006, 19:38:33:33 »
Tack för alla svar. Men det blev inte lättare när experterna svarar olika svar :-\
Har inte själv kopplat in filtret men tydligen blir jag tvungen att kontrolera att det sitter rätt.
Jag får spola ut eländet i avloppet denna gång för att sedan reda ut med fabrikanten hur den skall vara kopplad.

Tack än en gång jag lär återkomma

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur fungerar sandfiltret
« Svar #8 skrivet: december 15, 2006, 21:15:33:33 »
Min uppfattning är att sanningen ligger mittimellan.

Med flockning som man sätter direkt i vattnet och låter sjunka till botten har jag fått exakt samma resultat som dig, det åker bara igenom sandfiltret.
Med flockningskuddar som jag köpt från folkpool och lägger i skimmern har flocket fastnat i filtret, jag backspolar när difftrycket blir högt.

OBS! Väntar man någon dag så drar flockarna iväg från filtret igen och difftrycket sjunker!

Jag har bara använt flockningsmedlet för "sjunkande" flockning en gång - aldrig mer, det funkar inte. (min uppfattning)
Jag rekommenderar flockningskudde i skimmern och backspolning efter ca 1 dygn eller när kudden är slut, min erfarenhet är att jag får bättre resultat om jag klipper upp flockningskudden så att den förbrukas snabbt, på ca 1 dygn.

Backspolning inom ett dygn efter att "kudden" är förbrukad.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolnicke

SV: Hur fungerar sandfiltret
« Svar #9 skrivet: januari 07, 2007, 08:05:05:05 »
IQ,

Har själv råkat ut för samma problem i samband med starten av poolen förra våren. Gör som Fia skriver så löser det sig säkert.

Tror att detta beror på poolen är så kraftigt nedsmutsad så att filtret inte klarar att stoppa alla partiklar.

Men en felkoppling är säkert möjlig som RLA skriver. Men det är ju inte direkt raketforskning vi håller på med. Det står säkert på hantaget på sandfiltret åt vilket håll det skall stå för filtrering.

Annars så gör jag tvärtemot vad Rickard skriver och använder sjunkande flockning (Nitor Pool Flockar) vilket ger ett kristallklart vatten i min pool. Brukar slå i en liten skvätt(ca 1 dl) i bräddavloppet varannan vecka. Kan man verkligen dissa en produkt efter att ha använt den en gång?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hur fungerar sandfiltret
« Svar #10 skrivet: januari 07, 2007, 08:10:28:28 »
Hur gör du för att få upp flockarna?
Kör du till waste, eller fastnar det i filtret?

När jag flockade var poolen nyfylld, det blev väl ca 15 mm grå sörja på botten som skulle sugas upp - inget fastnade i filtret utan gick rakt igenom, körde till waste och nivån i poolen blev för låg innan jag dammsugit 1/5-del av poolens botten.

Kanske funkar det riktigt bra sedan man väl fått poolen "bra" = mindre flockar som man lätt kan dammsuga till waste innan nivån i bräddöverlöpet blir för låg?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur fungerar sandfiltret
« Svar #11 skrivet: januari 07, 2007, 21:49:54:54 »
Hej,

På grund av lite otur när jag tänkte hur avloppet skulle dras kan jag inte dammsuga på waste eller backspola speciellt länge utan att avloppsvattnet tar fel väg. Det misstaget kan kanske användas för att suga upp flocksörjan i waste läge utan att förbruka så fantastiskt mycket vatten.
Gör som jag: stryp utloppet med ventilen tills dess att mottrycket drar upp manometern nästan till rött och dammsug sedan upp sörjan i waste läge. Skulle tro att suget blir tillräckligt för att få ut sörjan även med strypt avlopp.

Kan iaf vara värt ett test !!

:)

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Poolnicke

SV: Hur fungerar sandfiltret
« Svar #12 skrivet: januari 08, 2007, 07:51:57:57 »
Hur gör du för att få upp flockarna?
Kör du till waste, eller fastnar det i filtret?

När jag flockade var poolen nyfylld, det blev väl ca 15 mm grå sörja på botten som skulle sugas upp - inget fastnade i filtret utan gick rakt igenom, körde till waste och nivån i poolen blev för låg innan jag dammsugit 1/5-del av poolens botten.

Kanske funkar det riktigt bra sedan man väl fått poolen "bra" = mindre flockar som man lätt kan dammsuga till waste innan nivån i bräddöverlöpet blir för låg?

Vid normalt underhåll så damsuger jag alltid via sandfiltret. När jag är färdig så backspolas filtret. Den situation du beskriver med 15 mm sörja kan nog inget normalt sandfilter hantera. Kommer att testa kuddarna kommande säsong för att se om det är någon skillnad.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad kest

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur fungerar sandfiltret
« Svar #13 skrivet: januari 30, 2007, 14:08:42:42 »
Hur gör du för att få upp flockarna?
Kör du till waste, eller fastnar det i filtret?

När jag flockade var poolen nyfylld, det blev väl ca 15 mm grå sörja på botten som skulle sugas upp - inget fastnade i filtret utan gick rakt igenom, körde till waste och nivån i poolen blev för låg innan jag dammsugit 1/5-del av poolens botten.

Kanske funkar det riktigt bra sedan man väl fått poolen "bra" = mindre flockar som man lätt kan dammsuga till waste innan nivån i bräddöverlöpet blir för låg?

Skull man inte kunna göra som gå ett offentligt bad. Dosera före filter. När difftrycket närmar sig 0,2bar (renspolat/fullt) kläm av i en avbördningstank. Tank för att spola med rätt volym utan att fylla någon källare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag