VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klurig fråga angående sandfilter  (läst 8750 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Klurig fråga angående sandfilter
« Svar #10 skrivet: november 12, 2006, 11:57:02:02 »
 O0 Kanon Housedad  O0

Då skall jag fråga efter detta när det blir sandfilter köp! Har faktiskt fått svar från en som säljer Astral´s filter, men de känns lite konstigt, han rekommenderade ett 400mm filter ??
Fast det känns som ett filter runt 500mm borde vara nåt för mig.
Ha de gött där ute i pooldjungeln

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Klurig fråga angående sandfilter
« Svar #11 skrivet: december 12, 2006, 12:20:28:28 »
Jobbade lite i pumpbranschen för 12 årsedan så jag hoppas jag kommer ihåg lite... :)

P1=Den effekt som pumpen drar
P2= den effekt som pumpen ger
ratiot mellan P2 och P1 blir pumpens verkningsgrad.
I: 2,2/1,3 A - 2,2 A drar pumpen om den går på 220 V, 1,3 A vid 380 V (blanda inte ihop detta med 1- och 3-fas).
Hmax - Pumpens största lyfthöjd (0 kbm i flöde vid denna punkt dock)
H: Stämmer helt korrekt. Pumpen kan lyfta 8 m vid 10 kbm/timme
N: Stämmer helt korrekt. Det är pumpens varvtal

Vad jag kommer ihåg för ett par årsedan så nämndes det att man skulle cirkulera poolens volym 4-5 ggr per dag för att få så bra vattenkvalitet som möjligt. Detta innebär ju att du skall ha olika reningsanläggningar utifall du cirkulerar 24 timmar per dygn eller 12 timmar. Det som är viktigt när man dimensionerar pump och filter är att man dimensionerar pumpen efter filtrets backspolning. Om du inte har en pump som klarar att backspola filtret hur skall du då kunna få filtret rent? Om jag använder mig av en backspolningshastighet på 50 m/h som är brukligt inom reningen till kommunala bad så innebär det att en pump med ett flöde på 10 kbm/timmen skulle passa perfekt tillsammans med ett filter Ø500 mm (100 kg sand). Det viktiga är i alla fall att man inte skall använda sig av för stor pump till ett litet filter. Det ger inte bättre rening utan tvärtom. Partiklarna måste ju ha en chans att fastna i sandfiltret också. Du kan fritt välja mellan olika fabrikat när det gäller pump och filter. Så länge pumpen har den kapaciteten du nämnt samt ett filter som är dimensionerat därefter. Vanligtvis brukar man ju dock dimensionera filter först (efter poolens volym) och pumpen därefter... :)


Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Klurig fråga angående sandfilter
« Svar #12 skrivet: december 14, 2006, 14:03:40:40 »
Steffe de va ett bra o uttömmande svar du gav mig o säkert en del andra här på forumet!

Fick hem mitt filter för ca:två veckor sedan, det blev ett 100 Kg filter, får hoppas att detta blir bra! Så nu e det bara dags att sätta fart att bygga det nya pumprummet som skall ligga inomhus i källaren. Rör och diverse kopplingar var min poolare o hämtade här om dagen hos: http://www.aqua-line.se/ . Kommer vidare rapporter på min "egen" tråd, om jag bara har tid  o något nytt att skriva om detta (Spike´s Primastarbygge) här på poolforumet.

Utloggad kest

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Dalsland
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klurig fråga angående sandfilter
« Svar #13 skrivet: januari 30, 2007, 14:16:58:58 »
Man skulle kunna se på Din 19643
alt sos 2004:7

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan