Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gjuta betongplatta själv utan erfarenhet?  (läst 12133 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MelleMon

Gjuta betongplatta själv utan erfarenhet?
« skrivet: maj 20, 2017, 22:11:37:37 »
Vi är i planerartagen att gräva pool, tyvärr med begränsad budget. Så jag ska försöka göra så mycket jag kan själv. Hur svårt är det att gjuta en platta?

Om jag har förstått det rätt så ska man lägga cellplastisolering direkt på ett lager makadam. På isoleringen fäster man ett armeringsnät med distanser. Sen bygger man en träram runt isoleringen och gjuter en platta, ca 10 cm tjock.

- Ska man gjuta vid sidan om isoleringen eller ska plattan ligga precis på?
- Hur tjock ska isoleringen vara?
- Hur mycket större ska plattan vara än själva poolen (4*7)
- Är det ens görbart att blanda dessa volymer betong själv? Vad kostar det att ta ut en betongbil?
- Måste man slipa plattan efter gjutning?
- Skruvar man poolramens bottenprofiler i plattan eller ska de gjutas in på något sätt?
- Något annat man behöver känna till vid gjutning?



Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Gjuta betongplatta själv utan erfarenhet?
« Svar #1 skrivet: maj 20, 2017, 22:19:14:14 »
Man klarar det om man är normalhändig. Odramatiskt om man blandar själv, lätt stressigt om man har billeverans.

1 plattan är ovanpå.
2. 10cm brukar man ha, mer skadar inte men gör ej heller jätte mycket nytta.
3. Beror kanske på poolkonstruktion. Thhermopool 4-5cm bredare än blocken.

4. Ja, men det är inte skitkul och du behöver 2-3 tombolas. Det är inte avsevärt dyrare att få det levererat. Ta offert!

5. Nej det räcker att vicka den med sloda. Blir det inte perfekt kan du gå över med en betongslip efter.

6. Beror på poolkonstruktion.


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Gjuta betongplatta själv utan erfarenhet?
« Svar #2 skrivet: maj 20, 2017, 22:25:58:58 »
Beställ SKB betong, då behöver du inte använda vibrostav, se bara till att ha en laser som du gjuter från en sida till den andra och kollar höjden med laser eftersom, sen som mattias säger så sloda av hela plattan när det är klart.
 Räcker ju gått o väl med en betongbil om du inte har en 100m2 pool, GJUT INTE MED EGEN BETONGBLANDARE!!!!!!

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Gjuta betongplatta själv utan erfarenhet?
« Svar #3 skrivet: maj 20, 2017, 22:37:01:01 »

- Ska man gjuta vid sidan om isoleringen eller ska plattan ligga precis på?


Det är jättesvårt att förstå exakt vad du menar här.

Tycker du har fel ordning på formningen.. Först makadam, sen en form (ram) på det som du förslagsvis motfyller eller stagar utifrån. Skall du ha 10cm isolering så är det lämpligt med ca 200mm hög form. Jag hade satsat på 45x195 reglar. Sen i med frigoliten och sist armeringen.

Utloggad MelleMon

SV: Gjuta betongplatta själv utan erfarenhet?
« Svar #4 skrivet: maj 20, 2017, 22:49:46:46 »
Tack för svar! Jag menar om själva isoleringen ska vara mindre än ramen så betongen går ned över sidorna på isoleringen? Om plattan bara ligger  ovanpå isoleringen, blir det inte instabilt då?

Har ni något tummen-och-pekfingret-pris på betongbil? Så man vet vad som är skäligt? Vad tror ni det kostar att leja bort hela arbetet med plattan?

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Gjuta betongplatta själv utan erfarenhet?
« Svar #5 skrivet: maj 20, 2017, 23:18:19:19 »
Man brukar betala för antal kubik betong man beställer, sen tillkommer lossningstid och pris per antal lossad kubik betong, räkna 2000:-/ kubik lossat så har du så du klarar dig, har du pumpbil får du lägga på några tusen.

Utloggad Coolg8

SV: Gjuta betongplatta själv utan erfarenhet?
« Svar #6 skrivet: maj 21, 2017, 00:13:23:23 »
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12623.10

Så här gjorde jag, glöm inte dränering och pumpgrop.

betongbil med pump ca 15k SKB värt varenda krona, försök att planera in en dag det inte är så varmt då blir det enklare. Hör med kompisar om det är någon som har kunskap om gjutning.

och lägg plast underst i formen så du får som en tät bassäng, det beror på att SKBn är väldigt lättflytande och hittar varenda otäthet i formen.

Utloggad dloow

SV: Gjuta betongplatta själv utan erfarenhet?
« Svar #7 skrivet: maj 28, 2017, 17:12:54:54 »
Vad har du för budget och hur många kubik ska du ha? Kan säga att jag blev riiiiiiiktigt nöjd med plattan proffsen kom och göt. Dels hamnade den såklart i exakt rätt höjd, helt jämn och sen blev den superslät och fin. Det kostade mig 24k att få en gjuten platta om 4 kubik. Själv hade jag alltså preppat allt innan. Makadam, isolering med L-element i hörnen och armering.

Utloggad MelleMon

SV: Gjuta betongplatta själv utan erfarenhet?
« Svar #8 skrivet: maj 29, 2017, 22:09:17:17 »
24k var billigt! Var det isolerad platta? Vi har fått offerter på närmare 50 tkr för plattan (8600 x 4600 x 120 mm, 50 mm xps) och det är en bra bit över vår budget, jag skulle behöva komma ned till 30 tkr.

Edit. Såg nu att du hade förberett isolering och armering. För allt arbete kanske 50 tkr är rimligt då? Dyrt med pool... :-\
« Senast ändrad: maj 30, 2017, 06:38:38:38 av Kolback »

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan