VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: OCH VAD GÖR JAG NU??  (läst 18596 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frida

OCH VAD GÖR JAG NU??
« skrivet: augusti 10, 2008, 21:03:33:33 »
För en ca två veckor sedan när det var som allra soligast blev vattnet gröndimmigt. Så jag chockklorerade varpå vattnet blev vitgrumligt. Allteftersom pHet sjönk hällde jag i mer och mer pHhöj. Grumligheten bara fortsatte ... Jag läste här på forumet om mätstickor och har därför testat med tabletter. De visar ett för högt värde. I med pHminus ... nu har klorvärdet sjunkigt till det normala och vattnet blir gröndimmigt igen. Suck. Vi handlar ett sandfilter från HN. Det mesta av det gröna verkar ligga på botten så vi försöker dammsuga upp det m hj av vattenslangen. Resultat; allt far runt och hela poolen ser ut som illgrön soppa. Botten syns inte alls. Nu har jag ett lagom pH (enligt tabletterna) och ett lagom klorvärde. Den nya pumpen har gått i ett drygt dygn och det mesta har lagt sig på botten igen.
VAD SKA JAG GÖRA NU?
Försöka hitta någon som vill sälja flockmedel till mig?
Inhandla en bättre dammsugare (eller hur gör man för att använda filterpumpen)?
Chockklorera igen, denna gång med rätt pH från början?
Alltihop och i så fall i vilken ordning??
Andra förslag?

alla förslag mottages tacksamt
Frida som börjar tröttna på detta ...

PS Vi har en 7000l hobbypool DS
2007 inskaffades ilblå hobbypool på 7000l.
2008 akut behov av sandfilterpump, det blev en från Harald Nyborg.
2009 Hittills skaffat skimmer och dammsugare via pump.
2010 Börjat snegla på solvärmare.
2011 Inköpt el niño solfångare.
2012 Gav upp solfångarna och skaffade värmepump, nu badar vi i alla väder!
Poolen används flitigt av våra barn och traktens alla ungar ...

Poolgiganten

Utloggad Sophia

SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2008, 21:10:06:06 »
Har ni haft i algmördarmedel??

Utloggad m"rtin

  • Snart helt färdig!
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Varför gjorde inte jag det här tidigare!
    • Visa profil
SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2008, 21:13:36:36 »
Visserligen inte så roligt men jag skulle nog tömma poolen och börja om från början igen.
Mvh Martin
Rubinpool 5 meter i diameter, 1,35 m djup. Hemmasnickrat pooltak. Värmepump Brilix thp05.

Utloggad frida

SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2008, 21:20:48:48 »
Antialg har vi haft i. Vi har inte behövt ha i det innan, men vi hade i det samtidigt som vi chockade första gången och har sedan haft i en gång i veckan enligt instruktionen. Där står också att enda sättet att bli kvitt alger är att chockklorera ...
2007 inskaffades ilblå hobbypool på 7000l.
2008 akut behov av sandfilterpump, det blev en från Harald Nyborg.
2009 Hittills skaffat skimmer och dammsugare via pump.
2010 Börjat snegla på solvärmare.
2011 Inköpt el niño solfångare.
2012 Gav upp solfångarna och skaffade värmepump, nu badar vi i alla väder!
Poolen används flitigt av våra barn och traktens alla ungar ...

Utloggad SingingSailor

SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2008, 21:33:35:35 »
Byta vatten är ju en enkel åtgärd när man inte har så stor pool. Chockklorera i så fall direkt i det nya vattnet.

Annars:
När du dammsuger med "vattenslang" tror jag du menar den sorts dammsugare som man ansluter till en vattenkran mha trädgårdsslangen, och som skall suga upp skiten i en liten tygpåse. Dessa är värdelösa...
För att få bort skiten kan du antingen köpa en ny dammsugare som man kopplar till pumpen (jag har en sådan från Intex som jag är nöjd med), eller suga upp bottenslammet mha hävert eller dränkbar pump.

När bottensatsen är borta så chockklorera:
1. justera pH vid behov
2. chockklorera så att klorhalt = 10  (strunta i pH nu - det blir ofta felavläst när kloret är högt)
3. Mät klor efter några timmar. Justera upp till 10 vid behov.
4. Fortsätt häll i klor så att det håller nivå 10, tills kloret är 10 på kvällen och inte sjunkit nämvärt till morgonen. Det är ett ganska säkert tecken på att alla alger etc är borta.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Fia

SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2008, 21:36:30:30 »
Du skriver att du nu har ett bra klorvärde o Ph så antingen chockar du igen o rör om i poolen så det kan gå ut med filtret o backspola ofta, eller så töm o börja om från början, det var mina råd.
Vet inte hur det är med dammsugare till det filtret, det kan nog någon annan svara på som har filtret.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad SingingSailor

SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2008, 21:43:10:10 »
Rätt Fia, eftersom Frida köpte ett sandfilter så är det ju bara att röra om och låta filtret ta hand om bottensatsen. Alltså det jag skrev om skaffa ny dammsugare är inte helt nödvändigt....
Jag själv lever ju med patronfilter ännu  :'(, så jag får dammsuga ut skiten i avloppet.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad frida

SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #7 skrivet: augusti 10, 2008, 21:56:08:08 »
Så ni tror inte att det behövs flockmedel för att få bort bottensatsen? Bara tålamod då alltså ... :-\
2007 inskaffades ilblå hobbypool på 7000l.
2008 akut behov av sandfilterpump, det blev en från Harald Nyborg.
2009 Hittills skaffat skimmer och dammsugare via pump.
2010 Börjat snegla på solvärmare.
2011 Inköpt el niño solfångare.
2012 Gav upp solfångarna och skaffade värmepump, nu badar vi i alla väder!
Poolen används flitigt av våra barn och traktens alla ungar ...

Utloggad SingingSailor

SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #8 skrivet: augusti 10, 2008, 22:09:19:19 »
Flockmedel har jag hört bara hjälper att flocka ihop lösta metaller - rätta mig ni som kan detta!
Det låter som du har alger.
Om partiklarna är så stora så att de sjunker till botten över natt så borde de fastna i ett sandfilter utan flockmedel.
Alltså: Flockmedel torde inte hjälpa. (Men rätta mig som sagt ni som kan flockmedel!  O0)
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad m"rtin

  • Snart helt färdig!
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Varför gjorde inte jag det här tidigare!
    • Visa profil
SV: OCH VAD GÖR JAG NU??
« Svar #9 skrivet: augusti 10, 2008, 22:32:13:13 »
Jag skulle nog räkna efter vilket som är billigast. Eftersom du har en mindre typ av pool så tror jag att det är billigare i längden att tömma och börja om från början. Men har du redan köpt alla kemikalier så.... det går ju i och för sig att lämna tillbaka.

Mvh Martin
Rubinpool 5 meter i diameter, 1,35 m djup. Hemmasnickrat pooltak. Värmepump Brilix thp05.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan