Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolvattten grumligt och grön gult trotts bra värden?  (läst 3006 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter H

  • Gäst
Peter H
Poolvattten grumligt och grön gult trotts bra värden?
« skrivet: augusti 07, 2018, 20:00:43:43 »
Hej!
Vår pool här hemma har vart igång 24/7 men troligen lågt värde på ph och obefintligt klor under sista 3-4v nu när vi vart på semester.

Började igår att få upp ph till 7,1-7,2 och hälde där efter i chockklor och lät det gå över natten. Nu idag dammsög jag botten och väggarna för att få bort det bruna/svarta som hade bildats i poolen och det verkar se ok ut.
Dock är vattnet grumlig och gul grönt.

Har försökt läsa på allt om vatten som blir gul/grönt och grumligt och tog i mer chockklor idag och testade att mäta och enligt test sticka visade på runt de högsta den kan mäta 5.0.

Jag tycker mig inte se någon förbättring alls.. Tar det tid eller kan det vara så jag behöver tömma poolen och börja om? Har också backspolat sandfilter ett par gånger.





Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolvattten grumligt och grön gult trotts bra värden?
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2018, 20:08:14:14 »
Jag skulle vänta ett par dagar. Det tar lite tid.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad 25° i vattnet

SV: Poolvattten grumligt och grön gult trotts bra värden?
« Svar #2 skrivet: augusti 08, 2018, 00:17:32:32 »
Flocka !

Peter H

  • Gäst
Peter H
SV: Poolvattten grumligt och grön gult trotts bra värden?
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2018, 08:36:09:09 »
Flocka !

Tack, tog och hällde i Flockmedel imorse och får se om de har någon effekt!

Mvh Peter

Utloggad Henr73

SV: Poolvattten grumligt och grön gult trotts bra värden?
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2018, 11:04:28:28 »
Håll koll på CYA värdet också så att du inte åker på en klorblockering. Då kan du ha bra ph och högt fritt klor men det är helt verkningslöst.

Ju högre CYA desto mindre effektivt blir kloret och vid tillräckligt höga CYA värden blir kloret helt verkningslöst.

Vad använder du för chockklor? Använd helst ett utan cyanursyra dvs antingen flytande klor eller kalciumhypoklorit.

Utloggad Erica

SV: Poolvattten grumligt och grön gult trotts bra värden?
« Svar #5 skrivet: augusti 08, 2018, 13:33:34:34 »
Känns ytor i poolen onaturligt hala ? Ta i så fall och putsa bort det hala på en lämplig yta. Känn sedan på ytan efter några dagar. Om den blivit hal igen så har du en pågående algtillväxt i vattnet. Om detta sker trots att du chockklorerat så är det stor risk att du fått klorblockering, alltså för mycket cyanursyra i poolen. Då hjälper det inte hur mycket klor som du tillsätter, eftersom kloret har förlorat sin desinficerande verkan. Det finns tyvärr inget "motgift" mot cyanursyra. I så fall måste man därför byta vattnet, helt eller delvis, för att få ned halten.

Utloggad MathiasS

SV: Poolvattten grumligt och grön gult trotts bra värden?
« Svar #6 skrivet: augusti 08, 2018, 14:52:01:01 »
ErikN är på rätt spår - Vänta! Häll inte i en massa jox innan du sett effekten av det du redan hällt i..... Jag började året med en knallgrön pool, såg knappt handen i vattnet - en chock och ett par dagar senare var vattnet kristallklart.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad quackpack

SV: Poolvattten grumligt och grön gult trotts bra värden?
« Svar #7 skrivet: augusti 09, 2018, 00:29:10:10 »
Håll koll på CYA värdet också så att du inte åker på en klorblockering. Då kan du ha bra ph och högt fritt klor men det är helt verkningslöst.

Ju högre CYA desto mindre effektivt blir kloret och vid tillräckligt höga CYA värden blir kloret helt verkningslöst.

Vad använder du för chockklor? Använd helst ett utan cyanursyra dvs antingen flytande klor eller kalciumhypoklorit.

Använde snabbklor från Biltema.
Hur kan jag mäta cyanursyra i vattnet? Finns det speciella teststickor för detta?

Känns ytor i poolen onaturligt hala ? Ta i så fall och putsa bort det hala på en lämplig yta. Känn sedan på ytan efter några dagar. Om den blivit hal igen så har du en pågående algtillväxt i vattnet. Om detta sker trots att du chockklorerat så är det stor risk att du fått klorblockering, alltså för mycket cyanursyra i poolen. Då hjälper det inte hur mycket klor som du tillsätter, eftersom kloret har förlorat sin desinficerande verkan. Det finns tyvärr inget "motgift" mot cyanursyra. I så fall måste man därför byta vattnet, helt eller delvis, för att få ned halten.

Ska ta och känna lite på väggarna imorgon, tack för tipset det är ju enkelt att se om algerna är på tillväxt fortfarande.

ErikN är på rätt spår - Vänta! Häll inte i en massa jox innan du sett effekten av det du redan hällt i..... Jag började året med en knallgrön pool, såg knappt handen i vattnet - en chock och ett par dagar senare var vattnet kristallklart.

Jag borde kanske ha mer is i magen men två varma barn som inget hällre vill än att bada nu på sista semesterveckan och poolen är fortfarande grumlig gör att jag ändå lutar åt att köpa en billig pump på biltema imorgon och tömma ut 1/3 och fylla på sen för att få bukt med problemet.

Jag skulle inte bli förvånad om det är just cyanursyra som är problemet då vattnet vad jag vet aldrig vart bytt helt, och det har helatiden använts veckoklorpuck.

Har jag tur är vattnet betydligt bättre imorgon :) men tveksamt det har hållt samma "grumlighet" 2 dagar nu tycker jag.

Tack alla för er hjälp!

Peter H

  • Gäst
Peter H
SV: Poolvattten grumligt och grön gult trotts bra värden?
« Svar #8 skrivet: augusti 09, 2018, 11:07:43:43 »
Idag såg vattnet mycket bättre ut! Vet inte om kanske den dammsugning jag gjorde igår hade lite effekt på att röra om i grytan!

En sak som hände idag dock var att efter jag backspolat sandfilter och skulle starta igång filtret igen så sprutade det vatten från toppen av sandfiltret.. Aldrig hänt innan! Ställde in den på waste och körde ett par sekunder tänkte om det kan vara flockmedlet som klumpat sig?.. Och sen tillbaka på filter och det verkar funka som det ska nu.. Men någon som råkat ut för detta?..

Utloggad Erica

SV: Poolvattten grumligt och grön gult trotts bra värden?
« Svar #9 skrivet: augusti 09, 2018, 11:54:25:25 »
PÅ de flesta filter så består centralventilen av två skivor som roterar i örhållande till varandra vid omställning, efter att de lyfts isär vid spakens nedtryckning. Om det kommer in något, t.ex. ett gruskorn, mellan skivorna så kommer de inte att täta och då kan det bli oväntade effekter. Vi råkade en gång ut för detta och i vårt fall blev resultatet att vatten i stor mängd fortsatte att flyta till avloppet efter att backspolningen var klar. På en natt förlorade vi mer än 20 cm vatten i poolen. Vi såg ju inget läckage, vattnet gick ju ned i avloppet. Men efter att vi lyft och vridit runt ventilen ett par varv och sedan ställt tillbaka till filterläget så fungerade allt som vanligt igen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan