VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: värmeväxlare för bergvärme  (läst 6276 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Markus

  • Gäst
Markus
värmeväxlare för bergvärme
« skrivet: februari 03, 2005, 16:01:21:21 »
Någon som vet hur man kopplar in en värmeväxlare till bergvärmen. På något sätt måste väl bergvärmepumpen "veta" om poolpumpen är igång eller ej? Det blir ju inte så bra om man skickar varmvatten genom värmeväxlaren om poolvattnet inte cirkulerar.

Poolgiganten

Patrik

  • Gäst
Patrik
Re:värmeväxlare för bergvärme
« Svar #1 skrivet: februari 13, 2005, 21:10:43:43 »
Har själv en pool kopplad till värmepump- sjövärme.
Det som fick ändras när poolen onkopplades var att pumpen ställdes så att den producerar 55gr vatten hela tiden som värmeväxlarepå poolen tar. Den styrs sedan av en poolcentral där jag ställer in värdet på poolvattnet.
Till huset fick jag montera en shunt som styr tempen på vattnet till golvvärmen i huset.

Utloggad Anna

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Sävedalen/Göteborg
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Re:värmeväxlare för bergvärme
« Svar #2 skrivet: mars 04, 2005, 13:03:44:44 »
Vi har en inomhuspool och en värmeväxlare mot bergvämepumpen. I pumpen sitter en poolstyrningsenhet som är kopplad mot cirkulationspumpen så att cirkpumpen verkligen går när vattnet värms. Egentligen är det så att man ställer in vilka tider på dygnet cirkpumpen kan gå och då är det ok att värma.
Ännu har vi inte tagit detta system i drift så jag kan inte svara på hur bra det fungerar. Det dröjer ytterligare en månad innan restaureringen av poolen är klar så att vi kan fylla på vattnet :)
Inomhuspool med mosaik 3x6 meter, jetstream, värms med vvx till bergvärme-VP.

Utloggad CarMan

Re:värmeväxlare för bergvärme
« Svar #3 skrivet: mars 19, 2005, 20:54:39:39 »
Jag skulle inte koppla om värmepumpen så att den gör 55gradit vatten helatiden, då försämras ju COP
det borde inte vara så svårt att bygga en styrning själv.
en bimetalltermostat i vattnet som säger till när vattnet är för kallt & som då via ett relä drar igång en cirkpump, samt slår i att annat relä som man kopplat på pumpens givare för varmvatten beredaren, så pmpen tror att den behöver värma varmvatten.
ja, jag är här också!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:värmeväxlare för bergvärme
« Svar #4 skrivet: mars 29, 2005, 10:01:52:52 »
Nibe har en enkel lösning för detta, jag kör med den och det fungerar bra, det finns liknande möjligheter på IVT, Euronom m.fl. Kolla på euronoms hemsida om du har en IVT, Euronom eller Carrier värmepump, de har samma styr.
För Nibe se denna sida.

http://www.nibe.se/vvs/produkter/mvp/F1210d.asp#

/Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag