Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tjälldén pool 4x8 Västerås  (läst 69290 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #10 skrivet: februari 11, 2017, 10:03:06:06 »
Som andra säger, ta en ordentlig funderare på att ha höga modulen vid trappan. Vi badar också mycket under tak.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #11 skrivet: februari 11, 2017, 10:11:07:07 »
Som flera redan sagt, största sektionen vid trappan, skjutlucka i största sektionen så att man enkelt och snabbt kan kliva i och stänga om sig när det är kallt, blåser och regnar. Vi badar oftast under taket. En stor fördel med taket är att inte bara vattnet är lätt att hålla varmt utan även luften är väldigt varm och behaglig. Rekommenderar starkt att ni tänker om. Det finns lägre tak. Vet inte om det går att hitta billiga men om inte så rekommenderar jag att köpa ett dyrare tak. Betrakta det som en investering i fastigheten så känns det inte så tungt. Bättre att satsa ordentligt och bli helt nöjd än snåla och gå och reta sig på fel beslut varje gång det ska badas.

Det är en fördel om man kan placera takets största sektion mot den huvudsakliga vindriktningen, då blir det mindre växtdelar som letar sig in i skarven mellan taksektionerna och rälsen. Om ni ofta ska ha poolen frilagd så bör cirkulation och breddavloppets placering väljas efter den huvudsakliga vindriktningen.

Om budgeten är pressad så är ett tips att fundera på att gå ner bara lite i storlek, det kan spara en hel del utan att poolen blir mycket sämre för det. Vår pool är 3,4 x 7,8 meter och fungerar utmärkt för 4  personer. Ska man ofta vara fler så är nog 4 x 8 att föredra.

Läs många byggtrådar här så dyker det upp massor av tips och idéer. Var ska värmepumpen placeras? Man måste inte ha VP från början men det ska vara lätt att komplettera med det senare. Lycka till med bygget!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #12 skrivet: februari 11, 2017, 12:07:43:43 »
Som flera redan sagt, största sektionen vid trappan, skjutlucka i största sektionen så att man enkelt och snabbt kan kliva i och stänga om sig när det är kallt, blåser och regnar. Vi badar oftast under taket. En stor fördel med taket är att inte bara vattnet är lätt att hålla varmt utan även luften är väldigt varm och behaglig. Rekommenderar starkt att ni tänker om. Det finns lägre tak. Vet inte om det går att hitta billiga men om inte så rekommenderar jag att köpa ett dyrare tak. Betrakta det som en investering i fastigheten så känns det inte så tungt. Bättre att satsa ordentligt och bli helt nöjd än snåla och gå och reta sig på fel beslut varje gång det ska badas.

Det är en fördel om man kan placera takets största sektion mot den huvudsakliga vindriktningen, då blir det mindre växtdelar som letar sig in i skarven mellan taksektionerna och rälsen. Om ni ofta ska ha poolen frilagd så bör cirkulation och breddavloppets placering väljas efter den huvudsakliga vindriktningen.

Om budgeten är pressad så är ett tips att fundera på att gå ner bara lite i storlek, det kan spara en hel del utan att poolen blir mycket sämre för det. Vår pool är 3,4 x 7,8 meter och fungerar utmärkt för 4  personer. Ska man ofta vara fler så är nog 4 x 8 att föredra.

Läs många byggtrådar här så dyker det upp massor av tips och idéer. Var ska värmepumpen placeras? Man måste inte ha VP från början men det ska vara lätt att komplettera med det senare. Lycka till med bygget!

Mycket har vi tänkt och funderat. En fråga. Måste vi ha spikat redan nu hur vi vill ha taket riktat. Alltså redan nu innan det ens är beställt? Taket kommer ju oavsett att skjutas åt samma håll, för vi vill absolut ha trappan och soldeck in mot trädgården, enligt principmodell. (Dvs att taket skjuts mot skogen. Det bör gå att bestämmas senare hur vi vill ha nivåerna. Hade det inte vart för att det finns en sidodörr så borde jag i princip kunna bestämma på plats vilket håll jag vill montera det åt. Eller tänker jag fel?

Jag vet inte om det är så mycket till huvudsaklig vindriktning här, men det är väl från skogen i så fall mesta skräpet kommer.

Poolen ska inte vara frilagd. Värmepumpen ska vara monterad på lilla boden.

Utloggad TommyC

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #13 skrivet: februari 11, 2017, 12:57:37:37 »
Det går att vända på taksektionerna i efterhand. Tar man bort gavlarna så går att byta plats på alla sektionerna på vårt tak men då passar inte gavlarna så man behöver skjuta bort den största och minsta sektionerna och skjuta på dom från andra hållet. Problemet blir om man har en skjutlucka på den störta sektionen som vi har, luckan hamnar på fel ställe.

Man kanske skulle kunna tänka sig att ha en mindre hörntrappa där den största taksektionen med skjutlucka hamnar om det passar bäst att ha den stora trappan i poolens andra ända. Jag har aldrig sett någon pool med två inbyggda trappor men det går ju bra att bygga så. Lite utrymme i poolen tappas men det är nog inget stort problem.

Information om vindriktning finns hos SMHI http://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/vind-i-sverige-1.31309

Det är främst björkfrön som ställer till problem. Övriga växtdelar kan man i stort sett glömma så har man inga björkar i närheten som kan man nog vända taket hur som helst ur den aspekten.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #14 skrivet: februari 11, 2017, 13:04:21:21 »
Det går att vända på taksektionerna i efterhand. Tar man bort gavlarna så går att byta plats på alla sektionerna på vårt tak men då passar inte gavlarna så man behöver skjuta bort den största och minsta sektionerna och skjuta på dom från andra hållet. Problemet blir om man har en skjutlucka på den störta sektionen som vi har, luckan hamnar på fel ställe.

Man kanske skulle kunna tänka sig att ha en mindre hörntrappa där den största taksektionen med skjutlucka hamnar om det passar bäst att ha den stora trappan i poolens andra ända. Jag har aldrig sett någon pool med två inbyggda trappor men det går ju bra att bygga så. Lite utrymme i poolen tappas men det är nog inget stort problem.

Information om vindriktning finns hos SMHI http://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/vind-i-sverige-1.31309

Det är främst björkfrön som ställer till problem. Övriga växtdelar kan man i stort sett glömma så har man inga björkar i närheten som kan man nog vända taket hur som helst ur den aspekten.

Precis. Jag tänkte att det är skjutluckan som ytterst avgör om man kan vända poolen eller ej. Men jag hade absolut tänkt att ha detta spikat innan jag beställer taket. Men det är troligtvis flera månader bort.

Läst om björkar i annan tråd. Björkarna är mot skogen. De närmsta syns på foto nr 3. 2 st hörntrappor lät som en idé, men då blir det platssvetsad liner kan jag tänka mig = dyrare. Har i största möjliga mån försökt hålla mig till standard för att få mest prisvärda alternativet.

Utloggad TommyC

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #15 skrivet: februari 11, 2017, 13:18:59:59 »
Den vanligaste vindriktningen är någonstans syd-väst. Har ni björkarna i den riktningen så har ni nog samma problem som vi har.  :'(
Vänd i så fall taket därefter med den största sektionen mot björkarna.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #16 skrivet: februari 11, 2017, 13:28:21:21 »
Den vanligaste vindriktningen är någonstans syd-väst. Har ni björkarna i den riktningen så har ni nog samma problem som vi har.  :'(
Vänd i så fall taket därefter med den största sektionen mot björkarna.

Då är vi åter där - att ha största sektionerna bort från trappen. Lite synd det där att det kan bli svårt att bada under taket. Trodde inte man badade så mycket under det som ni alla säger att ni gör.

Utloggad dloow

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #17 skrivet: februari 11, 2017, 15:14:15:15 »
Har under 2016 bygg en delvis nedgrävd Tjällden 4x8, i Västerås. Skulle vara helt nedgrävd men råkade stöta på berghällen som gud glömde och fick bordlägga den helt nedgrävda varianten.. :(
 
Är inte helt färdig med trall och tomt men poolen är premiärbadad och taket är på (1 meter högt) och av samma sort som du planerat köpa. Ta en sväng förbi så kan du se hur det ser ut, vettja!
 

Måste ju höra med dig som också bor i Västerås. Behöver man bygglov för taket?? Vi kommer bygga altan runt hela poolen men kommer inte höja marknivån.

Utloggad kg21

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #18 skrivet: februari 11, 2017, 15:36:42:42 »
Inte för att göra en jättegrej av detta men viktigast är väl att maximera solläget, men våra barn badar ofta själva och vi vuxna håller koll inifrån (eller sitter en bit bort). Då vill man kanske inte springa ut och dra undan hela taket och sedan ut igen och stänga.. Dom drar drar ofta själva en mittsektion åt sidan för att kunna hoppa i. Sen går dom i och ur via dörren vid trappan. Även vi vuxna tar ofta ett snabbt bad tex efter jobbet och drar oftast då bara bort en mittsektion (om ens det). Lite tips bara.
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad man99024

SV: Tjälldén pool 4x8 Västerås
« Svar #19 skrivet: februari 11, 2017, 15:53:01:01 »
Det där med bygglov är en historia som jag kan delge dig när du kommer förbi för att kika på min pool/tak/altan... Makalöst kan jag säga...

Jag har höjt min mark runt poolen för att på så sätt slippa söka bygglov för poolen.. Större chans att få marklov (höja mark) än bygglov. När jag pratat med kommunen var reglerna: pool som sticker upp mer än 0,5 m = bygglov. Altan som sticker upp mer än 1 m = bygglov. Eftersom min pool sticker upp 1 m så skulle jag behöva bygglov för pool men inte för altanen (som går runt poolen). Om detta hade jag en diskussion med kommunen ungefär 10 ggr.. Resultatet blev att söka marklov för att höja marken 50 cm, då hamnar poolen 50 cm ovan mark vilket innebär att jag klarar bygglovskravet.

På alla handlingar jag skickat in till kommunen har jag ritat med pooltak, dessutom har jag berättat om min konstruktion. Inte hört någon från kommunen som ifrågasatt och velat ha bygglov för taket. Men, om rätt ska vara rätt så kanske jag skulle behöva bygglov. Du å andra sidan klarar ju höjden (om poolen blir helt nedgrävd) så det ska inte vara några problem med ett tak på 1 m.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan