VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värme med endast cirkulationspump?  (läst 5347 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Värme med endast cirkulationspump?
« Svar #10 skrivet: oktober 08, 2018, 21:16:34:34 »
Den här årstiden håller pumpen badet på 39-40 grader vid dygnet-runtdrift men så är mitt bad extraisolerat också. Om det är pumpen eller värmaren som värmer badet går på ett ut då all effekt man pumpar in från nätet blir värme.

Helt omöjligt att hålla 39-40 grader när det är runt 10 grader i utomhustemperatur genom att bara pumpa runt vattnet. Har mycket svårt att tänka mig att ens pumpmotorn blir 40 grader varm. Vad är det för effekt på pumpen?

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Värme med endast cirkulationspump?
« Svar #11 skrivet: oktober 09, 2018, 08:39:34:34 »
Helt omöjligt att hålla 39-40 grader när det är runt 10 grader i utomhustemperatur genom att bara pumpa runt vattnet. Har mycket svårt att tänka mig att ens pumpmotorn blir 40 grader varm. Vad är det för effekt på pumpen?

Nja, alltså. Enligt vad jag har läst så ligger ofta cirk.pumparna i kinabaden (och säkert andra bad också) på 1 hk (dvs ca 750 w). En del av denna effekten går ju till att pumpa vattnet (som vi skrev tidigare så räcker ju uppenbarligen 200 w för att pumpa vattnet) men en stor del av den effekten blir värme (det sitter rejäla kylflänsar på elmotorn som leder bort värmen till luften runt omkring elmotorn). I exempelvis Viskan och Arctic Spa så ligger ju alla motorer inne under badet (som inte är fullskummade) och den värme som elmotorerna alstrar värmer upp hela utrymmet under badet och går upp genom skalet och värmer vattnet. Är badet tillräckligt bra isolerat runt omkring så kan nog den värmen värma upp vattnet rätt bra ändå.

Exempelvis så har bastukaminstillverkaren Harvia en speciell eluppvärmd kamin som är helisolerad (med isolerat lock) runt stenmagasinet. Där inne sitter en 250 w värmare som kontinuerligt håller stenmagasinet varmt så kaminen alltid är redo för action. Det är förståss ett litet utrymme, men det är ändå så att det bara krävs den lilla effekten för att hålla luften och stenarna varma (alltså över 100 grader) inne i kaminen. När man ska bada bastu så slår man ju förståss även igång den normala 6-9 kW stora elvärmaren när man öppnar locket för att inte stenmagasinet ska kallna direkt man hystar på vatten. 
 
/Urban.

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Värme med endast cirkulationspump?
« Svar #12 skrivet: oktober 09, 2018, 09:30:20:20 »
Nja, alltså. Enligt vad jag har läst så ligger ofta cirk.pumparna i kinabaden (och säkert andra bad också) på 1 hk (dvs ca 750 w). En del av denna effekten går ju till att pumpa vattnet (som vi skrev tidigare så räcker ju uppenbarligen 200 w för att pumpa vattnet) men en stor del av den effekten blir värme (det sitter rejäla kylflänsar på elmotorn som leder bort värmen till luften runt omkring elmotorn). I exempelvis Viskan och Arctic Spa så ligger ju alla motorer inne under badet (som inte är fullskummade) och den värme som elmotorerna alstrar värmer upp hela utrymmet under badet och går upp genom skalet och värmer vattnet. Är badet tillräckligt bra isolerat runt omkring så kan nog den värmen värma upp vattnet rätt bra ändå.

Exempelvis så har bastukaminstillverkaren Harvia en speciell eluppvärmd kamin som är helisolerad (med isolerat lock) runt stenmagasinet. Där inne sitter en 250 w värmare som kontinuerligt håller stenmagasinet varmt så kaminen alltid är redo för action. Det är förståss ett litet utrymme, men det är ändå så att det bara krävs den lilla effekten för att hålla luften och stenarna varma (alltså över 100 grader) inne i kaminen. När man ska bada bastu så slår man ju förståss även igång den normala 6-9 kW stora elvärmaren när man öppnar locket för att inte stenmagasinet ska kallna direkt man hystar på vatten. 
 
/Urban.

Vilka bad då? De jag känner till som cirkulerar med så hög effekt har ingen separat cirkpump utan använder en av jetpumparna.

Den vanligaste cirkpumpen i kinabad är en LX på 0,35 hk. I mitt kinabad har jag en DXD på 0,25 hk. Flera amerikanska bad har betydligt mindre pumpar än så.

Utloggad Telekiter

SV: Värme med endast cirkulationspump?
« Svar #13 skrivet: oktober 09, 2018, 10:49:20:20 »
Vilka bad då? De jag känner till som cirkulerar med så hög effekt har ingen separat cirkpump utan använder en av jetpumparna.

Den vanligaste cirkpumpen i kinabad är en LX på 0,35 hk. I mitt kinabad har jag en DXD på 0,25 hk. Flera amerikanska bad har betydligt mindre pumpar än så.

Ja alltså jag har ju inte läst spec på alla kinabad men under tiden jag kollade på olika spabad ex på blocket så stod det rätt ofta 1 hk eller mer på alla pumpar. Det var faktiskt rätt sällan det stod 0,25 hk. De kanske ändrat sig de senaste åren (uppenbarligen har ju ditt bad det iaf) och numer kör med mindre effekt på cirk.pumpen men så stod det iaf. Jag antog helt enkelt att det säkert var sant eftersom det säkert blir billigare, och snabbare, att helt enkelt sätt likadana pumpar överallt, även om det inte behövs.

Med tanke på att trådförfattaren kör med sandfilter och vi vet ju inte vilken pump "Lollisen" faktiskt har, och inte heller hur den sitter i förhållande till badet så vet vi ju inte om (eller hur mycket) den pumpen bidrar till värmen av vattnet. Men som sagt tidigare, det verkar märkligt om den kan värma så mycket som sägs ändå. Då måste nog badet vara extremt välisolerat runt om.

/Urban.
« Senast ändrad: oktober 09, 2018, 11:00:10:10 av Telekiter »

Utloggad Teknikern

SV: Värme med endast cirkulationspump?
« Svar #14 skrivet: oktober 09, 2018, 15:27:39:39 »
Det är inget konstigt alls att mitt bad håller den temperaturen ner till nollan utomhus, pumpen är nånstans runt 450-500w, isoleringen runt badet är 20 cm frigolit och locket i samma tjocklek samt att badet står på 5 cm styrofoam. Det finns ingenstans badet kan läcka värme helt enkelt, enda stället är plastsargen runt baljan annars är resten av isoleringen i stort sett gastät och skräddarsydd.

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Värme med endast cirkulationspump?
« Svar #15 skrivet: oktober 09, 2018, 18:05:25:25 »
Det är inget konstigt alls att mitt bad håller den temperaturen ner till nollan utomhus, pumpen är nånstans runt 450-500w, isoleringen runt badet är 20 cm frigolit och locket i samma tjocklek samt att badet står på 5 cm styrofoam. Det finns ingenstans badet kan läcka värme helt enkelt, enda stället är plastsargen runt baljan annars är resten av isoleringen i stort sett gastät och skräddarsydd.

Ja, det är klart. Kör du den pumpen dygnet runt så har du en årsförbrukning på över 4000 kW/h på bara cirkulationspumpen. Med värmeförlusterna från pumpen och ett välisolerat bad bör du kunna hålla tempen rätt länga under förutsättning att du inte badar. Jag tror däremot inte att du skulle lyckas få upp temperaturen speciellt många grader efter ett vattenbyte utan att starta värmaren.

Utloggad Teknikern

SV: Värme med endast cirkulationspump?
« Svar #16 skrivet: oktober 09, 2018, 18:26:06:06 »
Vattenbyte? Varför då? Filter och klorinator tar hand om restprodukterna som ev. finns i vattnet och badar gör jag varannan kväll men eftersom locket är delat så behöver jag bara skjuta ena halvan lite för att krypa ner så värmeutstrålningen den vägen blir minimal.

Tilläggas kan att vattnet testades nyligen och håller dricksvattenkvalitet.

Utloggad Lollisen

SV: Värme med endast cirkulationspump?
« Svar #17 skrivet: oktober 09, 2018, 21:08:47:47 »
Jag har pump och sandfilter och värmare (som fortfarande inte är inkopplad) från Phalen, extra isolerat bad, välisolerat lock. Ca 10 grader utomhus. Leverantören hänvisar mig att allt är normalt och att temperaturen ligger på 30grader pga pump och sandfilter. Men det får mig såklart att fundera hur mycket detta kalaset kostar i el...

Hitintills har vi haft på allt (utom värmaren) dygnet runt. Hur har ni era spabad ställda för att kunna ta spontanbad när som helst? Bör pump och filter vila? Behöver inte vattnet vara i cirkulation 24/7 för att hålla sig fräscht (förutom hjälp av kemikalier såklart)?

Utloggad Telekiter

SV: Värme med endast cirkulationspump?
« Svar #18 skrivet: oktober 11, 2018, 10:29:21:21 »
Jag har pump och sandfilter och värmare (som fortfarande inte är inkopplad) från Phalen, extra isolerat bad, välisolerat lock. Ca 10 grader utomhus. Leverantören hänvisar mig att allt är normalt och att temperaturen ligger på 30grader pga pump och sandfilter. Men det får mig såklart att fundera hur mycket detta kalaset kostar i el...

Hitintills har vi haft på allt (utom värmaren) dygnet runt. Hur har ni era spabad ställda för att kunna ta spontanbad när som helst? Bör pump och filter vila? Behöver inte vattnet vara i cirkulation 24/7 för att hålla sig fräscht (förutom hjälp av kemikalier såklart)?

Jag har ställt in så cirkulationen går mellan klan 00:00-06:00 samt mellan kl 12:00-16:00, varje dag. Den går ju förståss även när elpatronerna går igång för att värma. Temperaturen har jag konstant på 38 grader nu på hösten/vintern/våren och den sänker jag sedan en grad till sommaren. Är det riktigt varmt (som det var nu förra sommaren) så drar jag ner tempen till 32 grader. 32 grader känns perfekt för mig att "kyla av" sig när det är väldigt varmt ute.

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan