CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Energivinst med solfolie om man har pooltak redan?  (läst 2010 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad steppen7

Energivinst med solfolie om man har pooltak redan?
« skrivet: september 04, 2017, 21:36:41:41 »
Jag har pooltak i klarplast 4mm PC och den gjorde ju verkligen enormt nytta. När jasg först driftade VPn orkade den upp i 27C och sen dalade det till 24C vid blåsigt väder (i Juni i år) trots att VPn gick dygnet runt. När Pooltaket var på plats orkade den lätt upp till inställda 30C och den gick bara X antal timmar om dygnet för att hålla tempen.

Nu är det september och vi har höjt till 32C men det badas ju inte varje dag längre i jobb och skoltider så jag funderar på om man skulle skaffa bubbelplast och lägga på under veckodagarna och ta bort till helgen. Hur mycket kan det tänkas spara i energi?
PP-pool 3,75x8m från CentralPool (8mm pp, 40mm XPS, egendesignad hörntrappa med sittbänkar i vinkel, dubbla RGB-LED styrbara RS485, toplevel skimmer).
Albixon Dallas B pooltak. Hayward VSII 1½ hk. Hydro-Pro 13kW Black

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Energivinst med solfolie om man har pooltak redan?
« Svar #1 skrivet: september 05, 2017, 17:40:45:45 »
Det är en intressant fråga som jag inte har något svar på. Avdunstningen skulle ju helt upphöra om bubbelplasten täcker hela vattenytan. Det borde göra en märkbar skillnad men det blir ju ett bök att hålla på med bubbelplasten.

Om man mäter hur mycket vatten som försvinner på 1-2 veckor så kan man enkelt räkna ut hur mycket energi det gick åt att förånga den mängden vatten. Vårt tak har rillor i längsled en bit upp från rälsen. Vattnet som kondenserar mellan rillorna rinner tillbaka ner i poolen medans det som kondenserar utanför rillorna rinner ner på rälsen och försvinner ut.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad steppen7

SV: Energivinst med solfolie om man har pooltak redan?
« Svar #2 skrivet: september 05, 2017, 22:12:18:18 »
Vi fyller nog ca en timma med vattenslangen med 1-2V mellanrum. Säg 1kbm/vecka för enkelhetens skull. En del skätter förstås ur när vi badar eftersom vi har vatten ca 8cm ner från kanten bara. Säg att en halv kubik per vecka förångas då, vad kan det innebära i energi?
PP-pool 3,75x8m från CentralPool (8mm pp, 40mm XPS, egendesignad hörntrappa med sittbänkar i vinkel, dubbla RGB-LED styrbara RS485, toplevel skimmer).
Albixon Dallas B pooltak. Hayward VSII 1½ hk. Hydro-Pro 13kW Black

Utloggad MathiasS

SV: Energivinst med solfolie om man har pooltak redan?
« Svar #3 skrivet: september 06, 2017, 08:02:40:40 »
2260kJ per liter. Men, jag tror du grovt underskattar mängden som försvinner genom badplask.

Min erfarenhet är att förlusten genom avdunstning är någon millimeter per vecka eller mindre .
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Energivinst med solfolie om man har pooltak redan?
« Svar #4 skrivet: september 06, 2017, 09:51:01:01 »
Och min erfarenhet av avdunstning är upp till 2-3mm per dygn  :D , så mycket så jag trodde det läckte först, men det har jag kunnat utesluta (en hink med vatten under pooltaket dunstar lika mycket som själva poolen).

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Energivinst med solfolie om man har pooltak redan?
« Svar #5 skrivet: september 06, 2017, 12:39:33:33 »
Och min erfarenhet av avdunstning är upp till 2-3mm per dygn  :D , så mycket så jag trodde det läckte först, men det har jag kunnat utesluta (en hink med vatten under pooltaket dunstar lika mycket som själva poolen).

Avdunstat som kondenserar på insidan av ett tak och droppar eller rinner tillbaka ner i poolen är ju svårt att beräkna men det är likväl en energiförlust.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag