VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Test av Walu Pool Pooltäckning  (läst 74371 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Akilles

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #50 skrivet: juni 02, 2013, 19:29:23:23 »
Vad är skillnaden på detta skydd och det som heter royal tec och saluförs av www.poolkungen.se?

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #51 skrivet: juni 02, 2013, 20:21:52:52 »
Den största skillnaden är väl den att Walu är uppdelad i flera sektioner som sitter fast i varje aluminiumstång och därför kan man byta ut en del om det skulle gå sönder istället för att vara tvungen att byta hela.
Något som fällde avgörandet för mig var det att jag sett bilder här i forumet på Royaltec där skyddet revat upp sig precis där stängerna går igenom skyddet.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #52 skrivet: maj 16, 2014, 06:54:23:23 »
Vet inte om jag skrivit det tidigare, men jag skulle absolut valt ett pooltak om vi haft plats för det, det kan itne finnas bättre sätt att täcka en pool på, om man har råd, och plats för det.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #53 skrivet: maj 16, 2014, 16:48:05:05 »
Ja, installationen av pooltaket var ett jättelyft för oss. Vi hade tidigare en kraftig variant av bubbelplast som hade bra värmeisolering men skiten som samlades på bubbelplasten hamnade till största delen i poolen. Det är så otroligt smidigt med taket. Ofta badar vi under taket. Det är bara att skjuta luckan åt sidan, kliva i och stänga luckan bakom sig. Det är bara om det är riktigt varmt och soligt som taket rullas bort. Även om det är riktigt skitväder så är det varmt och skönt under taket, även sena kvällar och nätter. Visst är de flesta taken ganska fula men det får man ta för fördelarna överväger stort.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Kimm

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #54 skrivet: augusti 03, 2019, 10:44:07:07 »
Jag skulle vilja utfärda en varning och undrar om någon mer råkat ut för mitt problem med klibbig duk?
Jag har haft ett Walu Pool skydd / täckning sedan 2015 till vår termopool 4x8 med halvrund trappa i kortändan. Var fram till förra sommaren nöjd med skyddet med invändningen att den kan vara tung att rulla in och ut om man inte är så start = barn.
Jag har en halvgenomskinlig blå duk och förra sommaren började den bli klibbig i kanterna. I år har det accelererat och nu är mer eller mindre hela duken som ett flugpapper, se bild! Ja vi har relativt mycket björkfrön men de borde blåsa av eller spolas bort men de sitter fast. Man kan även se hur det klibbiga fastnat på aluminiumprofilerna. Har tvättat skyddet med vatten och grönsåpa på höstarna innan förvaring.
Har varit i kontakt med leverantören som kontaktade tillverkaren men de hade aldrig sett problemet tidigare!? Jag misstänker att det har varit något fel på ett parti av duken?
Finns det någon mer som råkat ut för detta och hur har det löst sig?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #55 skrivet: augusti 05, 2019, 07:13:08:08 »
Vi har fått samma problem i år, kanske började lite förra sommaren.
Jag tror att ursprunget är det varma väder vi hade förra sommaren, och i år, det blir helt enkelt algbildning i "rullen" när man har poolen avtäckt under längre perioder.
Vi har ännu inte försökt skura av den med något, men det är väldigt klibbigt så jag är rädd att man måste på med någon typ av avfettningsmedel.  <dontkn>

Vårt är från 2012, så 7 år är väl ändå rätt skapligt kan jag tycka. Frågan är om det skulle hålla om någon gick ut på det nu, jag är lite tveksam, men vi har ju staket och grindar så i princip använder vi det ju bara som avdunstningsskydd.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Kimm

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #56 skrivet: augusti 07, 2019, 20:36:54:54 »
Ja, det är rimligt att värmen / solen kan ha utlöst klibbigheten men dessa poolskydd används även på sydliga breddgrader så materialet borde klara sol i mer än några år.
Har fått ett pris på nya originalpaneler för att ersätta de klibbiga. 3700kr st. Behöver 7st+trappflik det blir 29600kr eller dyrare än ett komplett skydd. Jag var därför hos en firma som tillverkar och reparerar lastbilskapell mm idag för att höra om de hade sett liknande klibbfenomen samt få offert på paneler av dem. De hade inte sett klibbighet på det sättet som jag / vi har råkat ut för.
Efter besöket gick jag in på tillverkarens (Walter) hemsida för att leta uppgifter om dukvikt mm då såg jag till min förvåning att dessa poolskydd har 5-års garanti. Detta hade inte säljaren koll på men lovade hjälpa till med garantiärendet. Vi får se hur det går. Jag återkommer med information

Utloggad Majoa

SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #57 skrivet: juni 30, 2020, 14:13:16:16 »
Hej, detta är vårt femte år som vi har vårt täcke. Redan i fjor började det att bli dåligt. I år är det katastrof dåligt. Rekommenderar inte detta täcke.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #58 skrivet: juli 01, 2020, 08:59:11:11 »
Vi är inne på säsong 8 och vårt enda problem är att nedfall, troligen pollen och frökapslar, har "vuxit" till alger under riktigt varma och soliga dagar när täckningen legat upprullad hela dagar.
Detta har över tid blivit klibbigt, och gör det lite svårt att rulla tillbaks täckningen på kvällen, det klibbar helt enkelt ihop och blir lite bökigt att hålla på med.

Vi har försökt tvätta med både såpa, bilshampo och ett svagt avfettningsmedel men utan vidare skillnad.
Att gå på med så starka rengöringsmedel som jag tror skulle krävas riskerar nog att göra materialet skört.
Men visst börjar man fundera på vad som blir nästa steg, vad det skulle kosta ut byta ut delarna t.ex.
Då vi har ett barnsäkert staket och grindar så funderar jag på att montera dit vanlig växthusplast istället, det skulle nog ge mycket bättre solfångareffekt.  <sol>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Test av Walu Pool Pooltäckning
« Svar #59 skrivet: juli 01, 2020, 10:26:50:50 »
Vi är inne på säsong 8 och vårt enda problem är att nedfall, troligen pollen och frökapslar, har "vuxit" till alger under riktigt varma och soliga dagar när täckningen legat upprullad hela dagar.
Detta har över tid blivit klibbigt, och gör det lite svårt att rulla tillbaks täckningen på kvällen, det klibbar helt enkelt ihop och blir lite bökigt att hålla på med.

Vi har försökt tvätta med både såpa, bilshampo och ett svagt avfettningsmedel men utan vidare skillnad.
Att gå på med så starka rengöringsmedel som jag tror skulle krävas riskerar nog att göra materialet skört.
Men visst börjar man fundera på vad som blir nästa steg, vad det skulle kosta ut byta ut delarna t.ex.
Då vi har ett barnsäkert staket och grindar så funderar jag på att montera dit vanlig växthusplast istället, det skulle nog ge mycket bättre solfångareffekt.  <sol>

Om det bara är alger borde det väl kanske gå att spruta på JAPE grönfri bara. Gjorde det på ratten till båten för nåt år sen och den blev som ny ;)
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan