CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Filtercyklar & Cirkulation  (läst 2277 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mkangas

Filtercyklar & Cirkulation
« skrivet: maj 02, 2020, 16:08:20:20 »
Hej på er!
Är nybörjare på detta med Spabad och har lite frågor.
Var utförsäljning i en Trademax butik här om veckan och jag kom över ett visnings ex "Nessus" för ett överkomligt pris.
Men info och instruktioner om detta spa fanns det väldigt dåligt av på både internet och även den medföljande bruksanvisningen som vi fick med.
 
Mina start frågor är hur långa Filtercyklar ska jag köra? Har 2h 2 gånger om dagen nu och under cyklarna så rör sig vattnet som det ska (vad jag tror iaf)
Fråga nr 2 är cirkulationspumpen? När inte Filtercyklarna går upplever jag att vattnet är stillastående? Ska cirkulations pumpen gå hela tiden eller är det bara under tiden pumparna går?

Poolgiganten

Utloggad Annie1

SV: Filtercyklar & Cirkulation
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2020, 22:34:14:14 »
Kanske dum fråga men vad säger Trademax om saken?

Cirkulationspumpen ser ju till att vattnets i ständig rörelse så jag tycker den borde vara på...
Glad spabadsägarrookie.

Utloggad Telekiter

SV: Filtercyklar & Cirkulation
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2020, 09:14:35:35 »
Hej.

Jag tror att du fått det lite om bakfoten nu :) . Filtercykeln (2 h, 2 ggr per dygn) var fabriksinställning på mitt Viskan-bad. Det är ju fullt möjligt att det är någon typ standard som baden är inställda på då jag hört detta från andra på forumet. Filtercykeln är den tid som cirkulationspumpen går, det är inte massagepumparnas körtid. På vissa spabad finns ingen separat cirkulationspump. På dessa bad är det en av massagepumparna (som då går på halvfart/lågfart) som sköter cirkulationen. På mitt spabad så finns en separat cirkulationspump och jag har ställt in filtercykel på 4 tim, 2 ggr/dygn. Under den tiden går alltså cirkulationspumpen hela tiden. Under den tiden går även massagepumparna, men bara en kort stund (dvs några minuter). Detta så att inte vatten ska bli stillastående (ingen rening) inne i rörsystemet som går mellan massagepumparna. Denna tid går inte ändra på mitt spabad (iaf inte vad jag vet).

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag