CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmepump som isar igen.  (läst 4925 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paliasso

Värmepump som isar igen.
« skrivet: april 06, 2014, 19:06:57:57 »
Tjena! Jag satte igång min pool och värmepump idag. Men efter ett tag löste ( frostvakten?) ut och pumpen stanna. När isen var borta starta pumpen igen. Detta hände ett par gånger under dagen. Kan de fortfarande vara för kallt för att värmepumpen ska gå?

Poolgiganten

Utloggad Rallen

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolmontör för Folkpool
    • Visa profil
SV: Värmepump som isar igen.
« Svar #1 skrivet: april 06, 2014, 22:17:23:23 »
Dom flesta luft-vatten värmepumparna startar bara vid 8-10+ grader.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värmepump som isar igen.
« Svar #2 skrivet: april 07, 2014, 07:28:59:59 »
Frågan är väl om den stannade för att avfrosta aktivt eller om den stannade och stod still tills isen smält av sig själv och förångaren åter kom upp över en viss temperatur?
Om den avfrostar aktivt så är det helt normalt och bra, annars skulle de frysa ihop totalt.
Om du inte har en maskin med aktiv avfrostning så skall den stanna om temperaturen i förångaren blir för låg, annars blir den också ett ispaket.

Så frågan är egentligen, har du en maskin som är gjord att gå även i låga temperaturer och som avfrostar sig aktivt med automatik eller ej.
Omöjligt att säga utan att veta vilken maskin du har.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Paliasso

SV: Värmepump som isar igen.
« Svar #3 skrivet: april 07, 2014, 08:41:41:41 »
Hej ! Jag har en Astral pump för 40 kubik 2 år gammal. Den frostar aktivt på 3 sec. Men jag tror att dygnstempen ska vara runt 10 grader för den ska köra? Men den öka tempen i poolen från 7 grader till 11 grader på en dag. Hur som helst så stängde jag av pumpen och väntar på varmare väder.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag