Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppvärmining liten pool (14 kubik)  (läst 1616 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad raffe81

Uppvärmining liten pool (14 kubik)
« skrivet: april 28, 2020, 19:19:21:21 »
Hej,

Har påbörjat planering av en liten pool, Storpool Deluxe 3.6m i diameter (14kubik). Den kommer grävas ner till hälften ungefär, isolering underifrån och även från sidorna hade jag tänkt.

Nu kikar jag på uppvärmning och har försökt läsa så mycket som möjligt här men blir ändå inte klok på vad man ska ha. Tittar man på tillverkarnas rekommendationer så hittar jag värmepumpar på allt från 3 upp till 9 kW som anges passa en pool på cirka 14 kubik. Priserna varierar inte heller speciellt mycket tycker jag, det mesta ligger på runt 10 000kr.

Jag skulle vilja komma upp 30-31 grader i poolen. Vilka siffror skall jag titta på? Vore tacksam om något kan pusha mig i rätt riktning.

Poolgiganten

Utloggad raffe81

SV: Uppvärmining liten pool (14 kubik)
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2020, 11:01:14:14 »
Ingen som har lite tips vad man ska tänka på till en liten pool? Ska jag kolla på kW? COP-värde? Är det dåligt om man köper en för "stor" PVP? Om prisskillnaden är liten har jag inget emot att gardera mig lite och köpa en lite överdimensionerad PVP.

Utloggad TommyC

SV: Uppvärmining liten pool (14 kubik)
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2020, 12:10:55:55 »
Det är bra att du isolerar bottnen och sidorna men det allra viktigaste är ett bra överdrag som isolerar och hindrar avdunstning när poolen inte används. När vi skulle köpa VP rekommenderades runt 6kW till våra 31 kubikmeter. Jag gick upp till 9,2kW. Från början hade vi en oisolerad vägg men bra isolering i övrigt, då var det på gränsen att 9,2kW räckte till. Efter att ha isolerat den oisolerade väggen så är det goda marginaler med 9,2kW. Pooltaket gör dock stor skillnad.

Om du har ett bra överdrag och isolering runt om så skulle jag tro att t ex en G&J P15 är ett bra val. https://www.gullbergjansson.se/wp-content/uploads/2019/02/PRODUKTBLAD-P.pdf
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad raffe81

SV: Uppvärmining liten pool (14 kubik)
« Svar #3 skrivet: maj 03, 2020, 15:04:08:08 »
Det är bra att du isolerar bottnen och sidorna men det allra viktigaste är ett bra överdrag som isolerar och hindrar avdunstning när poolen inte används. När vi skulle köpa VP rekommenderades runt 6kW till våra 31 kubikmeter. Jag gick upp till 9,2kW. Från början hade vi en oisolerad vägg men bra isolering i övrigt, då var det på gränsen att 9,2kW räckte till. Efter att ha isolerat den oisolerade väggen så är det goda marginaler med 9,2kW. Pooltaket gör dock stor skillnad.

Om du har ett bra överdrag och isolering runt om så skulle jag tro att t ex en G&J P15 är ett bra val. https://www.gullbergjansson.se/wp-content/uploads/2019/02/PRODUKTBLAD-P.pdf

Tack för svar. P15 var faktiskt det jag tittade på från början men efter att ha läst många trådar här där folk blev rekommenderade att gå upp en storlek från vad tillverkarna rekommenderar blev jag osäker.

Tittar även på en Heatforce inverter M36 eller M51 från Folkpool som verkar vara motsvarande. Det är dock mest för att jag råkar ha Folkpool 5min hemifrån.

Utloggad TommyC

SV: Uppvärmining liten pool (14 kubik)
« Svar #4 skrivet: maj 03, 2020, 15:55:33:33 »
M36 är klenare än P15 så den skulle jag stryka. M51 är starkare än P15. Läs alla manualerna noga och jämför. M36 och M51 är av invertertyp vilket är lite mer komplicerat till tveksam nytta för att värma en pool. Vilken modell som håller längst skulle man vilja veta men det finns det ingen som vet.

Begripliga manualer och hur det fungerar med service under och efter garantitiden är viktiga saker att ta reda på före köp.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad jarlhov

SV: Uppvärmining liten pool (14 kubik)
« Svar #5 skrivet: maj 12, 2020, 10:03:20:20 »
P15 borde duga gott beroende på vad du förväntar dig. läs mina svar i de andra trådarna om ovanmarkpooler.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag