CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Intex saltklorinator  (läst 5559 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad popeye65

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Ingenting är omöjligt
    • Visa profil
Intex saltklorinator
« skrivet: juni 17, 2018, 01:40:15:15 »
Som så många andra så har jag en Intexpool med deras saltklorinator och det har fungerar fint.
Nu när det har varit så varmt i Maj månad så började jag mäta kloret i poolen.
När pool täcket togs av så hade jag ca 0,5 - 1,0 klor i poolen, men efter 2 timmar så var det nere på 0.
Har kört saltklorinatorn ca 4-8 timmar varje dag men solen har käkat upp kloret nästan med en gång.
Bläddrade igenom manualen för klorinatorn och såg att man skulle tillsätta klortabilisator, vilket jag hade missat förra året.
Tillsatte rätt mängd efter instruktionen på burken (väldigt svårupplöst) och nu kör jag saltklorinatorn 2 timmar om dagen, tror nästan att det räcker att köra den varannan dag faktiskt och kloret håller sig på en nivå mellan 0,5 - 1,8 beroende på hur mycket vi badar och om soltäcket är på eller inte.
Cyan värdet är nu på 0,39 i poolen och det skall ju vara mellan 0,3 - 0,5 enligt manualen.
Har läst många trådar om salklorinatorer och lågt klor, detta kan kanske vara till någon hjälp?

// Micke

Poolgiganten

Utloggad andhreas

SV: Intex saltklorinator
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2018, 09:57:13:13 »
Jag får nog också köpa lite klorstabilisator, vilken produkt köpte du?

Utloggad popeye65

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Ingenting är omöjligt
    • Visa profil
SV: Intex saltklorinator
« Svar #2 skrivet: juni 19, 2018, 00:27:16:16 »
Jag köpte en produkt som från Scandinavian Poolcare System,  men du kan nog köpa från vilken tillverkare som helst.
Man skall lösa uppe en liten mängd i taget i en hink med vatten och sedan slå det i skimmern , det var väldigt svårupplöst, tog tid att dosera.

Utloggad Varmtibadet

SV: Intex saltklorinator
« Svar #3 skrivet: juni 19, 2018, 11:24:13:13 »
Jag är inne på min 6-7:e sommar med Intex saltklorinator.

Om jag inte har fel så jobbar saltklorinatorn som så att den mer eller mindre "lokal-klorar" vattnet vid utsprutet till poolen. Detta försvinnner tämligen snabbt, och därav väldigt låg klorhalt när du mäter. Det är ju lite det som är poängen att kloröverkänsliga personer inte ska uppleva problem i saltpooler då det är så lågt klor.
Jag har bara mätstickor, och de indikerar konstant på minsta värden på klor. Jag mäter dock väldigt sällan, behöver inte helt enkelt. ALLA gånger jag mätt har resultatet varit bra.

Låter som att du kör klorinatorn väldigt lite, detta kanske beroende på modell eller att du har en liten pool? Jag har den gamla modellen till min 17m3 pool och jag kör den dagligen 4-6h. Boostar ibland nu i maj då barnen badat extremt mycket o många.

Stabilisator som ni pratar om skall inte behövas om ni kör klorinatorn tillräckligt mycket och regelbundet.
För mig är saltklorinatorn en toppenprodukt som inte kräver andra tillsatser än just salt i början och någon enstaka påfyllning under säsongen. Även PH-värdet är bra varje gång jag mätt.


Utloggad Erica

SV: Intex saltklorinator
« Svar #4 skrivet: juni 19, 2018, 17:06:09:09 »
Nej det stämmer inte att man kan ha så låg klorhalt att den inte går att mäta bara för att man har salt i vattnet. För att få säkerställd desinfektion måste klorhalten ligga som på "vanliga" pooler. Att det skulle ske någon slags ögonblicksdesinfektion vid passage är önsketänkande. Fördelen med klorinatorn är att du slipper köpa och hantera kloret och att du får en viss automatik i systemet. Men klorfritt blir det rakt inte. Är du kloröverkänslig får du välja något helt klorfritt system. Sedan är det en annan sak att en del personer föredrar saltvatten jämfört med sötvatten, liksom det finns de som tycker tvärt om.

Minsta acceptabla klorvärde (fri klor) i en privatpool ligger runt 0.5 ppm. Har man mycket solljus, många badande m.m. fodras mera. Många ligger runt 1 ppm. Över 3 ppm bör man inte gå, då börjar vattnet mera få simhallskaraktär.

Har du automatik av någon sort, antingen klordoserautomatik eller klorinator med automatisk styrning så behöver du naturligtvis inte kontrollera dina vattnevärden alls lika ofta som om du kör allting manuellt.

Utloggad Thomas-

SV: Intex saltklorinator
« Svar #5 skrivet: juni 20, 2018, 11:49:28:28 »

Från manualen: "It’s very important that the free chlorine is between 0.5-3.0 ppm and copper ion concentration is between 0.1~0.2 ppm. When the copper level is below 0.1 ppm, repeat step 7"

Själv har jag kört 4 säsonger utan tillsats  med 3-6h gångtid per dygn utan att ha upplevt några problem med dåligt vatten, men mäter i princip aldrig, så mycket möjligt att jag ligger utanför gränsvärdena.

Utloggad Varmtibadet

SV: Intex saltklorinator
« Svar #6 skrivet: juni 20, 2018, 14:09:00:00 »
Nej det stämmer inte att man kan ha så låg klorhalt att den inte går att mäta bara för att man har salt i vattnet. För att få säkerställd desinfektion måste klorhalten ligga som på "vanliga" pooler. Att det skulle ske någon slags ögonblicksdesinfektion vid passage är önsketänkande. Fördelen med klorinatorn är att du slipper köpa och hantera kloret och att du får en viss automatik i systemet. Men klorfritt blir det rakt inte. Är du kloröverkänslig får du välja något helt klorfritt system. Sedan är det en annan sak att en del personer föredrar saltvatten jämfört med sötvatten, liksom det finns de som tycker tvärt om.

Minsta acceptabla klorvärde (fri klor) i en privatpool ligger runt 0.5 ppm. Har man mycket solljus, många badande m.m. fodras mera. Många ligger runt 1 ppm. Över 3 ppm bör man inte gå, då börjar vattnet mera få simhallskaraktär.

Har du automatik av någon sort, antingen klordoserautomatik eller klorinator med automatisk styrning så behöver du naturligtvis inte kontrollera dina vattnevärden alls lika ofta som om du kör allting manuellt.

Så att "saltpooler" har mindre klor även "vanliga" pooler stämmer inte?

Från klorinatorns FAQ:
Common salt (sodium chlorine) is made up of two elements; sodium and chlorine. Salt water passes through the system’s electrolytic cell to produce natural chlorine, which is then dissolved instantly in the water. This continuous process destroys bacteria, algae, and oxidizes other organic materials in the pool.

Utloggad popeye65

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 25
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Ingenting är omöjligt
    • Visa profil
SV: Intex saltklorinator
« Svar #7 skrivet: juni 24, 2018, 00:50:50:50 »
Saxat från INTEX manualen till Krystal Clear Saltvattensystem:

TABELL FÖR CYANURSYRA FÖR INTEX POOLER
Cyanursyra är en kemikalie som reducerar klorförlusten i vatten som följd av ultraviolett
strålning. För att upprätthålla maximal funktion, rekommenderas att hålla cyanursyreinnehållet
på ca 1% av salt-mängden, d v s 45 kg salt x 1 % = 0,45 kg cyanursyra
Om poolvattnet är smutsigt, dammigt eller slemmigt skall INTE klorinstabilisator (cyanursyra)
tillsättas eftersom detta Kommer att sakta ner apparatens saniteringstid. Om detta skulle
inträffa måste man ÖKA Poolvattnet, se ÖKA processtegen. När poolvattnet väl har återställts
till klara och rena förhållanden kan man tillsätta cyanursyra.


Utloggad oreda

SV: Intex saltklorinator
« Svar #8 skrivet: juni 27, 2018, 00:02:11:11 »
Jag lånar tråden lite.

Jag har en Intex salt...(8220). Denna indikerar att jag har för lite salt i poolen. Enligt AquaChek saltstickor har jag nu 5900ppm i mina 21kbm. Ändå visar klorinatorn att det är förlite salt?! Jag har rengjort cellerna med ättika enl manualen. Detta är andra säsongen jag använder den. Vattnet är kännbart salt, vilket det INTE var förra sommaren. Då mätte jag inte ppm, så jag har inget att jämföra med.

Någon som har en ide om vad det kan vara för fel?

Vattnet är även lite lätt vitaktigt/mjölkigt. Men det tyder väl på högt Ph?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag