VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vattenrening - Pooltiger  (läst 4099 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dragsmacmini

Vattenrening - Pooltiger
« skrivet: oktober 19, 2019, 22:43:37:37 »
Någon som har erfarenhet av Miami Pools produkt Pooltiger?
Den ska tydligen minska uppkomsten av alger, balansera pH-värdet och tar bort små partiklar och metaller.


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattenrening - Pooltiger
« Svar #1 skrivet: oktober 20, 2019, 10:05:10:10 »
Det påminner lite om diverse tillbehör som säljs för bilar som skall placeras i insuget för att minska bränsleförbrukningen. I tester har de ingen effekt.
Man får väl lite samma känsla när man läser om denna produkt?
Det jag saknar när jag ser "reklamfilmerna" är den totala avsaknaden av bevis i form av jämförande tester och analyser.
Om det verkligen fungerade så bra som de säger skulle de väl ha gjort en video som visade på effekten av tillbehöret?
Typ, låt en pool bli grön av alger, dela av den i mitten med någon form av tillfällig vägg, och sätta in två externa reningsverk, en med och en utan pooltiger, som får rena halva poolen var...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Pooltiger Sverige

  • Gäst
Pooltiger Sverige
SV: Vattenrening - Pooltiger
« Svar #2 skrivet: februari 14, 2020, 10:37:41:41 »
Hej "Dragsmacmini"

Har läst lite i denna tråden och kan se att det tyvärr har skrivits lite felaktig info om Pool Tiger.

För det första så fungerar Pool Tiger inte som ett bränslefilter på något sätt.
Här är grundtanken att din pool ska vara kristallklar, och inte att den ska effektivisera förbrukning av vatten eller liknande.
Visst så sparar man på kemikostnaden i längden, då det endast krävs upp till 75% mindre klor med Pool Tiger.

Sen skrivs det om att det saknas bevis (som t.ex. tester m.m.) FEL!
Pooltiger har goda testresultat från både USA och Frankrike.
Testerna har gjorts av externa test labb/institutioner med perfekta resultat. Jag kan skicka testresultaten till dig om du skriver till info@pooltiger.se. Testerna kommer publiceras på hemsidorna www.pooltiger.se och www.pooltiger.eu inom kort.

Här kan du läsa lite kortfattat om hur Pool Tiger fungerar:

Pool Tiger är en säker och miljövänlig vattenreningsprodukt utformad för att ge en hälsosammare och trevligare badupplevelse.

* Med Pool Tiger minimeras användningen av klor och andra kemikalier med upp till 75%
* Mindre metaller innebär minskad risk för algbildning och missfärgning av poolvattnet
* Ökar livslängden för poolutrustning, och av poolytbehandlingar som t.ex. liner
* Fungerar på alla pooler som t.ex. saltvatten, klor, baqaucil och UV-C
* Mycket enkel 20-minuters installation.
* Pool Tiger använder ingen elektricitet och har inga tillsatta kemikalier under skalet
* Helt underhållsfri och inga reservdelar behövs
* Påverkar inte någon annan poolutrustning
* Bidrar till en poolupplevelse utöver det vanliga med ett mjukare och behagligare vatten

Mvh/
Pool Tiger Europe

Utloggad TommyC

SV: Vattenrening - Pooltiger
« Svar #3 skrivet: februari 15, 2020, 12:24:54:54 »
Får mig att tänka på:
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Pool Tiger

  • Gäst
Pool Tiger
SV: Vattenrening - Pooltiger
« Svar #4 skrivet: februari 17, 2020, 09:23:43:43 »
Tack för intresset och för alla härliga analyser och kommentarer här i ämnet.
Här kommer Pool Tiger dokumenten samt testresultaten från externa källor i USA som lovat.

Mvh/
Pool Tiger Europe


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattenrening - Pooltiger
« Svar #5 skrivet: februari 18, 2020, 09:59:24:24 »
ÄN en gång, OM jag hade en så fantastisk produkt skulle jag låta en pool bli grå eller grön av "miss-skötsel" för att sedan installera två identiska reningsverk, en med pooltigern, och en utan och sedan göra en timelaps-video som visade på skillnaderna mellan de två reningsverken.

Visst, man kan alltid ifrågasätta den typen av resultat också, men med rätt förutsättningar så skulle det kunna bevisa en hel del.

Att i tabeller visa på vissa förändringar i vattnet innebär ju inte att poolvattnet med automatik blir bättre.
Dessutom gjordes testerna på en "problempool" där ägaren inte ens under 3 dagar accepterade att reningsverket kördes kontinuerligt - det låter mycket märkligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattenrening - Pooltiger
« Svar #6 skrivet: februari 21, 2020, 08:47:31:31 »
En sak jag reflekterar över är att det måste vara en mycket liten del av vattnet som blir superhett och då också "decinficerar", eller har jag fel i det antagandet Roger?
Rent logiskt borde vi tala om delar av en procent av vattnet som blir överhettat i pooltigern, eller?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vattenrening - Pooltiger
« Svar #7 skrivet: februari 21, 2020, 10:33:33:33 »
En sak jag reflekterar över är att det måste vara en mycket liten del av vattnet som blir superhett och då också "decinficerar", eller har jag fel i det antagandet Roger?
Rent logiskt borde vi tala om delar av en procent av vattnet som blir överhettat i pooltigern, eller?
Hej Rickard,
Jag tänker på en vanlig värmepump med förstrypning. Trycksidan varmt och den sidan med lägre tryck kallare. Temperatur är ett mått på molekylers rörelse. Jag brukar dra liknelsen med att basta i 100 grader eller stoppa ner handen i 100 gradigt vatten. Eller gå på glödande kol på 600 grader.
 
Alltså i ovanstående fall är densiteten avgörande om värmen kan överföras.

Om en vattenmolekyl får extremt hög hastighet (hög temperatur) spelar det ingen roll.

Tror att du har helt rätt Rickard.


Tänker mer på formuleringen nedan;

Denna snabba omvandling från vätska till ånga och åter till vätska skapar starka pulsvibrationer och en värmesignatur på upp till 2000 grader. Denna process gör att partiklarna som passerar munstycket blir negativt laddade och dras till varandra. Dessa partiklar fastnar sedan i sandfiltret och försvinner vid backspolning.

Kommentar;
Alla organiska uppbyggda partiklar har en negativt laddad yta. Detta gäller också bakterier.
Negativt laddade partiklar som träffar på varandra stöter ifrån varandra.
Både sand och glas i ett filter kan bli negativt yt-laddade pga. rörelser i filtret.




Utloggad idagsol

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Idag Sol och pool
    • Visa profil
SV: Vattenrening - Pooltiger
« Svar #8 skrivet: mars 03, 2020, 19:38:05:05 »
Hej alla självutnämnda experter. Ida här.  8) Om PoolTiger ger den utlovade effekten har jag ingen som helst aning om.
Jag var också superskeptisk först. Men jag är ju ingen "expert" så jag reagerar inte med ryggmärgen och "tycker till" utifrån mina nedärvda meriter utan lämnar istället forumet och ägnar en liten stund åt att läsa på lite. Då ser man att PoolTiger nyttjar "hydrodynamic cavitation" som inte är något hokus pokus utan en form av kavitation som fysiskt slår sönder mycket små partiklar.
Så för att inte fylla upp forumet med oändliga gissningskedjor och irrelevanta jämförelser så snälla "experter" ta nu och googla detta först. Skumma lite sammanfattningar från de länkar till forskning som träffarna ger. Det har jag själv nu gjort. Hydrodynamic cavitation har många högintressanta användningsområden inom vattenrening. Det kan t.ex. vara det enda som kan klara att rena avloppsvatten från diklofenac vilket är något av den svåraste utmaningen reningsverken står inför. Antibiotika m.m. verkar det kunna fixa (har inte hunnit läsa igenom allt ännu). Jag håller med om att det exemplet är något OT, men sättet som det fungerar på genom är intressant och har inget med filtrering att göra. Så släpp åtminstone filterdiskussioner när ni gissar om PoolTiger. Som vanligt vill vi helst höra vittnesbörd från användare i Sverige så "bring that on".
Mvh Ida Sol

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattenrening - Pooltiger
« Svar #9 skrivet: mars 04, 2020, 08:24:34:34 »
Min ryggmärgsreaktion är samma som när folk försöker lura på mig bitcoin och snabbt bli miljonär.
Är det för bra för att vara sant så är det som regel inte sant.
Och vore det sant så skulle det vara ett tillbehör som monterades som standard på samtliga pooler i hela världen, utan vidare debatt.
Det skulle också finnas relevanta tester och dokumentation som bevisade dess effekt.
Inte en påtvingad analys hos en poolägare med dåligt underhållen pool.

Det är sällan man ser mer flagranta försöka att sälja nåt verkningslöst med mördande reklam.

Sen är det alldeles säkert så att det finns någon form av vetenskaplig fakta som stödjer principen i sig, om rätt förutsättningar för en optimal funktion kunde garanteras.
Min slutsats är att pooltiger troligen bygger på en teknik som kan fungera under rätt förutsättningar (tillräcklig pumpeffekt, tillräckligt stor reaktor, och/eller tillförsel av energi utifrån).
Att sätta in en bit rör som inte genererar något nämnvärt tryckfall och påstå att det skulle ge en fundamental effekt på vattenkvaliten tror jag helt enkelt inte på.
Jag kan självklart ha fel.

Det jag är helt säker på är att jag skulle vilja ha klara bevis på att det fungerar, vilket tillverkaren inte kunnat bidra med, vilket jag tycker är märkligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan