VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Helt stopp eller vad?!  (läst 4550 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mixe

Helt stopp eller vad?!
« skrivet: maj 22, 2017, 18:55:40:40 »
Tänk att saker alltid kan gå sönder av att lämnas oanvända en längre tid- men att de aldrig kan laga sig själva om man gör det. Det är orättvist.

Jag hade lite problem med cirkulationen mot slutet av sommaren men sopade det under snömattan. Nu när jag försöker starta poolen är det kört. Den börjar bra och pumpen tuffar på, men efter 30-40 sekunder ändras varvtalet och filterbrunnen töms helt på vatten. Sen sipprar det bara lite från insuget och pumpen jobbar som sjutton. Filmade eländet:



När jag öppnar filterlocket fylls den snabbt upp igen, och vatten strömmar in från insuget. Det bubblar till rejält, men sen flödar det som bara den (pumpen sitter ca 1 meter under poolnivå).
Jag har kört med "recirculate" på Haywardfiltret men med samma resultat. Så då måste det väl vara på utloppssidan problemet sitter? Eller har någon någon annan idé?

Och så alla fakta: markpool 4x8 m, pump samt sandfilter under huset och under vattenplan.
Sandfilter Hayward, oklart vilket exakt märke, fick det med huset. Sannolikt dryga 20 år gammalt. Har inte bytt sand men kollat i det och tyckte det såg bra ut.
Pump Koral 1HK 3-fas, bara ett år gammal.

Poolgiganten

Utloggad j-t

SV: Helt stopp eller vad?!
« Svar #1 skrivet: maj 22, 2017, 19:28:46:46 »
Vattennivån i poolen är hög nog?

Utloggad Mixe

SV: Helt stopp eller vad?!
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2017, 21:41:38:38 »
Jadå, jag har fyllt upp. Jag kan se i bräddavloppet hur vatten börjar sugas ner för att sedan sluta och återgå till noll cirkulation.

Efter ytterligare lite felsökning kan jag säga att jag också har vatten sprutande ut ur munstyckena ett tag i början. Det både sugs in vatten OCH sprutar ut vatten i nästan 15-30 sek innan cirkulationen helt plötsligt lägger av. Mycket konstigt. Det är som att det plötsligt blir totalstopp i cirkulationen efter en stund.
« Senast ändrad: maj 22, 2017, 22:09:41:41 av Mixe »

Utloggad j-t

SV: Helt stopp eller vad?!
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2017, 10:11:37:37 »
Inget jag varit med om eller hört talas om, är ditt sandfilter som det ska?

Anonym

  • Gäst
Anonym
SV: Helt stopp eller vad?!
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2017, 13:52:57:57 »
Ser ut som att pumpen suger i sig luft ifrån filterlocket? Kolla att packningen håller tätt.

Utloggad Plums

SV: Helt stopp eller vad?!
« Svar #5 skrivet: maj 23, 2017, 14:05:50:50 »
Det kan mycket väl vara så att när tillräckligt stort vacuum byggts upp på sugsidan så börjar det läcka in luft. Tejpa fast en plastpåse över över det genomskinliga filterlockey och se om den töms på luft.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Helt stopp eller vad?!
« Svar #6 skrivet: maj 23, 2017, 19:07:13:13 »
Om pumpen suger torrt tycker jag spontant att problemet borde ligga i returen från breddavlopp till pumpen och att pumpen jobbar undan vattnet snabbare än nytt tillförs. Det är ju även mer troligt att stopp uppstår där om skit/leksaker etc tagit sig förbi korgsilen o breddavloppet...

//Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Mixe

SV: Helt stopp eller vad?!
« Svar #7 skrivet: maj 23, 2017, 23:51:17:17 »
Tack för alla svar! Jag har joxat lite till, och lutar åt att jag har stora luftdepåer någonstans i systemet. Det lustiga är, att när pumpen verkar suga torrt prövar jag att stanna den, och om jag då öppnar filterlocket så pyser det ut luft samtidigt som det gurglar till, vatten strömmar fram ur inloppet och fyller upp pumpen igen. Jag har även prövat att försiktigt lätta på filterlocket under gång, och då fylls också pumpen upp igen.

Det verkar som att den suger in stora mängder luft någonstans ifrån, och bygger upp ett lufttryck inne i pumpen som trycker tillbaka vattnet. Men det är inte filterlocket. Kan det vara brott på ledningarna från breddavloppet? Det är ganska långa sådana, under marken- och under vår nybyggda altan. Det vore verkligen för djävligt att behöva riva upp den. Hur kollar man bäst sånt?
« Senast ändrad: maj 24, 2017, 00:27:10:10 av Mixe »

Utloggad Plums

SV: Helt stopp eller vad?!
« Svar #8 skrivet: maj 24, 2017, 00:45:24:24 »
Tack för alla svar! Jag har joxat lite till, och lutar åt att jag har stora luftdepåer någonstans i systemet. Det lustiga är, att när pumpen verkar suga torrt prövar jag att stanna den, och om jag då öppnar filterlocket så pyser det ut luft samtidigt som det gurglar till, vatten strömmar fram ur inloppet och fyller upp pumpen igen. Jag har även prövat att försiktigt lätta på filterlocket under gång, och då fylls också pumpen upp igen.

Det verkar som att den suger in stora mängder luft någonstans ifrån, och bygger upp ett lufttryck inne i pumpen som trycker tillbaka vattnet. Men det är inte filterlocket. Kan det vara brott på ledningarna från breddavloppet? Det är ganska långa sådana, under marken- och under vår nybyggda altan. Det vore verkligen för djävligt att behöva riva upp den. Hur kollar man bäst sånt?

Vad är det för typ av slang? Är det inte PEM och den inte blivit helt tömd på vintern finns det stor risk att den spruckit.

Utloggad MathiasS

SV: Helt stopp eller vad?!
« Svar #9 skrivet: maj 24, 2017, 06:25:08:08 »
För att se om du fortfarande har luft i rören påväg till pumpen (låter lite otroligt, men vi vet ju inte hur slangen är dragen) så föreslår jag att du tar trädgårdsslangen och trycker ner i silkorgen (eller ta bort silkorgen temporärt) och fyll på och låt slangen vara i när du startar och kör pumpen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan