Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lindvalls pool bygge  (läst 125578 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #180 skrivet: januari 25, 2018, 10:26:42:42 »
Jag håller med. Skall man svetsa en ny pool får man nog ha lite mer kunskap och bättre grejor. Detta var ju en liten reperation på ca 7cm.
Men det finns ju en svensktillverkade pp-pool. Och dom kan säkert svetsa ihop delarna på plats.
Visst kostar det extra att få den svetsad på plats. Men transporten måste bli billigare när den är i små bitar. Och då kan man ju lyfta in bitarna för hand. Så man slipper krankostnaden. Så totalt blir det kanske inte mycket dyrare.
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Poolgiganten

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #181 skrivet: augusti 11, 2018, 14:04:09:09 »
Ibland går det inte riktigt som man tänkt sig  <dontkn>

Allt började med att jag köpt några ”magiska svampar”.
Så jag skurade vattenlinjen. Det blev mycket bra. Poolen blev som ny. O0 Så bra att jag tänkte ” kanske jag skall ta hela sidan ner till botten”. Sagt och gjort. Det gick snabbt och lätt. Så snabbt att jag inte han reagera på att vattnet blev helt mjöligt. Där måste ha varit någon form av beläggning som jag stubbade loss.

Detta blev inte så populärt av barnen som tänkte bada.  >:(

Men min snälla granne kom med en flockkudde och sa att detta kommer att göra susen.
Och det gjorde det fast inte förrän pumpen har fått gå hela natten. Och ett antal backspolningar senare.
Så fredag morgon var poolen kristallklar och kanterna ljusblåa och fina.  O0

Fredag kväll tänkta jag backspola en gång till.
Och efter det gick det inte att få det att sluta rinna ur avloppet.
Jag öppnade centralventil och tittade. Då trillade det sista av det som en gång i tiden varit en packning sönder. Och då var det riktigt kört.

Jag läste på ventilen och fredag natt googlade ”Pentair” och då hamnade jag hos poolstar Malmö.

Idag lördag kl 10:00 ringde jag till dom och frågade om dom hade en ventil. Hon bad mig skicka ett foto på ventilen. Och 3 min senare hade jag ett mail om att dom hade en sådan ventil på hyllan. Så in i bilen och 3 mil mot Malmö. Hämtade en ventil.

Vipps så sitter man här med en kristallklar pool med rena och fina sidor samt fungerande cirkulation igen <sol>

Superbra service och trevlig och hjälpsam personal.

//Mycket nöjd poolägare igen.
« Senast ändrad: augusti 11, 2018, 14:22:48:48 av Johan.L »
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #182 skrivet: oktober 06, 2018, 17:43:19:19 »
Nästa haveri.  <antman>
Poolpumpen har lämnat in. Troligtvis för den gick torrt i somras på grund av en luftmadrass som låg kvar i poolen när vi åkte bort. Tyvärr fick den punktering på kudden. Och då hamnade den i skimmern så pumpen sög luft.

Hur som helst någon som kan rekomomdera en bra pump. Idag sitter där en kripsol 0.75 enfas. Det får bli en enfas igen för elinstallation kräver det.
Jag vill gärna ha en pump som är så tyst som möjligt.
Givetvis inom rimliga pengar.
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #183 skrivet: april 20, 2019, 14:11:52:52 »
Pool säsong nr.10 startad efter haveri haveri och haveri  :D
Förta säsongen slutade med att cirk-pumpen gick sönder. Så för några veckor sedan köptes en ny och poolen fylldes upp och pumpen startades. Nöjd  <antman>
Fram med poolroboten för lite städning. Då visade sig det att den gett upp.  <hmm>Det var en kinavariant jag fick med när jag köpte poolen. Så det är väl inget att hänga läpp för tänkte jag  <dontkn>

I måndags tyckte jag det försvunnit vatten. Fyllde upp och drog i väg på tjänsteresa. Kom hem torsdag kväll. Såg att det försvunnit 3.5 cm på 3 dygn räknade ut att det var drygt en kubik  :o

Tog en öl och njöt av solen och låssades att jag inte hade någon pool <sol>

Igår när jag slutade drömma att jag inte ägde en pool. Upptäckte en spricka i bortre kortsida. Nere mellan botten och sidan. Det är en svetsfog som släppt mot botten.  >:(
Hmmm vad göra. Tömma poolen och svetsa fogen eller laga provisoriskt med silikon.  <hmm> <dontkn>

Tidigare i min tråd ser ni att jag har haft sprickor tidigare som jag svetsat själv förr.

Man är ju lite rädd att tömma poolen helt för sidorna kan ju rasa in om man har otur 

Så det blir en provisorisk lagning och till hösten tömmer jag och svetsar den. Skulle den rasa då har man ju hela vintern på sig att fixa det. Så tänker jag

16 grader i poolen. På med badbyxor. Cyklop. Och man behöver ju ett ”viktbälte” så det blev en väska med 6 bouleklot i ett skärp runt midjan. Ett djupt andetag och ner med en siliconspruta och dit med en sträng. Det går ju inte att spotta på fingret under vatten. Så på med vaselin på pekfingret och ner och fixa till fogen.  O0

Nu är den tät och värmepumpen är startad. 17 grader i skrivande stund.

Poolen är fortfarande ostädad. Så tips på en bra poolrobot tas gärna.

Passar på att önska alla poolare glad påsk
// Johan
« Senast ändrad: april 21, 2019, 00:17:17:17 av Johan.L »
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #184 skrivet: april 26, 2019, 21:29:18:18 »
Idag blev det premiärdopp för gubben Lindvall.  <sol>
Det har gått rekordsnabbt att värma upp poolen i år.
5 dagar att värma från 17 grader till 31. 183 KW/h har värmepumpen dragit dessa dagar.  O0

Blev en fredagsöl vid poolkanten oxå.  <sol> <sol> <sol>
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #185 skrivet: april 25, 2020, 21:00:22:22 »
Poolsäsong 11  <antman>
Förra årets haveri med en spricka i skarven mellan vägg och botten är svetsad. Poolen uppfylld och värmen startad. Och en ny poolrobot inhandlad.
I torsdag hade solen lyft temperaturen till 20 grader. Så jag drog igång Vp. Idag lördag har vi 28 grader i poolen. Yngsta dottern har badat idag men gubben lindvall badar inte under 30. Så är det...... får se om det blir ett magplask i morgon eftermiddag.  ;D

Nu kör vi.  O0 <love>
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Hansi

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lindvalls pool bygge
« Svar #186 skrivet: april 27, 2020, 08:08:29:29 »
Härligt!
Mycket "kul" att läsa om uppstart/ev problem över tid. Ofta är det en byggtråd och sen hör man inte mer men här får man en bild av vad som kan dyka upp med åren och livet med pool. Bra jobbat!  O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan