CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spabad inomhus?  (läst 4180 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickardherräng

Spabad inomhus?
« skrivet: maj 05, 2016, 22:33:08:08 »
Hej.
Jag hade tänkt ställa ställa ett spabad inomhus,
Platsen där det ska stå är i ett hörn i en gammal skolsal från 1910.
Det jag känner mig mest osäker på är ångorna från badet?
Går i tankarna om att bygga ett litet tak över med en paxfläkt i eller om det kanske räcker med en paxfläkt och inget tak? (Det är ca 5m i takhöjd)
Kommer även lägga 22mm golvspån och flyttspackla ett fall mot ett dusch utrymme som kommer vara ca 80cm från badet.och självklart våtrumsmatta😊

Vad tror ni?
Hur löser jag fukt problemet?

Tack på förhand/ Rickard

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Spabad inomhus?
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2016, 22:32:13:13 »
Hej ! Nej en Pax-fläkt har nog alldeles för liten kapacitet för att kunna hålla undan badångorna från ett spabad under bad. Jag skulle tro att du får tänka på kraftigare fläktar, eventuellt även avfuktare. Ett spa genererar ju i förhållande till storleken mycket större ångflöde än vad en pool gör.

Tänk också på att det garanterat kommer att bli tillfällen (t.ex. när barn badar) då vatten skvätter över kanten på karet och blöter ned golvet rejält. Golv med lämpligt fall och lämpligt antal golvbrunnar är nog nödvändigt.

Utloggad jontese

SV: Spabad inomhus?
« Svar #2 skrivet: november 07, 2016, 13:51:31:31 »
Tjenare, hur löste du detta?

Jag ska ju dock göra en tvättstuga/badrum i min skola :), men klurar ändå på luftfuktigheten som kommer bli.
Har också tanken att köpa ett utespa som jag har inne, dvs. så jag kan ha vatten uppvärmt i det jämt.

Sen funderar jag ju såklart på vad jag ska köpa för nåt bad för 4 pers typ.
Rummet är på 25kvadrat

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Spabad inomhus?
« Svar #3 skrivet: november 07, 2016, 21:52:30:30 »
Lägger du på locket efter bad borde det funka om du har en vanlig enkel avfuktare i rummet. Jag har varit i många små Poolbutiker utan anpassad ventilation som haft flera SPA bad inomhus utan problem
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad jontese

SV: Spabad inomhus?
« Svar #4 skrivet: november 08, 2016, 09:14:10:10 »
okaj, så det räcker inte med en ordentlig fuktstyrd fläkt måntro?
Jag har dock väldigt svårt att välja produkt.

Frågan är om man ska välja ett billigt spabad och sen byta ut komponenter, eller köpa ett premiummärke direkt.

Det är främst ljudnivån som det hänger på.
har inte hittat några decibelmätningar på nåt av dom bad jag kollat på.

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Spabad inomhus?
« Svar #5 skrivet: november 08, 2016, 20:07:42:42 »
Oavsett fabrikat så tycker jag att du ska köpa ett fullskummat bad om ljudnivån är viktig. Välj förutom det ett bad med separat cirkulationspump, annars fungerar bara värmaren när du har massagen igång.

Utloggad jbr

SV: Spabad inomhus?
« Svar #6 skrivet: november 08, 2016, 20:21:42:42 »
Oavsett fabrikat så tycker jag att du ska köpa ett fullskummat bad om ljudnivån är viktig. Välj förutom det ett bad med separat cirkulationspump, annars fungerar bara värmaren när du har massagen igång.

Nej, inte riktigt på det viset.

Många bad utan separat cirkulationspump kör sina stora pumpar med kraftigt reducerad effekt under filtreringscyklerna. Värmaren jobbar givetvis under dessa cykler om det för stunden behövs ett tillskott av värme.
Utöver detta startar pumpen (med den reducerade effekten) om systemet känner att värmaren behöver starta för att hålla inställd temperatur.

Alltså, värmaren fungerar hela tiden och ofta förbrukar den typen av spa mindre energi jämfört med modeller med separat cirkulationspump som går konstant.

Jag antar att det kanske även finns mindre genomtänkta modeller som inte fungerar på det viset utan som bara värmer vid massage och de ska man såklart undvika.

Utloggad jontese

SV: Spabad inomhus?
« Svar #7 skrivet: november 08, 2016, 20:25:12:12 »
nån som vet hur detta funkar?
http://www.rusta.com/se/spabad-enjoy-p96100001.aspx

har en polare som har en VVS-firma som köpte ett sånt (snopet för mig), men han har bytt ut väldigt många prylar i det.
Ska givet kolla med honom vad han gjort och vad det kostade.

Men skadar aldrig med mer information :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag